داده کاوی به عنوان یکی از تکنیک های اصلی هوشمندسازی

امروزه فناوری اطلاعات به تمامی حوزه های زندگی افراد ورود نموده است. با ورود چنین فناوری هایی حجم داده های تولید و ذخیره شده نیز روز به روز در حال افزایش است، از طرف دیگر این تکنولوژی در عین سادگی سبب پیچیده شدن کسب وکار و بسیاری از روال های زندگی روزمره شده است. این رشد پیچیدگی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در روال های تصمیم گیری نیز اثر خود را گذاشته است تا جایی که عملاً تصمیم گیری به جز با دارا بودن دانش کافی در آن حوزه غیرممکن شده است. اما استخراج و یادگیری دانش با رویکردهای انسانی بسیار زمان گیر، غیرمطمئن و پرهزینه است از این رو امروزه هوشمندسازی کسب وکار به عنوان راه حلی برای این مسئله بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

هوشمند سازی کسب وکار، اجرای یک مجموعه از تکنیک ها برای تبدیل داده خام به اطلاعات و سپس دانش است. بدین ترتیب که در یک کسب وکار هوشمند، داده ها به عنوان ورودی وارد روال های اتوماتیک شده و خروجی این روال ها، اطلاعات و دانش کاربردی در حیطه مسئله است.

هوشمند سازی کسب وکار دارای مزایا و اهداف زیادی است که در این بخش فهرست وار به تعدادی از آن ها اشاره می شود:

اما برای هوشمند سازی کسب وکار یک چرخه معمول و مشخص باید طی شود که در شکل زیر آمده است. در این چرخه در گام-اول به برنامه ریزی و شناسایی مسئله پرداخته می شود. سپس داده های مورد نیاز از مجموعه داده استخراج می شود. با پردازش داده های بدست آمده و آنالیز وتحلیل آن ها، دانش مورد نیاز حاصل می شود.

هوشمندسازی در سه سطح در سازمان ها قابل استفاده است که به صورت مختصر به آن اشاره می شود:

پس از بررسی مختصری بر مفاهیم اصلی در حوزه هوشمند سازی کسب وکار، در ادامه به معرفی مهم ترین تکنیک های مورد استفاده در هوشمند سازی پرداخته می شود:

 

داده کاوی

برای تعریف داده کاوی ابتدا به معرفی سه مفهوم داده، اطلاعات و دانش پرداخته می شود و سپس بر مبنای این تعاریف داده کاوی معرفی می گردد.

بر مبنای تعاریف انجام شده می توان داده کاوی را فرایند استخراج دانش معتبر، از پیش نشناخته، قابل فهم و قابل اعتماد از پایگاه-داده های بزرگ نامید که در عمل تصمیم گیری به مدیران و کاربران در سطوح مختلف (استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی) کمک می کند.

داده کاوی کاربردهای فراوانی دارد که به تعدادی از آن ها در این بخش اشاره می شود:

 

جمع بندی

در این مقاله به معرفی هوشمندسازی کسب وکار، تکنیک ها و روش های موجود در آن پرداخته شد. همچنین اهمیت هوشمندسازی کسب وکار چه از جنبه مدیریتی و چه از جنبه عملیاتی مورد بحث قرار گرفت. این مقاله سرآغازی برای آشنایی با هوشمندسازی حوزه حمل ونقل و مزایای آن است.

منتظر مقالات بعدی باشید …

نویسنده: دکتر محمدرضا شمس

 

پانویس:


[۱]On-Line Analytical Processing

[۲]Data Warehouse

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *