به گزارش پایگاه خبری باروان؛ شهرام آدم نژاد، معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری  جاده ای کشور درباره سامانه جریمه هوشمند حمل‌ و نقل بار(IFS) گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با همکاری پلیس راه، پیرامون حمل و نقل هوشمند چند سالی است که اقدماتی انجام می دهد، بارنامه های برخط و الکترونیکی کردن آن ، کارت هوشمند، تجهیزاتی که در جاده های شریانی نصب شده ( دوربین های مختلف اعم از تردد و کلیه اقلامی که در رابطه با جابه جایی کالا و مسافر دخیل هستند) را به صورت داده های ثبتی جمع اوری کرده و بستری را فراهم کردیم تا حمل و نقل هوشمند در کشور کلید بخورد.

 

وی  افزود: این سامانه مجموعه بارهایی که در کشور بدون سند رسمی جابجا می شوند را رصد می کند.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و جاده ای عنوان کرد: اسناد حمل که مهمترین آن ، بارنامه محسوب است،  سندی است که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای جابجایی کالا توسط شرکت ها و موسسات مجاز، صادر می کند و رانندگان برای جابجایی بار باید آن را همراه داشته باشند.

وی ادامه داد: بارنامه بعنوان سند مالکیت موقت برای کالا تلقی می شود و رانندگانی که در جاده ها طی مسیر می کنند اگر بارنامه نداشته باشند به خاطر منافع شان و بحث های ایمنی جریمه می شوند. و بعد از جریمه اگر بازهم تکرار شود در کمیسیون ماده ۱۱ با آنها برخورد می گردد.

آدم نژاد بیان کرد: در کمیته پپمایش سوخت در حال بررسی هستیم  که سوخت یارانه خودروهایی را که بارنامه ندارند ،قطع شود.

به گفته وی؛ امکان دارد رانندگان در دام باندهای قاچاق  اسیر شوند و باری را حمل کنند که قاچاق بوده واز آن بی اطلاع باشند، به همین دلیل تفاهماتی با دستگاه های نظارتی انجام شده ،و ماشین هایی که در جاده ها بارنامه ندارند ظن قوی به قاچاق نسبت به انها خواهد بود و حتما متوقف خواهند شد .

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و جاده ای یادآور شد: سامانه جریمه هوشمند تقریباً مانند گلوگاهی است که بحث هایی ایمنی مانند ساعت سلامت رانندگی ، بیمه ، معاینه فنی خودرو و همه مواردی که نسبت به ایمنی و امنیت در رابطه با جابجایی باشد را کنترل می کند.

وی تاکید کرد: در کشور نزدیک به ۳۴۶۰۰ کیلومتر راه شریانی وجود دارد که فعلا ۳۵ دستگاه WIMنصب شده ، که ۱۱ سامانه این کار را انجام می دهند ، ۶۵ دستگاه دیگر نیز در حال نصب است که امیدواریم تا خرداد ۹۷ تمام شبکه های شریانی کشور به این سامانه تجهیز شوند .

آدم نزاد درباره تست های اولیه این سامانه عنوان کرد:  تست این سامانه در محور کاشان-قم با موفقیت انجام شده و نزدیک به هشت ماه روی این پروژه بعنوان تست کار شد و نواقص آن  برطرف شده است. این سامانه می تواند حمل و نقل ایمن و روان همراه با آرامش خاطر  ایجاد کند و ایمنی و امنیت در جاده ها را افزایش می دهد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *