روزها بلند هستند و  جاده ها تمام نشدنی. رانندگی شغل خسته کننده ای است و بیدار ماندن برا ساعت ها خیلی سخت است. متأسفانه دیده شده است که بسیاری از رانندگان به خصوص آن‌‌هایی که برای مسافت‌‌های دور به رانندگی مي‌‌‌پردازند در زمان احساس خواب ‌آلودگی نه تنها خودرو را متوقف نکرده بلکه با اصرار بر ادامه رانندگی، کار بیشتری از مغز خسته خود کشیده و به این ترتیب احتمال وقوع تصادفات شدید را افزایش مي‌‌‌دهند.مطالعه ای که در سال 2002 بر روی بیش از یک میلیون مرد و زن انجام شد، نشان داد که خطر مرگ و میر افرادی که بیش از 8.5 ساعت و یا کمتر از 3.5 ساعت در شب می خوابند، 15 درصد بیشتر از کسانی است که به طور متوسط 7 ساعت در شب می خوابند. در کشور ما مرگ و میر به علت تصادفات رانندگی در رتبه نخست مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در جهان می باشد که این امر اهمیت این مشکل را نشان می دهد. گزارش ها همچنین نشان می دهند که سالانه 200 هزار تصادف در جاده های سراسر ایران رخ می دهد که این آمار نشان دهنده آن است که به طور متوسط هر 20 دقیقه جان یک انسان در حوادث جاده ای گرفته می شود. طبق گزارش های اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا، 37 درصد از 103 میلیون نفر راننده، ادعا کرده اند که در هنگام رانندگی پشت فرمان اتومبیل خواب رفته اند. در ادامه به معرفی یکسری از بایدها و نبایدهایی می پردازیم که به جلوگیری از خواب آلودگی کمک می کند.

بایدها :

قبل از رانندگی یک چرت یا خواب کوتاه داشته باشید

یک خواب  کوتاه 20 دقیقه ای می تواند انرژی شما را تا حد زیادی بالا ببرد. چرت زدن تنها با بستن چشم ها و احساس آرامش می تواند شما را سرحال کند و خستگی ذهن شما را از بین ببرد. به خودتان اجازه استراحت دهید. شما انسان هستید نه یک آدم آهنی. چرت زدن باعث شارژ شدن دوباره مغز می شود و شما را برای کار بیشتر آماده می کند .

تشخیص راننده خواب آلود

غذاهای سالم میل کنید.

با مصرف غذاهای سالم انرژی خود را افزایش دهید و نیروی بدنیتان را با خوردن گوشت، غذاهای گیاهی از جمله غلات، سیب‌زمینی و حبوبات، میوه ها و سبزیجات تقویت کنید. کربوهیدراتهای پیچیده، منبع انرژی پایدارتری فراهم می‌کنند و نیروی شما را تا ساعت ها فراهم می کند.

میان وعده، میان وعده، میان وعده

یک میان وعده خوب اغلب حاوی مواد مغذی ارزشمندی هستند که فقط با مصرف وعده‌های غذایی تامین نمی‌شود. برای میان وعده، غذاهایی را انتخاب کنید که گرسنگی‌تان را رفع کند و انرژی و مواد مغذی موردنیاز را به بدنتان برساند. سعی کنید برای جبران مواد مغذی مورد نیاز بدنتان که امکان دارد در برنامه غذایی شما گنجانده نشود ،از این میان وعده ها بهره ببرید.

آبِ زیادی بنوشید.

از کم آب شدن بدنتان جلوگیری کنید که خستگی را به همراه خواهد داشت. نوشیدن آب برای بدن فایده‌های بیشماری دارد از جمله می‌توانیم به حفظ و شادابی پوست، سلامت قلب، افزایش انرژی، کاهش وزن و بسیاری موارد دیگر اشاره کنیم، نوشیدن آن را از یاد نبرید و سلامت بدنتان را با آن تضمین کنید

خستگی و خواب آلودگی رانندگان

برنامه منظمی داشته باشید.

الگوهای ثابت به بدنتان کمک می کند که چه زمانی بخوابد و چه زمانی بیدار شود. تنوع ساعات کاری رانندگان، استفاده از راننده کمکی، تنوع شرایط برای استراحت کافی راننده در جاده و وجود شرایط اقتصادی و اجتماعی باعث می شود که شرایط خواب راننده مختل شود.

کشش، نرمش، ورزش فراموش نشود.

کشش، راه رفتن، آهسته دویدن و پرش از جمله حرکاتی هستند که خون را به جریان می اندازند. فعاليت هاي جسماني خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي و سكته هاي مغزي را كاهش مقدار گردش خون در بدن را افزايش و از لخته شدن خون در سياهرگ عمقي پا جلوگيري و دستگاه قلبي عروقي دستگاه تنفس و ايمني بدن را تقويت مي كند.اثرات مثبت ورزش بر دستگاه گوارش را نبايد ناديده گرفت.در نهايت ورزش و فعاليت هاي بدني از مبتلا شدن به آلودگي هاي اجتماعي مثل سيگار كشيدن مواد مخدر مصرف الكل و … جلوگيري مي كند ذهن را تقويت مي نمايد و با انديشه اي قوي مي توان بر مشكلات و معضلات خانوادگي و اجتماعي بهتر فائق آمد.

رانندگان خواب آلود

آهنگ های با ریتم شاد و تند گوش کنید.

جنب و جوش حال روحیتان را مساعد می کند. گوش کردن به موسیقی با ریتم تند می تواند انرژیتان را افزایش دهد. موسیقی می تواند تفاوت زیادی در روزهای کاری برای شما به ارمغان بیاورد. برای ایجاد احساس آزادی، جلوگیری از خمودگی، دوری از مسایل دنیوی یا مواجه شدن با امور تکراری، موسیقی راحت‌ترین راه برای رسیدن به آرامش و حال خوب است. خلق و خوی بهتر در نتیجه ی موسیقی، می تواند بر کیفیت تعامل شما با همکارانتان نیز تأثیر بگذارد. اگر احساس بهتری داشته باشید، معمولاً رفتارتان محترمانه تر خواهد بود، صبر و شکیبایی بیشتری خواهید داشت

دمای هوا را پایین بیاورید.

سرد بودن هوا باعث بیداری و هوشیاری می شود. رانندگی در هوای گرم و یا بدون تهویه مناسب میتواند میزان رسیدن اکسیژن به شما را کاهش دهد و باعث خواب الودگی شود. از طرف دیگر,نسیم خنک برای هشیار ماندن به شما کمک خواهد کرد . این بسیار مهم است که تمام عواملی را که باعث خستگی و کوفتگی میشود را از بین ببرید .پنجره ها را باز کنید و نفس عمیق بکشید. اجازه دهید هوای خنک حواستان را هوشیار نگه دارد.

 نباید ها

نوشیدنی های قندی و کافئین دار مثل نوشابه مصرف نکنید.

نوشیدنی های پر کافئین و قندی وضعیت بدنی شما را از حالت متناسب و روی فرم به حالت چاق و بد هیکل تبدیل می کند. وجود اسید فسفوریک و اسیدهای دیگر در نوشابه باعث پوکی استخوان و کاهش کلسیم بدن می شوند. افزایش فشار خون، خطر ابتلا به سکته قلبی، دیابت و زخم معده از دیگر عوارض ناشی از خوردن نوشابه های گازدار می باشد.

از مصرف مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی بپرهیزید.

رانندگی پس از مصرف مواد مخدر یا مصرف نوشیدنی های الکلی ، احتمال تصادف را بسیار بالا خواهد برد. مصرف این مواد به تنهایی می تواند خطرناک باشد ولی مطمئنا مصرف آن ها و سپس رانندگی کردن، بسیار خطرناک تر و مرگبارتر خواهد بود.

مصرف دارو حین رانندگی ممنوع

رادیو را خاموش کنید.

دریافت اطلاعات زیاد منجر به تحریک بیش از حد حس شنوایی می شود. رادیو را خاموش کنید تا ذهنتان در آرامش باشد. خستگی ذهن خستگی بدنی را به همراه دارد که باعث اختلال در تمرکز و خواب آلودگی می شود.

پرخوری ممنوع!

خوردن غذای زیاد، شما را به کمای پرخوری می برد. منظور از کمای پرخوری احساس خواب آلودگی بعد از خوردن غذای زیاد است. غذایی که می‌خوریم هر چه سنگین‌تر و حجیم‌تر باشد، بیشتر احتمال دارد که خواب آلوده و کسل شویم

پرخوری حین رانندگی

هیپنوتیزم نشوید

سکوت جاده، صدای غژغژ لاستیک ها و صداهای مسحور کننده دیگر می تواند شما را خواب آلوده کند. در تلاش باشید که ذهنتان با این صداها به خواب نرود و هوشیاریتان را از دست ندهید.

ترجمه و تحریر: نگار نجفی پور، کارشناس تولید محتوا، علاقمند به صنعت حمل و نقل جاده‌ای

 

 

یک پاسخ

  1. سلام . به عنوان یک راننده کامیون دوست دارم یک موج در رادیو سراسری داشته باشیم . به نام صدای راننده‌ . تشکر میکنم از عواملتون . امیر رضایی کیا از تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *