خان‌بلوکی: این کامیون‌ها را نمی‌توان با مدل‌های چینی و حتی با مدل‌های اروپایی تولید داخل هم مقایسه کرد؛ مدل‌های تولیدشده در کشورهای اروپایی بعد از ۵ سال کار هم، هزینه‌ای را برای مالک به همراه ندارند، اما متاسفانه مدل‌های ساخت داخل هزینه‌های بسیاری را به مالکان تحمیل می‌کنند. باروان شرکت هوشمند حمل بار به گزارش این خبر می‌پردازد.

واردات خودروهای کارکرده اروپایی به‌رغم تمام موافقت‌ها و مخالفت‌ها در نهایت سال گذشته با ورود ۲هزار دستگاه به گمرک کشور کار خود را آغاز کرد. صِرف انتشار خبر ورود این کامیون‌ها و نیز بحث ادامه‌دار بودن روند واردات آن‌ها که در البته حد حرف باقی ماند، توانست روند صعودی قیمت در بازار داخلی را متوقف کرده و قیمت برخی مدل‌ها را کاهشی کند. با این‌حال اما خودروهای واردشده در گمرک کشور متوقف شده و هنوز مجوز ورود به بازار داخلی را به دست نیاورده‌اند. این در حالی است که رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور اختلاف نظر بین بانک مرکزی و اداره استاندارد را مانعی برای ترخیص این خودروها می‌داند.

محمد خان‌بلوکی در این خصوص معتقد است ضرر توقف این خودروها در گمرک متوجه خریدارانی است که در ۱۰ ماه گذشته پول خودروها را پرداخت کرده‌اند.

مانع‌تراشی برای ترخیص کامیون‌های کارکرده

رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با اشاره به فرسودگی شدید ناوگان داخلی اظهار کرد: «ناوگان فرسوده کشور نیازمند طرحی برای نوسازی است و در این راستا، خودروهــــــای سه سال کارکرد، می‌توانستند کمک‌حال ناوگان باشند که درحال‌حاضر در گمرک متـــــــوقف شده و با هزاران مشکل مواجه هستند.»

محمد خان‌بلوکی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه ترخیص این خودروها بیان کرد: «بانک مرکزی برای ترخیص این خودروها مانع‌تراشی و اعلام کرده است باید ابتدا در این خصوص ثبت‌سفارش انجام شده و بعد این خودروها وارد کشور می‌شد.»

وی در ادامه افزود: «از سوی دیگر اداره استاندارد بر این باور است که باید ابتدا خودروها از سوی این سازمان رویت و بررسی شده و در مرحله بعدی ثبت‌سفارش انجام شود.»

وی عنوان کرد: «این اختلاف بین دو نهاد قرار بود تا پایان هفته گذشته حل شود که هنوز اتفاقی نیفتاده است. بدین‌ترتیب درحال‌حاضر حدود ۱۵۰۰ دستگاه کامیون در گمرک کشور متوقف شده است.»

وی گفت: «برخی از این خودروها نیز بدون ارز منشأ خارجی و با استفاده از ارز صرافی‌ها خریداری شده است که با قوانین تطابق ندارد.»

آرزوی وزارت راه برای نوسازی ناوگان تجاری

خان‌بلوکی در ادامه اظهار کرد: «سازمان حمل‌ونقل کمک می‌کند این مشکل حل شود. چراکه اگر برنامه نوسازی آغاز نشود، ناوگان حمل‌ونقل داخلی از بین می‌رود.»

وی در ادامه با اشاره به تلاش وزارت راه‌و شهرسازی برای نوسازی ناوگان ادامه داد: «این وزارتخانه به دنبال راهی است که از هر طریقی نوسازی ناوگان انجام شود، اما متاسفانه مشکلات موجود، مانع از انجام آن می‌شود.»

وی به اختلاف‌نظر سازمان‌های مختلف برای نوسازی ناوگان اشاره و بیان کرد: «به‌جای آن‌که تمام سازمان‌ها و تولیدکنندگان دست‌به‌دست هم بدهند تا این کار انجام شود، اما در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کنند. این در حالی است که خودروسازان داخلی در شرایط فعلی حتی توان تحویل یک دستگاه خودرو هم ندارند، اما به دنبال راهی هستند تا جلوی واردات مدل‌های کارکرده را بگیرند.»

وی در ادامه هشدار داد که در چنین شرایطی اگر واردات انجام نشود، ناوگان حمل‌ونقل عمومی متوقف خواهد شد.

مالکان؛ متضرر از توقف خودروها در گمرک

رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با اشاره به بلاتکلیفی متقاضیان خودروهای وارداتی گفت: «رانندگان و مالکان خودروهای فرسوده، پول خرید خودروهای وارداتی را هم پرداخته کرده‌اند و ۱۰ ماه است که در انتظار تحویل خودرو خود به سر می‌برند، اما موانع موجود بر سر راه ترخیص این خودروها، مانع از تحویل این خودروها شده است.»

وی همچنین عنوان کرد: «قیمت هر خودرو  کارکرده متغیر است. مدل‌های رنو از ۴۵ تا ۵۱ هزار دلار قیمت‌گذاری شده‌اند که این تفاوت قیمتی به میزان کارکرد آن‌ها بازمی‌گردد. مدل‌های داف و FH بین ۶۰ تا ۶۵ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است.»

وی ادامه داد: «در اروپا خودروهای سنگین سالانه حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر راه می‌روند، درحالی‌که این رقم برای خودروهای داخل ایران به ۵۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر می‌رسد. در ایران، خودروهای سنگین در اختیار مالکان شخصی است، اما در کشورهای اروپایی این خودروها در اختیار شرکت‌ها قرار دارد و چندین راننده با آن‌ها کار می‌کنند.»

کیفیت کامیون‌های کارکرده با نمونه‌های داخلی

خان‌بلوکی خودروهای وارداتی را به رغم کارکرد بالا همچنان باکیفیت‌تر از مدل‌های داخلی دانست و افزود: «این کامیون‌ها را نمی‌توان با مدل‌های چینی و حتی با مدل‌های اروپایی تولید داخل هم مقایسه کرد؛ مدل‌های تولیدشده در کشورهای اروپایی بعد از ۵ سال کار هم، هزینه‌ای را برای مالک به همراه ندارند، اما متاسفانه مدل‌های ساخت داخل هزینه‌های بسیاری را به مالکان تحمیل می‌کنند.»

وی درخصوص تاثیر واردات این خودروها به کشور گفت: «اگر این خودروها وارد بازار کشور شوند، به‌طور قطع قیمت را در بازار داخلی کاهش می‌دهند و بسیاری از مشکلات این بخش را حل می‌کنند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: « ۲۰۰هزار خودرو در ناوگان به سن فرسودگی رسیده که ۵۵ تا ۶۵ لیتر مصرف سوخت آن‌هاست، اما خودروهای دست دوم اروپایی مصرفی بین ۳۰ تا ۳۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارند. درواقع خودروهای فرسوده سرمایه‌ ملی ما را از بین می‌برند و از این رو، باید هرچه سریع‌تر نسبت به جایگزینی آن‌ها اقدام کرد.»

منبع: اخبار خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *