حواله بار انلاین

بارنامه های کاملا الکترونیکی جایگزین برگه های کاغذ بارنامه تمبر دار، از برنامه ریزی و شعار تا واقعیت

بارنامه الکترونیک چیست؟

بیش از پنج سال از ثبت کلیه بارنامه های مربوط به حمل و نقل سنگین جاده ای داخل کشور در سرورهای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور می گذرد. ثبت داده های بارنامه و چاپ آن بر روی کاغذ های رسمی بارنامه توسط نرم افزارهای صدور بارنامه معتبر کشور مانند بارسان، بی تا، سبا، شیخ بهایی و … انجام می‌شود. این نرم افزارها به علت ضعیف بودن زیرساخت اینترنت کشور و نقص های زیرساخت سرورهای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، برخی اوقات امکان ثبت لحظه ای بارنامه صادر شده در سرور سازمان را نداشتند (و گاها ندارند!) حدود سه سال پیش مفهومی به نام بارنامه آفلاین و بارنامه آنلاین مطرح شد. در واقع بارنامه آنلاین به بارنامه ای گفته می شود که همان لحظه صدور در سرور سازمان ثبت شود و کد رهگیری دریافت نماید. آرام آرام تعداد صدور بارنامه آفلاین محدود و غیر مجاز شد تا حدی که در حال حاضر مگر در شرایط بسیار حاد، امکان صدور (پرینت) بارنامه بدون دریافت کد رهگیری سازمان وجود ندارد و این امر غیر قانونیست.

اما آیا فقط ثبت داده ها در پایگاه داده دولتی کافیست؟

محدودیت ها و کنترل های صدور بارنامه چه هستند؟

صدور بارنامه الکترونیک با verify کردن یا راستی آزمایی داده های گوناگونی همراه است که در ادامه مطرح می کنیم:

  • کنترل اطلاعات راننده اول و راننده دوم ثبت شده در بارنامه، کنترل اعتبار کارت هوشمند شامل اعتبار کارت سلامت و عدم تخلف
  • کنترل اطلاعات ناوگان حمل کننده بار (کامیون) و اعتبار کارت هوشمند شامل اعتبار کارت معاینه فنی
  • کنترل کد پستی مبدا و مقصد و تطبیق با آدرس ها، همچنین کنترل ثبت کدهای پستی در سامانه جامع انبارها
  • کنترل صحت کد ملی فرستند و گیرنده بار
  • کنترل وجود قرارداد فعال بیمه با شرکت بیمه معتبر و ثبت قرارداد بیمه در بیمه مرکزی
  • کنترل کرایه ثبت شده در بارنامه و عدم تخلف از حداقل مصوب سازمان (به نام تن کیلومتر!)
  • امضای الکترونیک اطلاعات بارنامه و کنترل داده های ارسالی با امضای انجام شده

امضای الکترونیک جایگزین مهر شرکت حمل و نقل

وقتی صحبت از یک سند الکترونیک می کنیم باید شرایط امنی برای صدور، احراز و اطلاع رسانی آن ایجاد کنیم، پاییز سال ۱۳۹۸ سازمان راهداری با برگزاری جلسه ای شروع فرایند امضای الکترونیک بارنامه جهت حذف برگه های فیزیکی بارنامه را اعلام کرد و در ماه های بعد، شرکت های حمل و نقل موظف شدند که توکن های امضای دیجیتال را از دفاتر خدمات دولت خریداری نمایند. مراحل تست، پیاده سازی و عملیاتی کردن امضای الکترونیک بارنامه قبل از پایان سال ۱۳۹۹ به پایان رسید و این سامانه به پایداری قابل قبولی رسید و هم اکنون کلیه بارنامه های درحال صدور کشور، به این روش صادر می شوند.

چک لیست مدیر فنی باربری چه می شود؟

به نظر می رسد زیرساخت های ایجاد شده جهت بررسی اعتبار کارت هوشمند راننده و بررسی اعتبار کارت هوشمند ناوگان می تواند تا حد قابل قبولی جایگزینی برای چک لیست فیزیکی مدیر فنی شرکت حمل و نقل باشد. بررسی اعتبار معاینه فنی که توسط ایستگاه های استاندارد معاینه فنی انجام شده به صورت الکترونیک از طریق داده های کارت هوشمند ناوگان قابل بررسی می باشد و همچنین گذراندن دوره های آموزشی تخصصی مربوط به رانندگان (مانند دوره مهار بار) کانون رانندگان کشور نیز لازمه اعتبار کارت هوشمند رانندگان عزیز است و می تواند حذف فیزیکی برگه معاینه فنی را به همراه داشته باشد که متاسفانه تا کنون نیز جنبه تشریفاتی داشته و چندان عملی نبوده است.

نسخه های بارنامه راننده و صاحب بار چه می شوند؟

یکی از سوالات مهم اصحاب حمل و نقل این است که با حذف برگه کاغذی و فیزیکی بارنامه، اطلاع رسانی صدور بارنامه به چه طریقی به ذینفعان انجام خواهد پذیرفت، یگان های نظارتی چگونه آن را کنترل خواهند کرد و سند قابل ارائه و قابل قبول برای نظام مالی و مالیاتی چه خواهد بود؟

به نظر می رسد دغدغه اصلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور برای حذف برگه فیزیکی بارنامه در این مرحله همین موارد خواهد بود، گرچه مشخصا سازمان حمل و نقل کشور وب سرویس هایی برای ارتباط الکترونیکی سایر سامانه های کشور با سامانه برخط بارنامه ایجاد نموده است و استعلام هر بارنامه به شیوه سیستماتیک امکان پذیر می باشد، اما آیا زیرساخت لازم برای اجرای این ساختار موجود است؟

پاسخ سوالاتی از دست را به زودی طریق این پایگاه اطلاع رسانی خواهیم کرد

تاریخ حذف بارنامه فیزیکی و کاغذی تمبر دار

طبق اعلام حسین متولی حبیبی، مدیر کل واحد فناوری سازمان راهدارای و حمل و نقل جاده ای کشور، حذف برگه کاغذی و فیزیکی بارنامه از پانزدهم دیماه سال جاری آغاز خواهد شد.بر اساس عملکرد گذشته سازمان به نظر می رسد برنامه ریزی انجام شده به گونه ایست که در دهه فجر امسال حذف کامل برگه بارنامه در کل کشور عملیاتی شود. منبع: خبرگزاری برنا

مجددا در تاریخ بیستم اسفند ماه 1400 طی بخشنامه ای دستور جایگزینی بارنامه الکترونیکی با بارنامه کاغذی صادر شد که طی این بخشنامه شرکت های حمل و نقل بزرگ مقیاس از تاریخ 24 اسفند ماه 1400 ، شرکت های حمل و نقل استانی از تاریخ 25 اسفند ماه 1400 و مابقی شرکت های حمل و نقل داخلی از 20 فروردین ماه 1401 ملزم به اجرای این دستور شدند.

حذف بارنامه کاغذی

این امر ورود صنعت حمل و نقل کشور به دوره جدیدی از فعالیت خود را به همراه خواهد داشت

 

حذف بارنامه کاغذی

محمد قاهری، کارشناس IT صنعت حمل ونقل

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
5/5
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *