رونمایی از جدیدترین دستاورد شرکت خودروسازی تسلا

روند رو به کاهش قیمت باتری خودرو در جهان و نیز الزام آور شدن هر چه بیشتر مقررات زیست محیطی نسبت به گذشته، سبب خیز بلند صنعت خودروسازی به سمت ایده های نوین در تولید انواع خودرو بخصوص کامیون های برقی گردیده است و رقابت برای تولید آنها روز به روز در حال افزایش است. شاید در آغاز تصور شود که قیمت خرید این کامیونهای برقی گران است اما در بازه زمانی طولانی تر استفاده از آنها بخاطر کاهش هزینه ها نظیر سوخت و تعمیر و نگهداری و … مقرون به صرفه خواهد بود.

شرکت تسلا[۱] با تولید و عرضه محصولات شگرف و آکنده از نوآوری و تکنولوژی های نوین، پیشگام صنعت خودروسازی برقی جهان است و دیگر خودروسازها را وادار به تقلید از خود کرده است. جدیدترین دستارود تسلا، محصولی بی نظیر در حوزه­ی حمل و نقل جاده ای با نام «Tesla Semi Truck»است.

بالاخره بعد از مدتها چشم انتظاری، ایلان ماسک (Elon Musk) رئیس تسلا، در مراسمی که دیروز در کالیفرنیا برگزار شد از کامیون برقی خود رونمایی کرد. تسلا Semi آینده­ ی بی رقیب صنعت حمل و نقل جاده­ای است و تحول عظیمی در این صنعت در پی خواهد داشت.

ویژگی های منحصر به فرد کامیون برقی تسلا:

۱- امکانات و طراحی

اولین ویژگی بارز تسلا Semi، ظاهر مدرن و جذاب آن است. کابین این خودرو باریکتر است، سطح رادیاتوری آن بسیار کوچک شده و خطوط و قوس های خاص روی بدنه، باعث کاهش چشمگیر مقاوت هوا می شود، همچنین دماغه خودرو جهت شکافتن هوا بصورت بسیار مناسبی طراحی شده است. کف مسطح و کاهش چشمگیر فاصله بین کابین و تریلر و نیز بادشکن‌های عریض کنار کابین، همگی باعث شده ضریب آیرودینامیک این خودرو به عدد قابل توجه ۰.۳۶ برسد.

وقتی وارد کابین راننده بشوید تعجب می کنید: صندلی راننده در موقعیت مرکزی کابین قرار دارد. این ابداع جدید باعث تسلط بیشتر راننده بر مسیر می شود. در دو طرف فرمان دو نمایشگر بزرگ جهت مشاهده اطلاعات تعبیه شده است. این نمایشگرهای بزرگ باعث حذف آینه های خودرو نیز شده است. علت آن دوربین‌های زیادی است که در اطراف کامیون نصب شده. این دوربین ها ضمن رصد نقاط کور، عملکرد بسیار بهتری نسبت به آینه های قدیمی دارند و همه تصاویر لازم را در نمایشگر نشان می دهند.

این کامیون دارای سیستم هوشمند اتو پایلت (رانندگی و هدایت خودکار) است که به همراه سیستم‌های امنیتی فراوان و دستیارهای مختلف باعث ایمنی هر چه بیشتر این کامیون و سهولت رانندگی در مسیر های طولانی خواهد شد. این سیستم های هوشمند وضعیت قسمت های مختلف کامیون را کنترل می کند و اگر قطعه ای نیاز به تعمیر داشته باشد پیش از خراب شدن راننده را آگاه می کند.

فضای مناسب و آرامش بخشی درون کابین برای استراحت راننده در نظر گرفته شده و صندلی این کامیون به راحتی به تخت خواب تبدیل می شود.

۲- ویژگی های موتور و باتری

تسلا Semi دارای چهار موتور الکتریکی قدرتمند است که بُرد حرکتی بالای این خودرو را سبب شده است. در قسمت پشت کابین روی هر محور، دو موتور تعبیه شده است. خصوصیات و ظرفیت بی نظیر باتری این خودرو نیز به سان طراحی حرفه ای، آن را از سایر رقبا متمایز کرده است. کامیون برقی تسلا در صورت اتصال به ایستگاه‌‌های شارژ سریع مخصوص، طی ۳۰ دقیقه شارژ می تواند کامیون را حدود ۶۵۰ کیلومتر حرکت دهد و در صورت شارژ کامل، با یکبار شارژ شدن باتری، این کامیون در حالتی که بیشترین مقدار بار و بیشترین میزان سرعت را داشته باشد حدود ۸۰۰ کیلومتر حرکت می­کند. اگر شما با این کامیون برقی یک میلیون و ششصد هزار کیلومتر برانید در واقع حدود ۲۰۰ هزار دلار بخاطر عدم پرداخت هزینه سوخت صرفه جویی کرده اید. یک کامیون دیزلی در مقایسه با این کامیون برقی، به ازای هر ۱۶۰۰ متر حرکت، ۲۰ درصد هزینه بیشتری دارد.

۳- ظرفیت حمل بار، میزان شتاب و سرعت

کامیون برقی تسلا توان حمل بیش از ۳۶ تن بار را دارد. این کامیون قدرتمند قادر است در حالت عادی که بار ندارد سرعت خود را طی ۵ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند و در حالتی که حدود بیش از ۳۶ تن بار داشته باشد، این مدت ۲۰ ثانیه طول خواهد کشید، این شتاب بی نظیر یک تحول در دنیای خودروهای سنگین به شمار می آید. علاوه بر این، تسلا Semi قادر است با سرعت بالا و ثابت در مسیرهای شیب دار حرکت کند بطور مثال در مسیری که شیب ۵ درصد دارد با سرعت بالای ۱۰۵ کیلومتر برساعت بطور ثابت حرکت می­کند.

رانندگی لذت‌بخش، افزایش ایمنی و کاهش چشمگیر هزینه‌های حمل و نقل بار مزیت هایی است که تسلا Semi به ارمغان آورده. تولید این خودرو از سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز خواهد شد. هنوز از قیمت نهایی این کامیون اطلاعی در دست نیست اما جهت سفارش خرید این کامیون فوق العاده، باید ۵۰۰۰ دلار به عنوان پیش پرداخت هزینه کرد.

پانویس:

[۱] کمپانی خودورسازی تسلا موتورز (Tesla Motors) بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی در آمریکاست. این شرکت در سال ۲۰۰۳ توسط مارتین ابرهارد، جفری استرابل و ایلان ماسک تاسیس شد. تسلا ایجاد شد تا ساخت خودروهای برقی و به اصطلاح خودروسازی پاک، تجاری و فراگیر شود. فعالیت تسلا موتورز با تولید ماشین اسپرت لوکس آغاز شد و به سمت تولید سدان و کامپکت نیز پیش رفت. مدلهای «روداستر، s، x ،۳» معروفترین خودروهای این شرکت هستند. از ویژگی منحصر به فرد خودروهای تسلا قابلیت «Auto Pilot» یا رانندگی خودکار است که ایمنی سفر را افزایش می دهد.

منبع: http://www.tesla.com

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *