قیمت کامیون در این چند سال افزایش بسزایی داشت در پایان سال ۹۷ یک دستگاه کامیون FH۵۰۰ حدود ۴۷۰ میلیون تومان قیمت‌ داشت اما در سه سال،‌ قیمت همان کامیون امروز ۱۰ برابر شده و به حدود ۵ میلیارد تومان رسیده است. باروان شرکت هوشمند حمل بار به مشروح این خبر می‌پردازد.

 دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور می گوید: حال جای سؤال است در این سه سال آیا قیمت ارز ۱۰ برابر شده است؟ آیا درآمد کامیون دار ۱۰ برابر افزایش یافته ‌است و یا عملکرد کامیوندار ۱۰ برابر شده است؟

نسبت قیمت کامیون با درآمد آن هم‌خوانی ندارد

کریمی تصریح کرد: وقتی قیمت‌ یک دستگاه کامیون به ۵ میلیارد تومان می‌رسد، اولین خسارت آن متوجه آحاد جامعه و مردم است، بالاخره کامیون‌دار انتظار سودآوری از کامیون خود به اندازه همان ۵ میلیارد تومان را دارد در حال که اگر همین کامیون‌ ۴۷۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد، قطعاً انتظار صرفه اقتصادی از آن کامیون در حد همان ۴۷۰ میلیون تومان است.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور ادامه داد: از آن طرف به همان نسبت که قیمت کامیون افزایش یافته است، قیمت قطعات‌ کامیون‌ و خدمات تعمیر و نگهداری ناوگان هم افزایش بسزایی یافته و در واقع ۱۰ برابر شده است، زمانی که یک دستگاه کامیون ۵۰۰ میلیون تومان قیمت داشت، تعمیر موتور ۲۰ میلیون تومان هزینه بر دوش‌ مالک کامیون می‌گذاشت اما وقتی که قیمت یک دستگاه کامیون به ۵ میلیارد توماششن رسیده است، امروز یک تعمیر موتور ‌کامیون‌دار باید ۲۰۰ میلیون تومان بپردازد.

 

بنگاهداران کامیون‌ها را بین خود با قیمت‌های گران معامله می‌کنند تا نرخ کاهش نیابد

کریمی با تأکید بر اینکه در این زمینه دولت بعد می تواند کارهای دقیق و علمی انجام دهد، گفت: امروز نظارت بر بازار ضعیف است، ‌یک دستگاه کامیون به علت قیمت بالا متقاضی کمی دارد، اما بنگاهداران بین خود معامله می‌کنند و هر کدام ۲۰۰ میلیون تومان قیمت روی آن می‌گذارند تا نرخ کامیون پایین نیاید و بالا بماند.

وی تاکید کرد: زمانی که دولت در نوسازی ناوگان کامیون قدمی برنمی‌دارد، نتیجه‌اش چنین افزایش بی محابای قیمت‌ها ‌می‌شود.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور گفت: در بحث واردات، دولت فقط به فکر واردات کشنده‌ها بود که البته آن هم به نتیجه نرسید، در حالی که ما کامیون‌های اتاق‌دار و کمپرسی هم احتیاج داریم اما واردکننده نتوانست این کامیون‌ها را در بازار اروپا پیدا کند.

منبع: فارس

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *