صنعت لاستیک سازی در کشور بیش از 60 سال قدمت دارد:

لاستیک سازی

 

کشور دارای حدود ۲۰ میلیون خودروی فعال است که از این میزان حدود 340 هزار دستگاه مربوط به ناوگان عمومی باری کشور می باشد

کشور سالانه به ۴۰۰ هزار تن لاستیک خودرو نیاز دارد که سهم تولیدکنندگان داخلی ۲۵۰ هزار تن و سهم واردات ۱۵۰ هزار تن می باشد.

بیشترین قاچاق لاستیک مربوط به چیست؟

از 150 هزار تن واردات لاستیک در کشور، 70 درصد آن بصورت رسمی و 30 درصد دیگر بصورت قاچاق وارد کشور می شود که بیشتر مربوط به لاستیک های اتوبوس و کامیون است.

صادرات و واردات لاستیک

در سال 94 و 95 حدود ۱۰۸ هزار تن و در سال ۹۶ حدود ۱۲۶ هزار تن لاستیک وارد کشور شده است. ۸۰ درصد از لاستیک‌های اتوبوسی و کامیونی رادیال، 100 درصد تایرهای صنعتی، را‌هسازی، معدنی و کشاورزی و ۴۰ درصد لاستیک‌های سواری از طریق واردات تأمین می شود.

در کنار این حجم از تولید و واردات، آخرین آمار صادراتی لاستیک کشور زیر پنج درصد است.

تعرفه واردات لاستیک در سال ۹۷ از ۳۲ درصد به ۴۰ درصد برای سواری و از ۲۰ درصد به ۲۶ درصد برای ماشین‌های سنگین افزایش یافته است. با تعرفه‌های موجود، قیمت لاستیک خارجی حدود 60 درصد گرانتر از قیمت کارخانه تولید کننده است.

برندهای خارجی لاستیک

کشورهای صادرکننده لاستیک

برندهای خارجی لاستیک موجود در بازار کشور عبارتند از:

بریجستون، یوکوهاما، دانلوپ، سومیتوموتو، تویو، یوتوها و فالکن از ژاپن

کومهو، هنکوک، نکسن، رودستون از کره جنوبی

تری انگل، مارشال، سایلون، جی تی، لینگ لانگ از چین

میشلن از فرانسه – کانتیننتال از آلمان –  پیرلی از ایتالیا

در حال حاضر، چین حدود ۳۰ درصد کل لاستیک‌های دنیا را تولید می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *