عادات رانندگی پیشگیرانه می تواند تفاوت زیادی در ایمنی رانندگی زمستانی ایجاد کند. زمستان می تواند برای رانندگانی که در جاده ها هستند خطرناک باشد، حتی برای رانندگان با تجربه. با این حال، اگر اقدامات پیشگیرانه را قبل از فرا رسیدن فصل زمستان انجام دهید، احتمال کمتری وجود دارد که دچار مشکل شوید. یک راننده عادی به شرایط جاده واکنش نشان می دهد و یک راننده خوب بحران ها را پیش بینی می‌کند و برای جلوگیری از آنها اقدام می‌کند. در ادامه برخی ازین اقدامات آورده شده است.

1- تجهیزات رانندگی زمستانی به همراه داشته باشید

تجهیزات رانندگی در برف

2- به آرامی رانندگی کنید.

اگر با سرعت کمتری رانندگی کنید به هنگام مواجهه با مشکلات، راحت تر می توانید واکنش نشان دهید.

رانندگی در برف

 3- اجتناب از توقف‌های ناگهانی

در جاده های لغزنده به آرامی سرعت کم کنید. این کار باعث می شود لاستیک های کامیون قفل نشود و کنترل خودرو را از دست ندهید.

  4- در جلو و عقب خودرو به قدر کافی فضای اضافی بگذارید

از کامیون خود با دیگر وسایل نقلیه به اندازه کافی فاصله بگیرید. فاصله توقف درجاده های یخی در 0 درجه فارنهایت دو برابر مقدار مورد نیاز در 32 درجه فارنهایت است. هنگام رانندگی روی سطوح یخی و لغزنده، 8 تا 10 ثانیه بیشتر زمان نیاز است تا به فاصله مناسب برسید.

رانندگی در برف

5- فرمان را با اطمینان و کنترل نگه دارید

حرکات ناگهانی می تواند باعث می شود کنترل خودرو را از دست دهید. سطوح برفی یا یخی کنترل فرمان را دشوار می کند. حرکات ناگهانی فرمان و شتاب شدید بیش از حد می تواند کامیون را به یک اسکیت تبدیل کند. مراقب کامیون خود باشید که در پیچ ها و چرخش ها ممکن است از مسیر خود خارج شود.

6- حواستان به یخ سیاه باشد

 یخ سیاه به لایه­ ی نازکی از یخ شفاف شیشه مانند روی سطوح اطلاق می‌شود. این نوع یخ، واقعاً سیاه رنگ نیست. بلکه شفاف و بی رنگ است و باعث می‌شود که سطح آسفالت زیر آن دیده شود. به همین دلیل یخ سیاه نامیده می‌شود. در منطقه دارای یخ سیاه، دانه‌های برف و گلوله‌های یخی دیده نمی‌شود؛ بنابراین یخ زدگی نامرئی است و راننده متوجه خطر نمی‌شود و سرعت خود را کاهش نمی‌دهد. بنابراین، این مناطق در جاده‌ها بسیار خطرناک هستند.رانندگان در زمانی که دمای هوا زیر صفردرجه ­ی سانتی گراد باشد و سطح جاده مرطوب به نظر برسد، باید احتمال تشکیل یخ سیاه را در نظر بگیرند. یک راه تشخیص آن دقت به پاشش آب توسط لاستیک خودرو‌ها است که در صورت یخ‌زدگی جاده دیده نمی‌شود.

چون لایه یخ بسیار نازک است، یخ سیاه بسیار شفاف بوده و در مقایسه با برف و یخ تقریباً غیرقابل تشخیص است. این موضوع، رانندگی و راه رفتن روی سطح جاده را بسیار خطرناک می‌کند. در دمای زیر ۱۸- درجه سانتیگراد معمولاً با نمک می‌توان یخ زدایی کرد. همچنین در دما‌های بسیار پایین از سایر مواد مانند منیزیم کلراید یا کلسیم کلراید استفاده می‌شود.در دما‌های زیر ۱۸- درجه، با رطوبتی که از اگزوز خودرو‌ها بیرون می‌آید، روی سطح آسفالت یخ سیاه تشکیل می‌شود که شرایط خطرناکی را برای رانندگان به وجود می‌آورد.

رانندگی در برف

7- هنگام رانندگی در جاده‌های کوهستانی مراقب باشید.

رانندگی در چنین شرایطی را می‌توان شبیه به قرار گرفتن در گل و لای دانست. شما باید برای صعود از یک سربالایی با استفاده از دنده سنگین، و همچنین با بدست آوردن سرعت اولیه ی مناسب اقدام به صعود نمایید. از کم یا زیاد کردن گاز خودداری نموده و در صورت عدم موفقیت در صعود سعی در توقف در مسیر نداشته باشید. با ترمز به این کار مبادرت نکنید چون ترمز جز جواب عکس چیزی را عایدتان نخواهد کرد. در صورت توقف بر روی سربالایی، در سریع ترین زمان ممکن دنده را در حالت عقب قرار داده و بدون ترمز فقط و فقط فرمان را صاف نگه دارید. هر زمان اتومبیل شروع به حرکت عرضی نمود با اضافه کردن گاز اتومبیل را به حالت اولیه بازگردانید و دوباره بدون گاز و ترمز اجازه دهید اتومبیل به پایین باز گردد. برای عبور از سربالایی حتماً مسیر مستقیم را انتخاب کرده از صعود از مسیرهای زاویه دار جداً خودداری نمایید. برای پایین آمدن نیز دنده را در حالت سنگین و قرار داده بدون استفاده از ترمز اجازه دهید اتومبیل خود ادامه‌ی مسیر دهد. بازی اضافی با فرمان و همچنین حرکت‌های عرضی تعادل اتومبیل تان را برهم خواهد زد و احتمال واژگون شدن را فراهم می‌آورد. در صورت حرکت عرضی، انتهای اتومبیل را با اضافه کردن کمی‌گاز و فرمان مخالف به حالت اولیه باز گردانید. زمانی که در چنین شرایطی قرارمی‌گیرید، شاید کمی‌استرس سراغتان بیاید ولی سعی کنید با حفظ خونسردی به اتخاذ تصمیمی‌صحیح و سریع نائل شوید تا از بروز حادثه جلوگیری نمایید. همیشه به خاطر داشته باشید فرق راننده حرفه ای و آماتور در عکس العمل‌های سریع مشخص می‌گردد. راننده ی حرفه ای در کمترین زمان ممکن تصمیم گرفته و سپس همزمان آن را به انجام می‌رساند ولی راننده ی آماتور جسارت تصمیم گیری و انجام آن را ندارد.

8- مخزن سوخت را پر کنید

اجازه ندهید که سطح سوخت خیلی پایین بیاید. زمان رانندگی تا ایستگاه سوخت بعدی ممکن است خیلی طولانی تر از آنچه که انتظار می رود طول بکشد، و اگر جایی گیر کرده باشید، موتور خودرو تنها منبع حرارت شما خواهد بود.

نکات سوخت گیری رانندگی در برف

9- اجتناب از رانندگی هنگام خستگی

هنگامی که در برف گیر کرده اید و خسته هستید متوقف شوید و پنجره را کمی باز کنید و بخاری و موتور خودرو را روشن نگه دارید این کار باعث می شود بتوانید استراحت کنید و خواب آلوده رانندگی نکنید ولی مراقب باشید که لوله اگزوز از برف پر نشود. یک لوله مسدود شده می تواند منو اکسیدکربن را به داخل خودرو وارد کند.

10- از شرایط آب و هوایی مطلع باشید

برای دریافت به روز رسانی ها در مورد شرایط جاده در منطقه ای که به آن سفر می کنید با “گزارش های جاده ای” در استانی که هستید تماس بگیرید و شرایط آب و هوایی را برای مسیر سفر بررسی کنید. تمهیدات لازم را برای شرایط آب و هوایی نامناسب فراهم کنید

ترجمه و تحریر: نگار نجفی پور، کارشناس تولید محتوا، علاقمند به صنعت حمل و نقل جاده ای کالا

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *