از یک ماه گذشته رانندگان کامیون و تانکر آذربایجان‌غربی که قصد ترانزیت بار سوخت به مقصد اربیل عراق داشتند با ممانعت طرف عراقی به خاطر عدم استاندارد سوخت مواجه شدند.

غیراستاندارد بودن سوخت های صادراتی عامل منع پذیریش از طرف عراقی ها

رانندگان کامیون در آذربایجان‌غربی هر چند وقت یک بار با مشکلاتی مواجه می‌شوند و این بار نیز از یک ماه گذشته، بار سوخت را از مبدا بندرعباس و بندر امام به مقصد اربیل عراق حمل کرده اما طرف عراقی به دلیل غیراستاندارد بودن و بروز آلودگی در این نوع سوخت‌ها از پذیرش بنزین سرباز زده‌اند. باروان، اپلیکیشن اعلام بار سراسری به مشروح این گزارش می‌پردازد.

بنابراین با توجه به اینکه رانندگان اطلاع دقیقی از استاندارد سوخت نداشتند دچار بلاتکلیفی شده‌ و این تانکرهای سوخت با پراکندگی در جای جای استان، تهدید جدی برای جان شهروندان به شمار می‌رود اما تاکنون کسی از مسئولان پاسخگو نبوده است.

رانندگان از نماینده ارومیه خواستار پیگیری و حل مشکل شدند

رانندگان در روز گذشته با نوشتن نامه به یکی از نمایندگان ارومیه در مجلس شورای اسلامی خواستار پیگیری و حل مشکل مربوطه شده‌اند.

در این نامه عنوان شده که؛ از یک ماه گذشته تعداد دو هزار و 500 دستگاه کامیون و تانکرهای حامل سوخت بنزین آذربایجان‌غربی با بار خطرناک بنزین در نقطه صفر مرزی و پارکینگ ساماندهی و در مرز تمرچین ثبت نوبت کرده‌اند.

اما متاسفانه بنا به دستورات و صلاحدید مسئولان ذیربط، کامیون‌های فوق به مرز هدایت نشده و در بیشتر شهرهای آذربایجان‌غربی به صورت بلاتکلیف متوقف شده‌اند و منتظر نوبت خود و فراخوانی گمرک تمرچین هستند.

در این مدت نیز هیچ اقدام شایسته و جدی از مسئولان صورت نگرفته و آنان برای تخلیه پارکینگ گمرک و سلب مسئولیت از خود صرفا مجوز ترخیص 250 کامیون را صادر و سایر آنها بلاتکلیف مانده‌اند و این در حالی است که رانندگان با مشکلات توقف کامیون بدون حق خواب و تهدید خطرات مالی و جانی برای خود و عموم شهروندان مواجه هستند.

در ادامه این نامه آمده است که از تعداد دو هزار و 500 دستگاه بلاتکلیف در استان حدود 600 دستگاه کامیون در شهر قوشچی متوقف شده‌اند که برای این شهر یک تهدید بزرگ به شمار می‌رود.

ترانزیت 350 دستگاه از این تانکرها به کشورهای همسایه رایزنی جدید

در این راستا مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی گفت: تعداد 350 دستگاه از این تانکرهای سوخت در پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر مستقر بودند که با رایزنی‌های انجام شده در 10 روز گذشته با طرف عراقی، به کشور همسایه ترانزیت شد.

ارسلان شکری گفت: اگر صاحب کالا، بنزین مورد نیاز را براساس استاندارد کشور عراق تحویل دهد مشکلی به وجود نمی‌آید‌ اما در غیر این صورت از پذیرش آن جلوگیری می‌کند و در این راستا به تمام شرکت‌های بین المللی که راهنامه صادر می‌کنند اطلاع داده شده و همچنین سازمان راهداری  به شرکت نفت و مخازن نامه نوشته است و بنابراین مشکل اینجا است که بنزین استاندارد نیست و طرف عراقی از پذیرش بار خودداری می‌کند.

وی تاکید کرد: کالایی که طرف مقابل خریداری می‌کند باید با استاندارد آن تطبیق داده شود و در غیر این صورت زمانی که کامیون‌ها و تانکرهای حامل سوخت از شهرستان‌ها به مرزها سرازیر می‌شوند مسئله خطرناک‌تر می شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی افزود: از 10 روز گذشته به شرکت نفت، گمرک و همه شرکت‌ها اطلاع داده شده که مرز از پذیرش بار سوخت بنزین امتناع می‌کند و باید صاحب کالا، سوخت را مطابق استاندارد تطبیق دهد و در غیر این صورت، یا باید به مبدا بازگرداند و یا مجدد استاندارد کند و یا اینکه از سایر گمرکاتی که با این استانداردها اقدام به پذیرش بار سوخت می‌کند از آنجا ترانزیت انجام شود.

عدم وجود پارکینگ و پراکندگی تانکرها در شهرستان های مختلف

وی اظهار داشت: هم اکنون پارکینگی نیز وجود ندارد که همه کامیون‌ها و تانکرها که در شهرستان‌های مختلف پراکنده هستند جمع شوند و بنابراین باید با استانداردها خود را تطبیق داده و یا به منبع اصلی بازگردانند.

شکری گفت: رانندگان باید با شرکتی که راهنامه برای آنها صادر کرده رایزنی کرده و این بار را بازگردانند و از سوی دیگر رانندگان می‌توانند به شرکت های راهنامه ادعای خسارت دهند و بار سوخت را بازگردانند.

در هفته دوم اسفند ماه نیز معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی عنوان کرده بود که از مجموع 240 تانکر حامل مواد سوختی دپو شده در مرز تمرچین پیرانشهر از طریق مرز باشماق مریوان وارد خاک عراق می شوند.

علی مصطفوی بیان کرد: به دنبال دستور استاندار آذربایجان‌غربی برای حل سریع مشکل پیش آمده، رایزنی‌های دیپلماتیک از طریق سرکنسول ایران در اربیل عراق آغاز شد.

وی افزود: مقرر شد سرکنسول ایران در اربیل عراق نسبت به رایزنی با طرف های عراقی برای حل مشکل اقدام کند.

تا اطلاع ثانوی تجار به صادرات مواد سوختی از مرز تمرچین اقدام نکنند

معاون استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه تجار و صادر کنندگان مواد سوختی تا اطلاع ثانوی نسبت به صادرات مواد سوختی از مرز تمرچین اقدام نکنند ادامه داد: با توجه به وضعیت نامناسب شیوع ویروس کرونای انگلیسی در عراق مقرر شد سکوی تخلیه بار ویژه کامیونهای عراقی در مرز تمرچین تا اطلاع ثانوی تعطیل شود.

مصطفوی خاطر نشان کرد: همه تدابیر لازم برای حل سریع مشکل تانکرهای سوخت در دست پیگیری و اقدام است.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *