به گزارش پایگاه خبری باروان؛ سیدمحمد دستغیب در حاشیه در همایش اقتصادی و سرمایه گذاری ایران و آفریقا در محل سالن همایش های صدا و سیما با بیان اینکه همه جنگ های جهان برای کسب بازارها بوده است، افزود: اگر کارخانجات متعدد داشته باشیم اما بازاری برای ارایه کالاها وجود نداشته باشد، صنایع و تولیدات با رکود مواجه خواهند شد.

وی با اشاره به اهمیت قاره آفریقا و نقش آن در جهان مدرن  بیان کرد: توسعه صنعتی و اقتصادی امروز دنیای مدرن مدیون مردم آفریقاست و وجود اجساد سربازان ایرانی در این قاره، تشکیل سلسله های حکومتی شیرازی در برخی کشورهای قاره سیاه و شباهت برخی عمارت های آفریقایی به ساختمان های کشورمان، حاکی از باور نیاکان ما به این قاره است.

دستغیب با بیان اینکه دست هایی در کار بوده که ایران و قاره سیاه شناخت زیادی از هم نداشته باشند، افزود: همواره گرسنگی، فقر، بیماری و در به دری از مردم این قاره به ما شناسانده شده، در حالی که شاهدیم اروپایی ها در این قاره حضوری فعال دارند و در زمینه کشت های برون مرزی و فراسرزمینی اقدام های گسترده ای انجام داده اند.

وی به عنوان نمونه به کشت ۱۵۰ هکتار پنبه از سوی فعالان بخش کشاورزی کشورمان از یزد در کشور ساحل عاج اشاره کرد که محصول نهایی در عرشه کشتی به فروش رفت.

دستغیب تاکید کرد: انجمن های دوستی کشورها می توانند نقش بسزایی در شناخت کشورها از یکدیگر و پتانسیل های موجود داشته باشند.

این مقام مسئول با اشاره به مطرح شدن طرح «پروانه ابریشم» در انجمن دوستی ایران و ساحل عاج، تصریح کرد: در این طرح، بسیج امکانات برای بخش خصوصی و همچنین ارائه یارانه های دولتی به منظور صادرات به آفریقا پیش بینی شده است که اشتغالزایی و ارزآوری زیادی به دنبال خواهد داشت.

دستغیب با اشاره به وجود تحریم ها در سال های گذشته گفت: طرح ایجاد میکروبانک ها (بانک هایی کوچک بین ایران و کشورهای آفریقایی) مطرح شده که نخستین آن در کشور ساحل عاج تاسیس خواهد شد.

وی از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ساحل عاج در نیمه دوم آبان ماه جاری خبر داد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *