به گزارش باروان به نقل از مقاومتی نیوز یکی از کریدورهای بین المللی تعریف شده در ترانزیت جهانی، کریدور جنوبی آسیا است که هدف آن اتصال آسیای جنوب شرقی از طریق خاک ایران به کشورهای غربی ایران در حوزه دریای مدیترانه و اروپای جنوبی، به خصوص کشور ترکیه است.

محور اصلی این مسیر در خاک ایران، محور میرجاوه–رازی به طول ۲۴۹۶ کیلومتر بوده که در حال حاضر بخشی از آن به طول ۲۳۵ کیلومتر در محور زاهدان–کرمان فاقد ارتباط ریلی است.

کشورهای اصلی مبادله کننده کالا در این محور هند، پاکستان، افغانستان، قطر، امارات، عمان، ترکیه و سوریه هستند که در حال حاضر، اکثر مبادلات خود را از طریق کانال سوئز انجام می دهند.

میزان مبادلات کریدور جنوبی آسیا در سال ۲۰۱۷

در ادامه، میزان مبادلات کشورهایی که می توانند نقل و انتقالات خود را از کریدور جنوبی آسیا انجام دهند، بر اساس آمارهای اخذ شده از سایت تریدمپ در سال ۲۰۱۷  آمده است.

ترکیه – پاکستان: مبادلات ترکیه و پاکستان تقریبا ۰.۵ میلیون تن در سال است. عمده کالاهای جابجا شده بین دو کشور را پنبه، پوشاک، پلاستیک، نمک و گوگرد تشکیل می دهد.

ترکیه – هند: مقدار صادرات ترکیه به هند تقریبا ۱ میلیون تن است و عمدتا شامل روغن های نفتی، سنگ ساختمانی و نخ می باشد. مقدار واردات ترکیه نیز تقریبا ۵ میلیون تن است که غالب آن مواد شیمیایی و ضایعات فولاد است.

ترکیه  عمان، قطر و امارات: مقدار صادرات ترکیه به این کشور ها ۳ میلیون تن و مقدار واردات از آنها ۱ میلیون تن بوده است. عمده کالاهای مبادله شده را گوشت و مرغ، قطعات ساختمانی، آلومینیوم، پلیمرهای اتیلن، روغن های نفتی و کشتی های باری و تفریحی تشکیل می دهد.

سوریه – پاکستان و افغانستان: مقدار مبادلات تجاری سوریه با این دو کشور تقریبا ۰.۵ میلیون تن بوده است و کالاهای غالب آنها را پنبه، پوشاک، پلاستیک، سرکه، نمک، گوگرد، پوست و چرم، فولاد و آهن و دانه های روغنی تشکیل می دهد.

هند  سوریه: مقدار صادرات سوریه به هند ۱ میلیون تن بوده است و شامل سنگ مرمر یا تراورتن و ضایعات آهن می شود. مقدار واردات این کشور نیز ۵ میلیون تن بوده است که عمدتا روغن های نفتی و معدنی، منسوجات مصنوعی و پلیمر های پروپیلن را شامل می شود.

سوریه – عمان ، قطر و امارات: مقدار کل مبادلات تجاری این کشور ۳.۵ میلیون تن بوده است که غالب آنها آمونیاک، سازه های ساختمانی، آلومینیوم، سنگ ساختمانی، روغن های نفتی و معدنی، پلیمر های اتیلن و پروپیلن است.

۱.۵ میلیارد دلار درآمد بالقوه ایران از کریدور جنوبی آسیا

بر اساس این محاسبات، در مجموع مقدار کل تبادلات تجاری کشورها در کریدور جنوبی آسیا ۲۰.۵ میلیون تن برآورد می شود؛ عبور این بار از ایران در صورت رفع موانع، برای کشورها به صرفه تر است.

از آنجا که هر تن ترانزیت بار حدود ۷۵ دلار درآمد مستقیم برای ایران همراه خواهد داشت، می توان با برطرف کردن موانع و تکمیل زیرساخت ها، در حالت بهینه درآمد ۱.۵ میلیارد دلاری در سال از این کریدور کسب نمود.

افشین بیک پور

 

 

 

 

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *