بدون تردید، تحویل اولین کامیون دایملر به لندن و گردش “وسیله‌ی نقلیه‌ی موتوری” در خیابانهای پاریس در سال 1896 باعث ایجاد جنبشی در زمینه‌ی حمل‌ و نقل گردید. حمل و نقل موتوری کالاها که به منظور بهبود سطح زندگی افراد پدیدار شد، به تازگی توانسته است به این هدف دست یابد. این حقیقت که Carl Benz و Gottlieb Daimler تاریخ صنعت خودرو سازی را رقم زدند به خوبی در محافل و حوزه‌های تخصصی شناخته شده است. ضمن اینکه، این دو شرکت مقدمات ساخت کامیون های امروزی را پایه ریزی کردند. مرسدس بنز امسال 120 سالروز ساخت کامیون را جشن می‌گیرد.

 یک باربر بدون اسب

ویژگی مشترک اولین وسایل نقلیه تجاری این بود که آنها مثل یک کالسکه که با اسب کشیده می شد، فاقد محور بودند، در حالی که یک نیروی اسب بطور مجازی (اسب بخار) در عقب خودرو قرار داشت. علم مهندسی این وسایل نقلیه در مقایسه با کامیون های امروزی بسیار ابتدایی بود: “وسایل نقلیه‌ی موتوری” تولیدی Benz & Cie  برای حمل 600 کیلوگرم (بار) طراحی شده بودند. از طرفی، خود این طراحی از ماشین مسافرتی Phaeton اقتباس شده بود. اولین کامیون Gottlieb Daimler ظرفیت باربری معادل حمل 5/1 تن داشته و توسط موتوری با چهار اسب بخار دو سیلندر Phoenix تغذیه می‌شد. با این حال، مدت زمانی به طول انجامید تا این باربر موتوری جایگزین نمونه قبلی خود شود.

کامیون بنز 1896

انتقال موتور به قسمت جلو

تنها دو سال بعد،Daimler  یک کامیون با ظرفیت حمل 5 تن بار با موتور و رادیاتور در سمت جلو(مشابه موقعیتی که رادیاتورهای امروزی نیز قرار می‌گیرند)، ارائه نمود. در ابتدا، Daimler و Benz & Cie وسایل نقلیه و تجاری خود را تنها به مشتریان بین المللی خود در تعداد بسیار اندک ارائه می‌کردند. با این حال، با توجه به اینکه این نوع از حمل و نقل کالا سریع تر، انعطاف پذیرتر و کارآمدتر از باربری های معمولی (کشیده شده توسط اسب)، کشتی ها و راه آهن بود،‌ Daimler و Benz  متقاعد شدند که حمل و نقل موتوری در نهایت بر نوع رایج قبلی غلبه خواهد کرد.

از سال 1905 تا زمان مشهور شدن شرکت بنز در سال 1911، کارخانه Mercedes-Benz  امروزی در Gaggenau  تحت عنوان”Süddeutsche Automobilfabrik GmbH”  فعالیت می کرد. در همین حین بود که کامیون S.A.G. “Gaggenau” C / 36  ساخته شد. تعدادی از پیشرفت های فنی از قبیل قاب فولادی، چرخ های فولادی ریخته گری شده، سوپاپ های عمودی و چرخ دنده ها جایگزین درایو تسمه‌ای شده و کامیون های اولیه را قابل اعتماد تر نمودند که این خود پایداری در آمار فروش را به همراه داشت.

کامیون بنز 1908

افزایش نیروی نظامی در طول جنگ جهانی اول سبب پیشرفت های تکنولوژیکی برای کامیون ها شد. وسیله نقلیه‌ای که شاهد و گواهی بر این دوره است کامیون دایملر4.5  اسب بخار تحریک شده با چرخ دنده است که ظرفیت حمل بار 4.5 تن را دارد. مدل این کامیون DM 4½b  است و در کارخانه‌ی Berlin-Marienfelde  ساخته شده‌است. نوآوری هایی از قبیل محور میل گردان، اولین تایر های بادی و از همه مهم‌تر،‌ “موتورهای نفت خام” (اصطلاح قبلی موتور دیزل)، که توسعه‌ی آن‌ها در کارخانه های بنز تا سال 1923 یا 1924 به نهایت رشد در تولید رسیده بود که این کامیون را به یک وسیله نقلیه اقتصادی مناسب برای استفاده در کسب و کار تبدیل کردند.

موتور دیزل Mercedes-Benz

هنگامی که دو شرکتی که توسط Gottlieb Daimler و Carl Benz تاسیس شده بودند، در سال 1926 ترکیب شدند تا Daimler-Benz AG را ایجاد کنند، در زمینه‌ی فعالیت‌های مرتبط با وسایل نقلیه‌ی تجاری نیز سرمایه گذاری کردند. پیش از این، صنعت شاهد معرفی گستره‌ای کامل از وسایل نقلیه‌ی تجاری با ظرفیت باربری از یک تا پنج تن در نمایشگاه خودروی Deutsche Automobil-Ausstellung در Berlin بود.

کامیون بنز 1926

یک نمونه از این گستره، مدل L2 تغذیه شده توسط موتوری با 55 اسب بخار است که از اولین مدل‌های کامیون بوده و برند جدید Mercedes-Benz را به همراه داشت. در آن زمان برند کارخانه‌ی مرکزی تولید کامیون در شهر Gaggenau در منطقه Baden  آلمان قرار داشت. Gaggenau نیز خیلی سریع توانست به موفقیتی مشابه تولید کامیون موتور دیزلی دست یابد.

در حالی که همچنان لازم بود که تکنولوژی جدید رانندگی به طور وسیعی در سال 1931 مورد استفاده قرار گیرد، حدود 90 درصد از کامیون‌های موتور دیزلی آلمانی آرم ستاره‌ی Mercedes را روی رادیاتورهای خود قرار دادند. این شرکت به سرعت از کاهش رکود فروش در طول رکود بزرگ اقتصادی سال 1929 نجات یافت. موفقیت نهایی برای موتور احتراق فشرده در سال 1932 با رونمایی ازMercedes-Benz L2000  که نخستین کامیون سبک جهان با موتور دیزلی است حاصل گردید.

کامیون بنز 1936

دو تونری پیشرو و جانشینان آن بخش سبک گستره ای کامل از کامیون‌ها را ارائه نمودند که منجر به تولید وسیله نقلیه‌ی «سه محوری L 10،000 » با هدف حمل 10 تن بار گردید. با توجه به مجهز بودن این وسیله‌ی نقلیه به کاپوت کشیده، این مدل از سال 1936 تا سال 1939 پرچمدار سایر مدل‌ها بود.

امضای کامیونهای موتور دیزلی Mercedes-Benz: علامت “Diesel” بر روی رادیاتور زیر آرم ستاره‌ی Mercedes است.

مدل کمتر تعداد بیشتر

جنگ جهانی دوم و طرح Schell ، که در سال 1939 به منظور کاهش تنوع مدل ها به تصویب رسید، موجب کاهشی چشمگیر در گستره‌ی خودروهای بازرگانی Daimler-Benz گردید. تا اتمام جنگ، همزمان با تولید L1500 و L3000 سبک، مدل های جدیدی از قبیلL4500 قدرتمند به مجموعه‌ی زیاد وسایل نقلیه اضافه شد. مدل L4500 قدرتمند توسط یک موتور دیزلی 6 سیلندر تغذیه می‌شد و توان خروجی معادل 120 اسب بخار تولید می‌کرد. تابستان سال 1944 شاهد آغاز به کار مدلی تحت عنوان L701 بود که از جانب ایالت سفارش داد شده بود. این مدل در اصل یک 3 تونری Opel Blitz بود.

رونق پس از جنگ از سال 1949

تولید مدل مجاز L701 در اوایل ژوئن 1945 در کارخانه Mannheim  که نسبتا از جنگ صدمه‌ای ندیده بود از سر گرفته شد. دو ماه بعد، برند L4500 جدید، خط تولیدی در کارخانه‌ی Sister Gaggenau ایجاد نمود که به شدت برای بازسازی آلمان حیاتی بود.

کامیون بنز 1945

در همین زمان، پیاده سازی موتوری UNIMOG نیز در سطح جهان توسعه یافت. در طول جنگ جهانی دوم، آلبرت فریدریش، که سال ها مسئول توسعه‌ی موتور هواپیمایی در  Daimler-Benz A بود، ایده‌ی ساخت یک پیاده سازی موتوری کشاورزی با هدف تقویت بخش تولید کشاورزی را ارائه نمود. در پاییز سال 1946، پروژه‌هایی جهت تست نمونه اولیه‌  Unimog شماره 1 آغاز گشت. در ابتدا، تولید متوالی در Göppingen در کارخانه‌ی ابزارآلات ماشین Boehringer Brothers آغاز شد. سپس و در سال 1951، این خط تولید به Gaggenau منتقل گشت.

کامیون بنز 1946

در سال 1949 و درست در زمانی که L3250  به عنوان اولین پیشرفت جدید در دوران پس از جنگ عرضه شد، بخش بازرگانی کامیون های Daimler-Benz AG  دچار نوسانی شدید بود. کامیون‌ مدل L3500  با ظرفیت حمل وزن 3.5 تن، که در آن موتور در پشت کابین قرار داشت، شروع به تسخیر بازار آلمان در سال 1950 کرده و به سرعت تبدیل به یک مدل موفق صادرات جهانی شد. این دست‌آورد مبنایی برای موفقیت خودروهای تجاری مدرن Mercedes-Benz بود؛ که از اواسط دهه ی «معجزه ی اقتصادی» شامل اولین مدل های کامیون با موتور پشت کابین نیز می‌شدند.

کامیون بنز 1949

از باربرهای جدید شرکت Mercedes-Benz، ماشین کوچک شهری سریع L319، تا نوع عجیب LP 333 (“Centipede”)، کامیون های بدون کاپوت، چشم اندازی از طرح‌های آینده‌ی کامیون‌ها ارائه کردند. این نوع از کامیون های مدرن، مدل LP 315 از نوع موتور در پشت کابین بود که از فروپاشی تدریجی کامیون رایج کلاسیک کابینی که در سال 1955 می درخشید خبر می‌داد.

کامیون ها با کنترل نیمه جلو 

از آنجا که  طراحان Mercedes-Benz از رده خارج کردن کامل zone crumple یکپارچه را کار معقولی نمی پنداشتند، در سال 1959، اولین سری از مدل های کنترل نیمه جلو را راه اندازی کردند. این طراحی به واسطه L322  که از نقطه نظر “کارایی” در مقایسه با مدل‌های “سبک” قبلی در حالت متوسطی قرار دارد، با سابقه‌ی بیش از سه دهه عملکرد مناسب در میان گونه‌های بی شماری که  انواع دسته های وزنی را شامل می‌شود، به نمونه‌ی جهانی کامیون های مقاوم و با دوام Mercedes-Benz مبدل شده‌است. کامیون ها با کنترل نیمه جلو (نیمی از موتور در کابین راننده و نیمه باقی مانده در خارج از کابین قرار دارد.)

کامیون بنز 1959

مرزی شدن

اما در حمل و نقل های مسیر طولانی، حداقل از اواسط دهه‌ی 1960، دوره‌ی کامیون های معمول کابینی به پایان رسید: قوانین و مقررات شدید از سویی و حداقل بودن تعداد خروجی‌های وابسته به وزن از سوی دیگر، توسعه کامیون های مدرن (که در آن‌ها موتور در پشت کابین قرار دارد) و موتورهای دیزلی قدرتمند را سرعت بخشید، که به عنوان موتورهای تزریق مستقیم کارآمد در گستره‌ی کامیون‌های Mercedes-Benz  ارائه شده‌بودند.

اولین مثال از نمونه‌های تولید شده در دوران تولید کامیون‌های مکعبی شکل (Cubic Age)  مدل LP1620 بود. این نمونه به دورانی که کامیون هایMercedes-Benz  با کابین زاویه ای طراحی می‌شدند بازمی‌گردد که از سال 1963 تا اواسط دهه‌ی بعدی گسترش یافت.

کامیون بنز 1963

آغاز این دوره همزمان با افتتاح کارخانه‌ی جدید تولیدی در Wörth در منطقه‌یRhineland-Palatinate  آلمان بوده است. از سال 1965، قبل از اینکه کارهای تولید کامیون‌های “سنگین” هم از Gaggenau به منطقه‌ی hineland-Palatinate  منتقل شود، این کارخانه‌ی مدرن و پیشگام زادگاه سری‌های LP  “سبک “و “متوسط” بود.

کامیون در مسیر پیشرفت و ترقی

سری مدل‌های نسل جدید که از نظر مهندسی و ظاهر تغییرات کاملی دارد، در Wörth در سال 1973 ارائه شده است. طراحی جزء به جزء آن کلاس های وزنی ” متوسط” و “سنگین ” را با یک مدل پایه‌ای پوشش داد.

کامیون مرسدس بنز 1973

سری مدل NG 80 از سال 1980 به طور گسترده ای بهبود یافته است و سری‌های SK و MK از سال 1989 مبتنی بر نسخه‌ی اصلی 1973 نیز بودند.

مرسدس بنز 1989

در سال 1996، نوع کاملا جدیدی از کامیون “سنگین” تحت عنوان Actros عرضه شد. این نوع از کامیون به همراه موتورهای اقتصادی و سازگار با محیط زیست و طیف گسترده ای از نوآوری ها ارائه شد. Actros بنیان‌گذار یک تغییر نسل در برنامه‌‌ی تولید و بهبود کامیون بوده و راه را برای دهه‌ی بعدی هموار کرد.

کامیون مرسدس بنز 1996

این مسیر تکامل توسط  Atego در میان کامیون های “سبک” و “متوسط” که در سال 1998 ارائه شدند، ادامه یافت.  این طرح توسط وسیله نقلیه‌ی خلاقانه‌‌ای به نام  Econic تکمیل شد.

کامیون بنز 1998

مرسدس بنز در سال 2004 تکنولوژی دیزلی سازگار با محیط زیست BlueTec  را معرفی کرد که به طور موفقیت آمیزی باعث کاهش انتشار مضرات Actros شد. در ادامه‌ی آن و در سال 2005، سری مدل‌های  Atego و Axor  “سبک” و “متوسط” عرضه شدند.

مرسدس بنز در سال 2006، امن ترین کامیون جهان را تحت عنوان “کامیون ایمن” ارائه کرد. این کامیون نه تنها از اواخر سال 2000 مجهز به سیستم کمکی ردیابی و کنترل پیشرفته‌ی Telligent و از اواخر سال 2001 مجهز به سیستم تنظیم پایداری Telligent بود، همچنین مجهز به کمک ترمز فعال اضطراری پیشگام (ABA) نیز بود، که این نقطه‌ی عطف و مرحله‌ای مهم در جهت نیل به هدف رانندگی بدون تصادف بود.

کامیون مرسدس بنز 2006

امروزه، نام‌های مطرح در سطح بین‌المللی از قبیل  Actros، Atego، Antos، Arocs، Econic،  Zetros وUnimog ، گستره‌ی جامعی از مدل‌های کامیون های Mercedes-Benz را عرضه می‌کنند. با توجه به تقاضای مصرف کنندگان، این وسایل نقیله که مجهز به موتورهای اقتصادی و هسته ای بود و توسط پیشرفته ترین سیستم های رانندگی هدایت می‌شوند، در جاده ها‌ی سراسر جهان در حال سرویس دهی هستند.

کامیون بنز 2016

چشم انداز آینده

با نگاه به آینده، نوآوری هایی در پیش رو هستند که سیستم حمل و نقل را مشابه 120 سال گذشته به طور اساسی تغییر خواهند داد. کامیون آینده‌ی مرسدس بنز تحت عنوان “Mercedes-Benz Future Truck FT 2025”  پیش نمایشی از دست آورد آینده عرضه می‌کند. بدون شک Carl Benz  و Gottlieb Daimler از پیشرفت باربر بدون اسب که تنها 4 اسب بخار قدرت داشت و دارای چرخ‌های چوبی بود، شگفت زده خواهند شد.

کامیون مرسدس بنز 2025

 

 

14 پاسخ

  1. این‌کامیون‌یکی‌دوست‌داشتنی‌ترین‌کامیونهای‌‌دنیاست‌@من‌یکی‌از‌همین‌کامیونهای‌رادارم‌بسیارعالی‌ست.مدل‌کامیون‌من‌۱۹۷۷میلادیست‌ولی‌هنوز‌بهترین‌کاربری‌راداراست‌وباکامیونهای‌مدرن‌وبه‌روز‌در‌کشور‌ایران‌هم‌کار‌میکند‌با‌بابری‌سخت‌ترین‌بارها‌هنوز‌قطعات‌اسایی‌وساختمان‌کامیون‌کاملا‌فابریک‌کارخانه‌میباشد‌وهنوز‌هفته‌‌‌ای۷هفت‌هزار‌کیلو‌متر‌مسافت‌طی‌میکند‌‌اگرامکان‌ان‌وجود‌داشت‌این‌کامیون‌رابه‌‌شرکت‌‌بر‌میگرداندم‌تا‌به‌کلکسیون‌کامیونها‌یشرکت‌مرسدس‌برود.اگرامکان‌‌دارد‌کمکم‌کنید‌متشکرم

  2. سلام‌من‌یک‌‌‌‌‌کامیون‌مرسدس‌بنز‌مدل‌۱۹۷۷دارم‌که‌واقعا‌دوست‌داشتنی‌است‌‌من‌بااین‌کامیون‌که‌تقریبا‌چهل‌چندسال‌دارد‌هفته‌ای‌۵تا۶‌هزار‌کیلومتر‌مسافت‌طی‌میکنم‌وهنوز‌تمامی‌قطعات‌اساسی‌وساختمان‌این‌کامیون‌فابریک‌کا رخانه‌میباشد‌اگرامکان‌ان‌راداشتم‌‌کامیونم‌رابه‌م‌کارخانه‌برمیگرداندم‌‌‌تا‌به‌کلکسیون‌‌کامیونهای‌مرسدس‌بنز‌برود‌اگر‌امکان‌‌وجوددارد‌راهنمای‌وکمکم‌کنید‌متشکرم.

  3. بنز یکی از بهترین وکم هزینه ترین کامیونهای دنیاست.من کامیون بنزتک ۱۹۲۴ دارم ومدل اون۱۹۹۷میلادی است.از لحاظ سرعت دست کمی از کامیونهای نسل جدید نداره چون اوور روی اون نصب کردم .واز لحاظ قدرت هم همینطور.اسطحلاک اون نصبط به کامیونهای نسل جدید بسیار پایینتره

  4. بنز یکی از بهترین وکم هزینه ترین کامیونهای دنیاست.من کامیون بنزتک ۱۹۲۴ دارم ومدل اون۱۹۹۷میلادی است.از لحاظ سرعت دست کمی از کامیونهای نسل جدید نداره چون اوور روی اون نصب کردم .واز لحاظ قدرت هم همینطور.اسطحلاک اون نصبط به کامیونهای نسل جدید بسیار پایینتره

  5. با سلام . افسوس که قیمت کامیون در ایران همانند خیلی از کالاهای دیگر سر به فلک گذاشته و من فقط می توانم در این خصوص اشک بریزم !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *