مروری بر پروژه سپهتن در ایران-۱

سپهتن و هوشمند‌سازی حمل‌ونقل ایران

تلفات جاده‌ای، خواب‌آلودگی رانندگان و حواس‌پرتی ناشی از سیگار کشیدن یا صحبت با تلفن همراه، سرعت غیرمجاز، مسافر و بارگیری غیرمجاز و قاچاق سوخت خودروهای حمل بار و مسافر، شرکت‌های حمل‌ونقل را به سمت هوشمندسازی حمل‌ونقل سوق داد که پروژه سپهتن نتیجه هم‌فکری اتاق فکر حمل‌ونقل شد. نصب GPS و استفاده از دوربین داخل کابین، از جمله مواردی هستند که در پروژه سپهتن بر آن تاکید شده است. از اهداف هوشمندسازی حمل‌ونقل و خوردوهای حمل بار و مسافر در پروژه سپهتن، استفاده از داده‌های GPS و دست یافتن به اطلاعاتی چون وضعیت موتور، شرایط تعمیرات و نگهداری، زمان تعویض لاستیک‌ها، مصرف سوخت و به عبارت ساده‌تر، اقدامات پیشگیرانه است.

تاریخچه هوشمندسازی حمل‌ونقل در ایران

هوشمندسازی حمل‌ونقل در گذشته‌ای دور با ورود تاخوگراف آنالوگ کلید خورده بود. اما استفاده از تکنولوژی آن به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار نگرفت. به همین دلیل، در سال ۹۳، پروژه سپهتن با یک فراخوان، هوشمندسازی خودروهای حمل بار و مسافر را آغاز کرده و تاکنون نیز ادامه دارد. در این گزارش خواهید خواند که، پروژه سپهتن چه مسیری را طی کرده است، نقطه شروع و پایان این پروژه در چه سال‌های و با چه عملکردی بوده است؟ چالش‌های هوشمندسازی حمل‌ونقل با اجرای پروژه سپهتن چه بوده و نحوه فایق آمدن بر این چالش‌ها چگونه اتفاق افتاد است.

پروژه سپهتن

در این مقاله که شماره سوم از سری مقالات پیاده‌سازی استانداردها در حمل‌ونقل(آمریکا و اروپا) است به تحلیل شرکت‌های حمل‌ونقل و خوردوهای حمل بار و مسافر در ایران پرداخته شده است. فرآیند هوشمندسازی حمل‌ونقل به رشته تحریر درآمده و میزان موفقیت و عدم موفقیت هر یک نیز بیان شده است. در ادامه ضمن ثبت مزایای پروژه سپهتن، دلایل اجرا و تاریخچه آن را خواهید خواند. نقش شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مدیریت ناوگان روشن شده و در نهایت میزان تطابق افکار رانندگان با مجریان طرح، با ثبت نظرات رانندگان، مطرح شده است.

جهت مشاهده ادامه مطلب لطفا فایل پی دی اف را دانلود کنید.

 

منبع: mydolphin.ir

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *