به گزارش پایگاه اطلاع رسانی باروان؛ دراین نشست تخصصی که با حضور مهندس دغاغله مدیرکل دفتر حمل ونقل کالا سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای و مهندس طالبی مدیرکل سرمایه گذاری ونظارت وبهره برداری سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای ، وبا حضور مدیران کل استان های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل وزنجان در اداره کل حمل ونقل وپایانه های استان زنجان برگزار شد؛ ایرج دست نشان مدیرکل حمل ونقل وپایانه های استان زنجان هدف از برگزاری این نشست را بیان
چالش ها و مشکلات  و فرصت های سرمایه گذاری در صنعت حمل ونقل جاده ای به ویژه در استان های مربوطه عنوان کرد وگفت: امیدواریم با ارایه راه کارهای مناسبی بتوانیم چالشها ومشکلات فراروی  صنعت حمل ونقل جاده ایی را مرتفع سازیم.

دست نشان با  ارایه گزارشی از سیمای حمل ونقل استان زنجان به افزایش تعداد  ناوگان باری استان در ۶ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد وگفت : خوشبختانه دراستان زنجان قدم های مثبتی درجهت رشد صنعت حمل ونقل برداشته شده است وبا تعامل و همکاری بیشتر با ارگان های مرتبط شاهد افزایش روزافزون ورونق بیشتر حمل ونقل جاده ای دراستان خواهیم بود .

وی با  اعلام اینکه بیش از ۹۰ درصد از جابه جایی کالا و مسافر بر دوش صنعت حمل و نقل جاده ای قرار دارد و از این رو باید توجه جدی و ویژه به این بخش شود گفت : مشکلات  بحران بار، کنترل بارنامه ها ، افزایش هزینه های ناشی از تک نرخی شدن بنزین درناوگان سواری کرایه عمومی، ترغیب ناوگان عمومی به استفاده از مجتمع های خدماتی– رفاهی بین راهی  ازجمله موضوعات بسیارمهمی است که باید به آنها بیشترپرداخته شود.

وی همچنین به سیستم کنترل بارنامه برخط اشاره کرده وافزود: سیستم بارنامه برخط یکی از پروژه‌های بزرگ ایران در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای است که به دلیل گستردگی، می‌تواند اطلاعات مربوط به مهم‌ترین سند حمل‌ونقل کالا یعنی بارنامه را به صورت برخط ارائه دهد ولی تا تحقق کامل اهداف سیستم کنترل بارنامه برخط فاصله زیادی وجود دارد که باید مدیران ومسئولان حمل ونقل جاده ای به آن توجه داشته باشند.

مدیرکل حمل ونقل وپایانه های استان زنجان با اشاره به فرایند طولانی احداث مجتمع های خدماتی– رفاهی بیان کرد: متاسفانه اخذ مجوزهای مربوط به احداث این مجتمع ها بسیارطولانی و زمان براست واین امر باعث می شود تا بسیاری از متقاضیان راه اندازی این مجتمع ها از آن منصرف شوند واین درحالی است که  مجتمع های خدماتی – رفاهی نقش بسیار مهمی را در افزایش ایمنی و به تبع آن امنیت پایدار در جاده ها دارند و باید تدابیری اندیشه شود تا احداث این مراکز با سرعت بیشتری انجام شود.

ضرورت تجهیز باوگان بار و مسافر جاده ای به GPS

درادامه این نشست تخصصی مهندس  دغاغله مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور روان سازی حمل و نقل و اطمینان تلاشگران این عرصه در پیگیری اموری مثل قراردادهای همکاری رانندگان با شرکت های حمل و نقل، شفاف شدن قوانین اخذ مالیات از این بخش، پرداخت تسهیلات برای نوسازی ناوگان و … از اهداف مشخص تشکیل
کارگروه های تخصصی حمل و نقل دانست و درادامه  ضمن اشاره به طرح پیمایش سوخت گفت: مصوبه هیأت وزیران، وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرد تا کل ناوگان باری و مسافری  کشور را به GPS مجهز کند که البته ۷۵ درصد اعتبار لازم برای اجرای این طرح را وزارت نفت از محل بند ق تبصره ۲ قانون بودجه ۹۴ می‌پردازد. ضمن آنکه وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی حمل و نقل عمومی برون شهری باید متناسب با نوع وسیله نقلیه٬ ظرفیت تعداد محور و سال ساخت میزان مصرف انواع خودرو را در هر ۱۰۰ کیلومتر با بار و بدون بار تعیین و به وزارت نفت گزارش کند تا به تأیید وزارت نفت برسد.

مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه دستگاه‌های عضو کارگروه توزیع سوخت ناوگان عمومی جاده‌ای بر اساس پیمایش هماهنگی خوبی با هم دارند افزود: هدف آن است که به سمتی برویم تا هر چقدر خودرو کار کند و بارنامه بگیرد به طور آنلاین سوخت دریافت کند.

توجه ویژه دولت به مجتمع های خدماتی و رفاهی جاده ای

مهندس طالبی مدیرکل سرمایه گذاری ونظارت وبهره برداری سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای نیزبا اشاره به اقدامات حمایتی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از سرمایه‌گذاران برای ساخت مجتمع‌های خدماتی رفاهی افزود: سازمان راهداری برای کوتاه‌تر شدن فرآیند دریافت موافقت اصولی و تشویق سرمایه‌گذاران برای احداث این مجتمع‌ها اقداماتی انجام داده است  و بر اساس مصوبه هیئت وزیران و پیگیری‌های سازمان راهداری ، مجتمع‌های خدماتی رفاهی جاده‌ای از پرداخت هزینه‌های تغییر کاربری اراضی معاف می‌شوند.

تردد بیش از ۱۰۴ میلیون خودرو حمل بار از محودروهای استان آذربایجان شرقی

درادامه این نشست تخصصی مهندس باقرجوان مدیرکل حمل ونقل وپایانه های استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه اینگونه جلسات تخصصی نقش بسیار مهمی در بیان مشکلات حمل ونقل جاده ای وارایه راهکارهای مناسب و  ایجاد امنیت پایدار در جاده های مواصلاتی استانهای مرتبط خواهد داشت گفت : بیش از۱۰۴میلیون خودرودرمحورهای مختلف استان آذربایجان شرقی طی شش ماهه اول سالجاری تردد نموده اند و  استان هایی که در مرز قرارگرفته اند و ازنظرترانزیت کالا دارای اهمیت ویژه ای هستند، می توانند درکنار یکدیگر به ارایه راهکارهای مناسب بپردازند .

وی یکی از مهمترین چالش های صنعت حمل ونقل جاده ای کشور را  جابه جایی بار بدون بارنامه عنوان کردوگفت : ۴۰ الی ۴۵ درصد از بارهای جابه جا شده در جاده ها بدون بارنامه حمل می شوند واین مساله  مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده است . مهندس باقرجوان همچنین به معضل عدم ارایه بارنامه توسط وانت بارها اشاره کرده وافزود: متاسفانه حمل بار دراکثروانت بارها بدون بارنامه انجام می شود واین مساله باید هرچه سریعتر کنترل شده و ازفعالیت وانت بارها بدون بارنامه در جاده ها جلوگیری شود .

فعالیت ۳۰ هزار راننده حرفه ای در بخش کالا در آذربایجان غربی

مهندس علی اکبری مدیرکل حمل ونقل وپایانه های استان آذربایجان غربی  یکی دیگر ازمدیران حاضر دراین نشست بود و با بیان این موضوع که آذربایجان غربی دربحث حمل ونقل کالا فعالیت ویژه ایی دارد و سی هزار راننده حرفه ای در بخش کالا ومسافردراین استان فعال هستند گفت : بیش از ۱۰ درصد حجم کل ترانزیت ورودی کالای کشور به پایانه مرزی بازرگان اختصاص یافته است  واین جایگاه را در مرتبه چهارمین مرز زمینی فعال کشور قرار داده است . مهندس علی اکبری به بیان مشکلات مجتمع های خدماتی رفاهی پرداخت و اظهارکرد: در حوزه مجتمع های خدماتی رفاهی قدم های مهمی برداشته شده است وباید امکانات خاصی را دراختیار صاحبان این مجتمع های نیمه کاره قراردارد تا با تکمیل آن بتوانند به توسعه حمل ونقل ومسافرو کالا کمک شایان توجهی کنند.

۳۷ میلیون تردد در استان اردبیل

مهندس  رحمتی  مدیرکل حمل ونقل وپایانه های استان اردبیل نیز ضمن تشکر ازاداره کل حمل ونقل وپایانه های استان زنجان ازبرگزاری این نشست گفت : در ۶ ماهه اول سال جاري بيش از ۳۷ ميليون تردد دراین استان به ثبت رسیده است . وی با بیان برخی از مشکلات در مجتمع های خدماتی ورفاهی ادامه داد: باید تصمیماتی اتخاذ شود تا این مجتمع ها خدمات ارزنده ایی را به کاربران ارایه نمایند تا آنان به استفاده بیشتر از این مکانها ترغیب شوند. رحمتی همچنین با اشاره به حضور پایانه های مسافرو کالا درداخل شهرها ، انتقال آنان به حومه شهرها را امری ضروری دانست .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *