(ارسال شده به رسانه خبری باروان)

چندی پیش مطلبی از سوی روابط عمومی سازمان راهداری کل کشور در رسانه ها منتشر و در آن ادعا شد: مسئولیت سازمان تا مرحله درج قیمت در بارنامه تعریف شده است … در بیش از 90 درصد بارنامه‌های صادر شده، نرخ تن کیلومتر اعمال شده است و از این رهاورد این نتیجه را به ذهن جامعه القاء نمود که طرح تن بر کیلومتر بطور صحیح در سراسر کشور در حال اجرا می باشد. اما آیا واقعیت های میدانی صحت این ادعا را تأیید می کند؟

ابتدا از تلاش سازمان راهدرای به عنوان نماینده دولت در شنیدن صدای مطالبات ما رانندگان و کامیونداران کشور و پیگیری و بسترسازی تدوین طرح تن بر کیلومتر و تغییر روال ظالمانه نرخ توافقی حمل بار کمال قدردانی و سپاس را دارم. اما در عین حال توجه مسئولین محترم سازمان را به نکات ذیل جلب می نمایم به این امید که نصب العین ایشان قرار گیرد:

1- من راننده به عنوان عضوی از نمایندگان فعالان صنعت حمل و نقل جاده ای کشور، از سازمان محترم راهداری می خواهم تمامی معیارها، جدول ها و مستندات خود را در «میزان نرخ تن بر کیلومتر ادعا شده» و «اجرای 90 درصدی تن بر کیلومتر در بارنامه های صادره» را بطور شفاف منتشر کند تا اولاً برای همگان مشخص گردد تصور سازمان راهداری از «نرخ تن بر کیلومتر» چیست و ثانیاً واضح شود که این سنجش و ارزیابی 90 درصدی چقدر صحت داشته و چه میزان با واقعیت های فرمول تن بر کیلومتر همخوانی دارد

2- مطابق مصوبه شماره 209 شورای عالی هماهنگی ترابری کشور و تأکیدات جناب حسن نیا ریاست محترم سازمان راهداری، تصمیم بر این بود که پس از مصوبه فوق، به منظور رفع نقايص احتمالي در اجراي مصوبه تن كيلومتر جلسات تخصصي هر ماه در محل سازمان برگزار و با توجه به تغييرات قيمت، اقلام هزينه‌اي ناوگان، مبلغ نرخ تن كيلومتر به صورت دوره‌اي به روز شود. آیا سازمان به این تعهد خود عمل کرد؟ تا کنون 5 جلسه رسمی تخصصی باید تشکیل می شد ولی نشد.

3- از سازمان محترم راهداری استدعا دارم از این تاریخ به بعد از ایفای نقش قیّم مآبانه در اجرای طرح تن بر کیلومتر به شکل فعلی و همچنین اظهار نظرهای غیر کارشناسانه و غیر مستند که نتیجه آن تشویش اذهان و آزرده خاطر شدن فعالان حمل و نقل جاده ای کالاست خودداری کند.

4- “کانون سراسری کارفرمایی کامیونداران کل کشور به همراه کانون انجمن های صنفی رانندگان حمل بار جاده ای کشور” به عنوان بزرگترین نهادهای بخش خصوصی و خودمالک که وظیفه اصلی حمل و نقل جاده ای کالا در کشور را بر دوش دارند، بنابراین به عنوان عضوی کوچکی از این جامعه بزرگ و خدوم از سازمان متبوع تقاضا دارم همچنان که در مصوبه 209 شورای عالی ترابری تصریح شده است مسئولیت تعیین و توافق نرخ تن بر کیلومتر حمل بار و نیز بررسی و به روزرسانی طرح مذکور را که بر عهده دو کانون سراسری کامیونداران و رانندگان و نماینده فنی آنان گذاشته شده به رسمیت بشناسد و حمایت لازم را به منصه ظهور برساند. این توانایی و آمادگی وجود دارد که در چارچوب قوانین بالادستی و نیز هماهنگی و همکاری و توافق دو کانون فوق با کانون انجمن های شرکت های حمل و نقلی و نیز نمایندگان صاحبان کالای کشور، طرح ملی تن بر کیلومتر با استفاده از فناوری های IT بطور کامل توسعه و در دسترس قرار داده شود. این مجموعه و این فرایند ظرفیت این را دارد که با تکیه بر تخصّص شرکت­های دانش بنیان و استفاده از ابزارهای نوین تحلیل داده­های کلان، قیمتها را بر اساس تورم جاری کشور بصورت لحظه ای بروز رسانی کرد و حتی ابزار سنجش و محاسبه تن کیلومتر را به سادگی در اختیار و دسترس همه رانندگان و فعالان حمل بار در کشور قرار داد.

و من الله توفیق …

تن کیلومتر

 

 

 

3 پاسخ

  1. قانون تن کیلومترفقط درامدباربری هارادوبرابروسه برابرکرده وسودی بحال کامیوندارنداشته

  2. باسلام این راننده عزیز به نکته خاصی اشاره نکردن!به عبارتی مطلب یا سندی در رد آمار سازمان راهداری ارائه نکردن!در واقع با کلی گویی این جمله که:\”آیا تن بر کیلومتر درست و ۹۰درصد در بارنامه ها اجرا شده…\”بسنده نمودند و مطلب خاص و مفیدی در ارتباط با ادعایشان نداشتند🙏

  3. باسلام در ادامه نظر قبل درخواست عدم ورود سازمان بر رآیند اجرایی تن برکیلومتر…، آیا خواسته منطقی و درستی است!؟یا از روی نظر وسلیقه غیرکارشناسانه شخصی است؟سازمان راهداری متولی حاکمیتی حمل ونقل است، ضمن اینکه به رغم درست بودن واگذاری امور به بخش خصوصی،تعاونی وانجمن ها…،تجربه ثابت کرده عوامل این بخش ها به دلائل گوناگون!این روند متولی گرایانه را بیشتر در جهت منافع خود و اطرافیان اداره نموده و از اصل نوضوع و عدالت جمعی …به مرور فاصله گرفته به شکلی که به جایی می رسد که این شعر تداعی میگردد\”از طلا بودن پشیمان گشته ایم….\”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *