علی اکبر کریمی در چهارمین جلسه شورای حمل‌ونقل استان مرکزی که با حضور مسئولین گمرک و شرکت شهرک‌های صنعتی با دستور بررسی ایجاد بندر خشک و حمل ونقل ترکیبی برگزار شد، ایجاد بندر خشک را یکی از ایده‌های نو دانست که در چند دهه اخیر مطرح شده است و افزود: عمده دلیل طرح چنین ایده‌ای، موضوع تجارت جهانی و نیاز به ایجاد باراندازهای بزرگ تجاری در نقاط مناسبی از دنیا که دسترسی‌های مناسبی داشته باشد، بوده است.

وی بیان کرد: امروز اگر منطقه خلیج فارس را به خوبی رصد کنیم خواهیم دید کشوری مانند امارات به طور کلی چنین نقش ویژه‌ای را برای خود ایجاد کرده است اگر چه یک منطقه ساحلی است و بندر خشک تلقی نمی‌شود اما برای مبادله کالا بین نقاط مختلف جهان و توزیع بار و محموله‌های تجاری در سطح منطقه به یک مکان تمرکز با احداث انبارهای بزرگ تبدیل شده است  و پذیرای محموله های عظیم کالاهای تجاری است و بنا به نیاز کشورهای جهان کالای درخواستی از این بارانداز عرضه می‌شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در داخل کشور ما نیز منطقه‌ای نظیر سلفچگان یک منطقه بزرگ تجاری با قابلیت‌های منطقه ویژه است و به یک پایگاه اقتصادی با بارانداز کالا تبدیل شده است و با تولید اشتغال منجر به گردش ثروت در منطقه می‌شود.

وی با اشاره به برخورداری استان مرکزی و شهرستان اراک از ظرفیت ایجاد این بارانداز، اظهار کرد: استان مرکزی به لحاظ قرار گرفتن در مسیر دسترسی شرق به غرب و استقرار در شاهراه مواصلاتی کشور از مزیت بالایی برای ایجاد بندرخشک و بارانداز کالا برخوردار است و مسیر استان مرکزی به غرب کشور نزدیکترین مسیر مواصلاتی است.

وی به سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات به عنوان سه بخش مهم اقتصادی اشاره کرد و بخش خدمات را بزرگترین حوزه اقتصاد ملی دانست و گفت: بخش خدمات در حوزه اقتصاد آینده روشنی دارد و برای مجموعه‌هایی که در این عرصه فعالیت کنند، امید بخش است.

این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به نزدیکی استان مرکزی به فرودگاه بین المللی، راه آهن سراسری و نیز قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور، گفت: موقعیت استان مرکزی با نقاط دیگری از کشور با توجه به ظرفیت‌های عظیم صنعتی و اقتصادی با نقطه‌ای مانند سیرجان متفاوت است و ایده راه‌اندازی بندرخشک ایده بسیار مناسبی است.

وی گفت: نباید از این فرصت غفلت کرد در حالی که نقاط مختلف کشور به دنبال اخذ مجوز مناطق ویژه اقتصادی و بندر خشک هستند، اگر این ایده در زمان مقرر اجرایی نشود و از این موقعیت ممتاز برای شهری مانند اراک استفاده نشود فرصت ارزشمند اقتصادی از دست خواهد رفت.

وی با اشاره به ابراز تمایل مرکز تجاری کشور روسیه برای سرمایه‌گذاری در استان مرکزی و اراک که با پیگیری‌های صورت گرفته در حال اجرایی شدن است، افزود: این سرمایه گذاری تجاری نیز مزیت دیگری برای استان مرکزی به منظور برخورداری از ظرفیت مناطق ویژه اقتصادی و آزاد است.

کریمی به احداث شهرک صنعتی شماره چهار اراک که به مساحت چهار هزار هکتار در شهر جدید امیر کبیر ایجاد شده اشاره کرد و گفت: این شهرک صنعتی نیز ظرفیت عظیمی برای ایجاد بندر خشک و بارانداز است و تبدیل این شهرک به منطقه ویژه اقتصادی نیز به هم افزایی ویژگی‌های مثبت این منطقه کمک می‌کند.

وی به طرح قطار سریع السیر اراک به قم و اتصال آن به راه آهن تهران به اصفهان نیز اشاره کرد و گفت: همه این ظرفیت‌ها زمینه ساز و بستر مناسبی برای ایجاد بندرخشک در اراک است.

وی تصریح کرد: باید با توسعه زیرساخت‌های استان و جذب سرمایه‌گذار شاهد استمرار صنعتی اراک با ایجاد بندر خشک باشیم و به یک قطب منطقه ویژه اقتصادی با انجام موافقت اصولی تبدیل شده و با مشارکت مراجع تصمیم‌گیری در سطح ملی و استانی شاهد عملیاتی شدن این ایده باشیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *