به گزارش پایگاه خبری باروان به نقل از تین نیوز: یک فعال بخش ناوگان بار جادهای این مطلب را با توجه به اظهارات «فاطمه مقیمی» عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران بیان داشت که چندی پیش« عدم توسعه ناوگان را یکی از مهمترین مشکلات در حوزه حملونقل جادهای» برشمرده و گفته بود « تا زمانی این مشکل حل نشود، همچنان این وضعیت ادامه خواهد داشت».
مالک نخعی گفت: لازم است به نحوه محاسبه هزینهها، سود لازم شرکت کامیونی حملونقل ایالات متحده امریکا اشاره شود و این باور را که تمام نرخها در کشورهای اقتصادی جهان بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم میشود را به چالش کشید.
این کارشناس جادهای همچنین به عدم کلاسبندی صحیح کامیونها و تریلرها در کشور و در پی آن عدم تعیین نرخ مناسب هر کلاس در کشورمان نیز اشاره کرد و گفت: از دیگر مشکلات بخش حمل جادهای کالا میتوان به گرانی کامیون به عنوان سرمایهگذاری اولیه، گرانی لاستیک و قطعات یدکی در کشورمان نسبت به اروپا و امریکا است که بسیار در نرخ حمل موثر هستند.
وی با ارایه جدولی گفت: تمامی محاسبات بر اساس تردد متوسط هر کامیون کلاس ۸ امریکایی ۱۰.۰۰۰مایل در ماه و متوسط ظرفیت ۴۱.۰۰۰ پوند یا ۴۱ کیلو پوند بوده است.
این فعال صنفی بخش جادهای خاطرنشان کرد: در واقع وقتی از کلاس خاصی صحبت به میانآورده کرده و هزینههای آن را در واحد جابجایی سرشکن میکنیم یعنی به معادله وزن بر جابجایی یا همان پوند بر مایل و یا تن بر کیلومتر فکر میکنیم و بر همان اساس برآورد و برنامهریزی مینماییم.
نخعی افزود: در این محاسبات برای هر کلاس ظرفیت متوسط تعریف میشود و بر اساس آن بارهای ظرفیت کامل کامیون چه بر اساس حجم و چه بر اساس وزن فقط بر اساس وزن متوسط ظرفیت مورد بررسی قرار میگیرد و کالاهای حجیم دارای وزن کمتر از متوسط، کرایه وزن متوسط و کالاهای سنگینتر از متوسط، براساس کیلو پوند بر مایل و یا تن بر کیلومتر کرایه وزنی کالای خود در جابجایی را دریافت میکنند.
این کارشناس گفت: در این روش هر چه ظرفیت بارگیر بیشتر باشد هزینه نیروی انسانی که بالاترین هزینه نیز هست در ظرفیت بارگیر سرشکن میشود یعنی هرچه از کلاس بالاتر به کلاس پایینتر بیاییم هزینه بر اساس ظرفیت بر طول مسیر افزایش چشمگیری دارد بنابراین کلاسهای سنگینتر صرفه اقتصادی بهتری برا بازرگانان دارد اما در نیاز حمل ظرفیتهای پایینتر باید دیده شود.
نخعی تاکید کرد: بنابراین در تمام دنیا شاهد این هستیم که صاحبان کالا برای کاهش هزینه حمل به سمت بارگیرهای متصل به کشندهها که طول بیشتر، حجم بیشتر و توانایی بارگیری وزن بیشتر را دارند، رفتهاند.
نخعی همچنین به مقالهای که در مورد تعیین کرایههای حمل در کشور منتشر کرده، اشاره کرد و از علاقهمندان خواست این مقاله را مطالعه کنند.
هفته پیش «فاطمه مقیمی» عضو هیئترئیسه اتاق بازرگانی تهران در خصوص مشکلات حوزه حملونقل جادهای گفت: عدم توسعه ناوگان یکی از مهمترین مشکلاتی است که وجود دارد و فکر میکنم بزرگترین معضلی است که میتوان از آن نام برد. تا زمانی این مشکل حل نشود، همچنان این وضعیت ادامه خواهد داشت.
وی همچنین با بیان اینکه مشکلات متعددی در حوزه حملونقل وجود دارد تاکید کرد: یکی از این مسائل چالشهای عملیاتی حملونقل از نظر کیفی است. مانند اینکه نمیتوانیم یک مبدا، مقصد یا یک نرخ ثابت به صاحب کالا پیشنهاد بدهیم و آن را اجرا کنیم. این موارد به ویژه در حملونقل خود را بیشتر نشان میدهد و ناشی از عدم ثبات قوانین حملونقل است.
عضو هیئترئیسه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: تعرفهها متغیر است، نرخ ارز ثابت نیست و اینها هم از مشکلات جدی است که در این حوزه با آن مواجه هستیم.
مقیمی درباره راهکار برونرفت از این مشکلات نیز گفت: فکر میکنم اگر قرار است به سمت بینالمللیشدن ناوگان برویم، باید به شرکتهای حملونقل یارانه بدهیم تا حملونقل لجستیکی درست کنند که توان رقابت با بازار جهانی را داشته باشد.
او افزود: ترکیه همین کار را کرد و امروز ناوگان این کشور در سراسر جهان در حال حرکت است