رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، در نشست خبری برخط با خبرنگاران به بیان توضیحاتی درخصوص مسائل و چالش های حوزه حمل و نقل جاده ای و اقدامات این سازمان در جهت رفع این موانع پرداخت. باروان شرکت هوشمند حمل بار به مشروح این خبر می‌پردازد.

داریوش امانی معاون وزیرراه و شهرسازی و رئیس این سازمان در این نشست خبری در خصوص واردات کامیون‌های زیر سه سال جهت نوسازی ناوگان گفت: در سال 99 برای واردات 2 هزار دستکاه کامیون با عمر حداکثر سه سال از محل بند 3 ماده 30 ثبت سفارش شد و تاکنون ۳۵۰ دستگاه کامیون زیر سه سال ترخیص و شماره گذاری شده اند و بقیه نیز در حال طی فرایند‌های قانونی جهت ترخیص از گمرک هستند.

وی ادامه داد: در عین حال جهت ثبت سفارش به منظور واردات کامیون‌های جدید در حال اقدام هستیم تا تعداد دیگری کامیون وارداتی واجد شرایط قانونی ثبت سفارش شوند و در اختیار متقاضیان قرار گیرند.
امانی همچنین درخصوص برخی انتقادات از روند طولانی ترخیص کامیون های وارداتی از گمرک بیان کرد: ما در راستای تسهیل در واردات کامیون‌های با عمر سه سال، مذاکراتی را با سایر نهادها انجام داده ایم و وزیر راه و شهرسازی هم نارضایتی خود را در این باره اعلام کرده است. مقرر شده تا مکاتبات مجددی با گمرک داشته باشیم که ناوگان بعد از ترخیص و قبل از نمره‌گذاری، اسقاط شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با ابراز امیدواری از اینکه ترخیص کامیون ها در گمرک تسهیل شود، اظهار داشت: اجرای بند 3 ماده 30 اقدام جدیدی بود که در این راستا سازمان راهداری به دنبال اصلاح فرآیندها بوده و تسهیل ورود کامیون ها را پیگیری می‌کند.

توقف اختصاص ارز 4200 تومانی به لاستیک

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین با اعلام اینکه تخصیص ارز 4200 تومانی به لاستیک از اوایل سال 99 متوقف شده است و لاستیک از طریق سامانه جامع تجارت و با ارز نیمایی خریداری می شود، گفت: در این راستا تعدادی لاستیک با ارز 4200 تومانی موجود بود که تا پایان سال گذشته به تدریج بین راننده‌ها توزیع شد، اما از ابتدای سال ۱۴۰۰ لاستیک با این نرخ برای عرضه به رانندگان وجود ندارد.
امانی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان داخلی تایر مکلفند لاستیک‌های خود را در این سامانه اظهار و در مهلت یک ماهه به فروش برسانند،تصریح کرد: در حال حاضر لاستیک از طریق سامانه تجارت تامین می‌شود و تولیدکنندگان تایر و واردکننده‌ها لاستیک های خود را در سامانه تجارت عرضه می‌کنند. رانندگان ظرف مدت یک ماه می توانند ثبت سفارش انجام دهند و در صورتی که با گذشت یک ماه لاستیک را خریداری نکنند، اظهارکننده می‌تواند آن را در بازار آزاد بفروشد.

تسهیلات نوسازی ناوگان کامیون با نرخ شود 6 درصد برای رانندگان

معاون وزیر راه و شهرسازی در عین حال با اشاره به اقدامات این سازمان در زمینه ارائه تسهیلات برای نوسازی ناوگان کامیون بیان کرد: به منظور نوسازی ناوگان کامیون 80 درصد مبلغ کامیون در قالب تسهیلات با نرخ سود 6 درصد از سوی سازمان راهداری پرداخت می‌شود، اما به دلیل اینکه رقم اقساط این تسهیلات بالا است، جذابیتی برای راننده‌ها ندارد و برای افزایش استقبال رانندگان از این وام ها در حال پیگیری این موضوع از طریق شورای پول و اعتبار هستیم.
وی همچنین درخصوص جزئیات اجرای طرح کلیدبه کلید تشریح کرد: اجرای این طرح نیز در حوزه نوسازی ناوگان با مشکلاتی مواجه شده که برای رفع این مشکلات و در راستای اجرای قانون حمایت از تولید، تفاهم‌ نامه چهارجانبه ای با سازمان بهینه سازی مصرف سوخت منعقد شده است.

وضعیت نوسازی ناوگان مسافربری و باری

امانی همچنین درباره وضعیت نوسازی ناوگان مسافربری گفت: نوسازی ناوگان مسافربری از سال گذشته پیگیری شده و در این راستا قراردادی با ایران خودرو منعقد کرده ایم که طبق آن سال گذشته 140 خودرو تحویل شد و در حال حاضر نیز قرارداد 2 هزار دستگاه در حال تنظیم است.
رئیس سازمان راهداری با اشاره به اینکه در حوزه ناوگان مینی بوسی هم با دو شرکت داخلی قرارداد نوسازی 500 دستگاه مینی بوس منعقد شده است، اعلام کرد: در عین حال قرارداد نوسازی 6 هزار دستگاه ناوگان باری با دو شرکت تولیدکننده داخلی منعقد شده است.

قیر رایگان در بودجه سال1400 پیش بینی نشده است

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود در زمینه تخصیص قیر رایگان گفت: در قانون بودجه 1400 قیر رایگان پیش بینی نشده و قیر مصرفی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز از محل اعتبارات این سازمان خریداری شده است.
وی ادامه داد: موضوع وجه نقد قیر در مجلس مطرح شده و در این راستا 15 هزار میلیارد تومان برای کل دستگاه‌ها در نظر گرفته شده که 48 درصد از این میزان مربوط به وزارت راه و شهرسازی است. اما از آنجایی که این اعتبارات مربوط به 6 ماهه دوم سال است، ما 6 ماه اول سال را به لحاظ شروع کارهای عمرانی در بسیاری از استان ها از دست می‌دهیم.
امانی با انتقاد از اینکه مقرر شده این اعتبار در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد و آنها از وزارت نفت خریداری کنند، ادامه داد: ما از نایب رئیس مجلس درخواست کرده ایم که این اعتبار در اختیار وزارت نفت قرار بگیرد و دولت مکلف به تامین قیر از ابتدای سال باشد.

کاهش آمار تصادفات ناوگان اتوبوسی

وی همچنین با اعلام اینکه از سال 91 تا 99 متوسط سالانه تصادفات برون‌ شهری و محورهای روستایی 2.8 درصد کاهش یافته است، گفت: آمار تصادفات ناوگان اتوبوسی نیز کاهش سالانه 11.3 درصدی را تجربه کرده است.

پیگیری ساماندهی شغل راهداری در مجلس

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در عین حال درباره وضعیت ساماندهی شغل راهداری بیان کرد: با توجه به آنکه در سازمان‌های مختلف کارکنان زیادی با وضعیت مشابه راهداران وجود دارد، مقرر شده این موضوع در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شود تا مجلس طرحی آماده کند که همه این کارکنان شاغل در دستگاه‌های مختلف از مزایای این قانون استفاده کنند.

وی اظهار داشت: بار سنگین مالی این امر بر دوش دولت است،که در سازمان امور استخدامی این موضوع را دنبال کرده ایم و قرار شده مشاغل موردنیاز راهداری دسته‌بندی شود. ده نوع شغل مطرح شده که درصورت تصویب از طریق مجلس، مشکل راهداران برطرف می‌شود.

منبع: وزارت راه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *