سیستم هوشمند تعیین نرخ حمل بار جاده ای کالا در سامانه باروان

حمل بار به صورت زمینی، امروزه به یکی از مهم‌ترین و زیربنایی ترین حوزه های پیشرفت اقتصادی هر کشور تبدیل شده است و در نتیجه هوشمندسازی این حوزه، کمک شایانی به پیشرفت و اعتلای کشور خواهد نمود. مطالعات و دستاوردهای زیادی در زمینه هوشمندسازی حوزه حمل ونقل در کشور انجام شده است، اما تعیین نرخ حمل بار هنوز از مواردی است که به صورت دستی و توافقی انجام می شود.

درخواست رانندگان برای تغییر روش قیمت گذاری

در روزهای اخیر نیز قشر زحمت کش رانندگان کامیون و انجمن های صنفی رانندگان و کامیون داران روی این موضوع تأکید دارند که روش قیمت گذاری باید تغییر کند و پیشنهاد محاسبه قیمت حمل بار بر اساس تن بر کیلومتر را ارائه کرده اند. باید گفت که این شیوه قیمت گذاری، ناقص و جوابگوی نیازهای حمل و نقل نیست. تعیین قیمت از دو جنبه متفاوت باید بررسی گردد، ابتدا فاکتورهای تاثیرگذار در تعیین نرخ بررسی شده و بر مبنای آن روشی برای محاسبه سود و هزینه رانندگان و صاحبان وسایل نقلیه ­ی حمل­بار باید ارائه ­شود و سپس روشی برای محاسبه خودکار نرخ حمل بر مبنای مدل رگرسیون سه درجه­ای پیشنهاد گردد.

مزایای استفاده از روش تن کیلومتر

استفاده از این سیستم سبب شفافیت در تعیین نرخ حمل بار می­گردد، به این ترتیب که رانندگان و صاحبان بار به سادگی از نرخ حمل بار اطلاع یافته و علاوه بر آن می­توانند به­ صرفه بودن حمل بار را طبق نیازهای خود مدیریت کنند. و ما مفتخر هستیم که اعلام کنیم این سیستم نوین تعیین نرخ حمل بار در باروان (سامانه هوشمند حمل بار) پیاده­ سازی شده و قابل استفاده می باشد.

 

علت شفافیت نرخ حمل بار با سیستم رگرسیون سه درجه ­ای

همان­گونه که در شکل مشخص است افزایش نرخ به صورت خطی نیست و رگرسیون سه درجه ­ای، تخمین بسیار بهتری است که این مورد به خصوص در ابتدا و انتهای نمودار بیشتر مشهود است. با استفاده از یک سیستم رگرسیون سه درجه ­ای با تقریب مناسبی می­توان نرخ حمل بار را تخمین زد و این عدد به شفافیت نظام حمل و نقل کمک شایانی می­ کند. سیستم رگرسیون تعیین نرخ حمل بار سامانه هوشمند باروان به راحتی و با تعداد محدودی داده مربوط به هر شهر، توانایی تخمین هوشمند نرخ حمل بار زمینی را دارد.

منبع: سیستم خودکار تعیین نرخ حمل بار به صورت زمینی؛ مقاله برگزیده باروان در هفدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک سال ۱۳۹۶

 

 

 

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *