کلانشهر کرج که شاکله آن از بقایای چند روستا ، بافت های جدید و قدیم تشکیل شده بنا به گفته کارشناسان برای برخورداری ازساختار شهری زیبا، زیرساخت های مناسب و تبدیل به یک محیط شاداب و جذاب به اقدامات تخصصی پژوهشی دقیق پیش از اجرای هر یک از طرح ها و پروژه ها نیاز دارد.
امروزه پژوهش و تحقیق را کلید حل مشکلات و پاسخ به مجهولات می دانند، مقوله ای که تمدن جدید بشری با پیشرفت های حیرت انگیز بر روی آن بنا شده و اگراین موضوع در مدیریت شهری همچون کرج به درستی انجام شود به طور قطع از مشکلات و پیامدهای ناشی از اقدامات سلیقه ای و آزمون و خطاهای انسانی جلوگیری خواهد شد.
آنطور که در شرح وظایف مدیریت شهری آمده بیش از۳۰۰ وظیفه برای این دستگاه عمومی تعریف و مشخص شده که اگر با اسلوب و روش های مطالعاتی مبتنی بر تحقیق و پژوهش علمی پیش رود، نتیجه دلخواه به تناسب زمان و فراخور مکان عاید شهر و شهروندان می شود.
تجربه نشان داده که استفاده از ایده های و سلیقه های شخصی بدون پشتوانه علمی در برخی طرح های عمرانی ، فرهنگی ، ورزشی و خدماتی سبب شده تا علاوه بر هدر رفت اعتبارات ، مشکلات و پیامدهای ناشی از انجام نادرست آنها گریبانگیر مردم شود.
آنطور که برخی کارشناسان می گویند: اجرای غیرعلمی و بدون مطالعه دقیق برخی پروژه های بزرگ و کوچک عمرانی مانند تقاطع های غیر همسطح و قطار شهری درکرج سبب شده تا مدیریت شهری نتواند به خوبی نیازهای شهر و شهروندان را تامین یا پاسخ مناسب دهد.
فعالیت های شهری از طرح های عمرانی و فرهنگی گرفته تا بحث های زیرساختی و مشارکت جویی و مشارکت پذیری شهروندان موضوعاتی است که بدون سازوکار مناسب، سرانجام خوبی نخواهد داشت.
محیط زیست، ترافیک، قطار شهری، معابر، فضاهای تفریحی و گردشگری و خدماتی زنجیره به هم تنیده ای هستند که در کنار زیبایی ها و چشم اندازها باید مورد توجه قرار گیرد.
به گفته برخی کارشناسان اتخاذ روش های علمی و عملی با تکیه بر ظرفیت های اجرایی می تواند در مدیریت شهری پیش برنده باشد.
از زیبایی سیمای شهری ، استحکام و معماری بافت ها و سازه ها تا معابر و زیر ساخت ها و چگونگی خدمات دهی به شهروندان هر یک نیازمند اسلوب و روش های مناسبی است که تنها با نگاه علمی و تحقیقاتی می توان رهیافت های مناسب را برای بهتر اجرا کردن طرح ها و برنامه های شهری، اقداماتی در خور و مناسب انجام داد.
با این حال نباید فراموش کرد که تحقیق و اجرا مکمل هم پیش رود و اعتبار و بودجه خاص چاشنی فعالیت ها باشد.
کرج به عنوان چهارمین کلانشهر کشور که بنا به گفته کارشناسان با جمعیت میلیونی و یک هزار هکتار بافت فرسوده شهری روی گسل زلزله قرار دارد و از سویی به علت مهاجرت های بی رویه ، بافت های شهری آن ناهمگون است برای ساماندهی و رسیدن به وضعیت مطلوب نیاز به سازوکارهای علمی و عملی دارد تا روحیه مشارکت پذیری در شهروندانش تقویت شود.
ناهمگونی بافت های قدیم و جدید ، وجود سکونتگاه های غیر رسمی ، ترافیک سنگین و آلاینده، معابر و کوچه های فاقد ترازهای فنی و مهندسی از مواردی است که از متن تا حاشیه شهر کرج را دچار مشکل کرده است.
همچنین مشارکت پائین شهروندان در حفظ محیط زیست و کمک به نظافت و زیبایی شهر مقوله دیگری است که بنا به گفته برخی کارشناسان امور شهری ، رشیه در نداشتن تعلق خاطر به شهر و شهروندی دارد.
در این حال مسئولان مختلف در مدیریت شهری کرج معتقد هستند که بخش مطالعاتی در زمینه های عمرانی ، فرهنگی و دیگر نیازهای شهری باید به کمک دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی بسامان شود.
*انجام طرح های شهری با مشارکت دانشگاه ها در کرج 
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری کرج با اشاره به اهمیت مطالعه تحقیقاتی در اجرای پروژه های شهری گفت: براین اساس مدیریت شهری کرج طرح ها و پروژه های عمرانی را با مشارکت علمی و پژوهشی دانشگاه ها پیش خواهد برد.
سهیل کوثری اظهار داشت: طبق برنامه راهبردی عملیاتی شهرداری کرج یک سری اقدامات اجرایی در سطح شهر در طول ۵ سال آِینده به معرض اجرا می گذاریم که برای آن ها پشتوانه مطالعاتی نیاز است.
این مسئول شهری افزود: برای شکل گیری این روند با دانشگاه خوارزمی قرارداد منعقد کردیم تا برنامه های مورد نظر را استخراج کند و عناوین مشخص و معین با پشتوانه علمی پیش بینی خواهد شد.
معاون برنامه ریزی شهرداری کرج ادامه داد: براین اساس اگر قرار شد عنوان مطالعاتی به شهرداری معرفی شود با برنامه چارچوب منطبق باشد و خارج از آن مطالعات غیرمرتبط صورت نگیرد.
کوثری گفت: اگر پژوهش به صورتی که در دنیا به آن پرداخت می شود مورد توجه قرار گیرد، جامع و مانع خواهد بود.
وی افزود: اگرمی گوییم پژوهش مفید نبوده در واقع فرآینده و مسئله یابی و نحوه انجام و نظارت آن دچار اشکال بوده است .
کوثری گفت: در حوزه مدیریت شهری تاکید بر کاربردی بودن می تواند به ما کمک کند که باید در اینجا با کمک دانشگاه ها به صورت علمی برنامه های حوزه شهری را پیش برد.
وی اظهار داشت: اگر این کار درست اتفاق بیفتد می توان انتظار داشت که پروژه های عمرانی شهری بدون حواشی باشند.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری کرج افزود: برخی پروژه ها به رغم صرف هزینه تا کنون مورد رضایت مردم قرار نگرفته و این امر نشان می دهد که کار مطالعاتی و پژوهشی پیش نیاز پروژه انجام نشده است .
وی گفت: یکی از مسائل کلیدی این است برای هر پروژه پژوهش نکنیم بلکه انجام یا عدم انجام پروژه را در معرض قضاوت پژوهش محور بگذاریم شاید نیاز به اجرای پروژه نباشد.
وی اظهار کرد که باید سطح بلوغ سازمانی را در زمینه مدیریت دانش بشناسیم چرا که با این شناخت است که این امکان فراهم می شود تا اقداماتی متناسب با سطح بلوغ سازمانی شهرداری انجام دهیم و این دانش کمک می کند که قدم های بهترو درست تری برای شهرداری کرج برداریم.
وی افزود: بهبود فرآیند های آموزش و منابع انسانی شهرداری با توجه به اهمیت سرمایه های انسانی و نقش آموزش در ارتقای آن در اولویت کاری قرار دارد.
* پژوهش از تکرار و در جا زدن جلوگیری می کند 
رئیس مرکز علمی کاربردی شهرداری کرج گفت: کار پژوهشی در کنار تلاش بی وقفه تنها راه نجات از شرایط موجود به سمتِ وضعیت مطلوب است.
علیرضا رحیمی با اشاره به نقش پژوهش در کاهش آسیب ها و رشد و پیشرفت همه جانبه اظهار داشت: باید به سمتی گام برداریم که کارِ علمی و پژوهش محور نگاهِ اول ما باشد.
وی بیان کرد: خوشبختانه نگاه علمی در همه زمینه ها در حالِ حاکم شدن است که امیدوارم سرعت بیشتری به خود بگیرد.
رحیمی در بخش دیگر صحبت های خود با اشاره به افزایش دانشجویان مرکز علمی کاربردی شهرداری کرج، گفت: در مرکز علمی کاربردی شهرداری کرج ۲ هزار دانشجو در نوزده رشته در حال تحصیل هستند.
وی بیان کرد:اکنون هشت گروه آموزشی عمران، شهرسازی، معماری، آی.تی، روابط عمومی، حسابرسی و آتش نشانی فعالیت های مرکز علمی کاربردی شهرداری کرج را پیش می برند.
رئیس مرکز علمی کاربردی شهرداری کرج یادآور شد: آتش نشانی، حسابرسی و معماری به ترتیب بیشترین متقاضیان تحصیل در این مرکز را به خود اختصاص داده اند.
*عضو شورا: حوزه شهری کرج تشنه پژوهش است
عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اهمیت پژوهش در بخش های مختلف اجرایی و علمی گفت: امروز حوزه شهری کلانشهر کرج تشنه پژوهش و دستاوردهای آن است.
فریده بیرانوند بزنی اظهار داشت: رسانه ها در گسترش فرهنگ و معرفی دستاوردهای پژوهش تاثیر گذارند و باید اصحاب رسانه به طور واقعی نسبت به معرفی به علوم جدید و دستاورده های پژوهشی وارد میدان شوند.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری پژوهش را منبع تعالی و عالی ترین مسیر برای تمام حوزه ها و بخش های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی معرفی کرده اند ودراین عرصه باید تلاش ها را مضاعف کنیم.
بیرانوند گفت: نگاه علمی باید سرلوحه امور قرار گیرد و برای آن وقت گذاشت زیرا این مقوله زیربنای همه فعالیت های اجتماعی است.
عضو شورای اسلامی شهر کرج اظهار داشت: باید بحث فرهنگ پژوهش در بین خانواده ها با نگاهی به دستاوردهای مادی و فیزیکی آن نهادینه شود.
وی بیان کرد: در حوزه اشتغال ، کار آفرینی ، مهارت و دانش باید زمینه پژوهشی فراهم شود و آموزش نیروی انسانی سرلوحه امور قرار گیرد.
این عضو شورا گفت: در مدیریت شهری کرج خواسته ها و نیازهای مردم که باید به آن توجه داشته باشیم تشنه قضیه پژوهش و تحقیق هستند.
وی افزود: در احداث طرح های عمرانی و تقاطع ها و پل هایی که زده می شود تا زمانی که بحث های پژوهشی و فرهنگی نداشته باشند نمی توان وضعیت خوبی برای آنها ترسیم کرد.
وی بیان کرد: تعداد زیادی تقاطع غیر همسطح داریم که برای آن ها هزینه های هنگفتی شده اما بسیاری از شهروندان دور می زنند و از زیر پل تردد می کنند زمانی فرهنگ سازی در کارهای اجتماعی ، اقتصادی و اجتماعی ما جا می افتد که همراه با پژوهش دقیق و منظم صورت بگیرد.
*رئیس شورای شهرکرج: پژوهش باید جایگاه خود رادرتصمیم گیری شهری بازیابد
محمد نبیونی با تاکید بر اهمیت دانش و فعالیت های دانش بنیان به ویژه در مدیریت شهری، گفت: پژوهش و دانش باید جایگاه خود را در تصمیم گیری شهری بازیابد.
وی افزود: مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای شهر کرج از پایان نامه و رساله دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در راستای حل معضلات مدیریت شهری باشد حمایت می کند.
وی با تاکید بر اینکه پژوهش پیش زمینه تصمیم سازی است و باید بر همه امور مقدم باشد، اضافه کرد: پژوهش در حل مسایل شهری اهمیت بسزایی دارد که مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای شهر در همین زمینه تشکیل شده است.
وی ادامه داد: این مرکز ‎برای کمیسیون های شورای شهر، تصمیم گیری و تصمیم سازی ها را در مسیر علمی قرار می دهد.
نبیونی با اشاره به نقش مهم پژوهش در حوزه مدیریت شهری، گفت: با تکیه بر یافته های پژهشی می توان مسائلی چون مشکلات حمل و نقل و ترافییک را برطرف کرد.
* حمایت شورای شهر کرج از طرح های پژوهشی
عضو شورای اسلامی شهر کرج گفت:حمایت از طرح های پژوهشی رویکرد نظام مدیریت شهری کرج است.
عباس زارع با بیان اینکه برای توسعه یافتگی مسیر دشواری را در پیش داریم خاطر نشان کرد: لازمه طی کردن این مسیر،پرداختن به حوزه پژوهش در گروههای مختلف است که رویکرد شورای شهر کرج توجه هر چه بیشتر به امر پژوهش است.
وی اضافه کرد:در کنار برگزاری چنین نمایشگاهی باید شرایطی را مهیا کنیم که از پژوهش و ایده پردازها باید حمایت کنیم تا اعتماد به نفس جامعه پژوهشگر را ارتقا دهیم.
زارع گفت:کلانشهر کرج شهری است که بالاترین سطح سواد و دانش را در کشور دارد و ظرفیت های بسیار خوبی هم در حوزه زیر ساختی و هم در حوزه منابع انسانی در آن وجود دارد.
وی گفت:با هماهنگی با مسوولین بدون شعار می توان ٱینده ای بهتر برای شهروندان کرجی ایجاد کرد.
*عضو شورا : بدون پژوهش شهر و کشور گران اداره می شود
استاد دانشگاه و عضو شورای اسلامی کرج نیز ا بیان اینکه پژوهش درکشورماجایگاهی ندارد گفت:پژوهش هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای آیندگان است.
رحیم خستو افزود:متاسفانه پژوهش در کشور ما در اولویت های آخر قرار دارد به همین دلیل شهر و کشور را بسیار گران اداره می کنیم.
وی اضافه کرد:باید به مرحله ای برسیم که این تصور که دولت باید دستگیر باشد کنار گذاشته شود و با حمایت از توانمندی متخصصان و پژوهش ها به مرحله ای برسیم که دولت نیازمند کمک گرفتن از جامعه شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *