درخواست محاسبه کرایه حمل برحسب تن-کیلومتر
کامیونداران و رانندگان در شبکههای مجازی پیامی منتشر کردهاند که در این پیام به بیان خواستههای صنفی خود پرداختهاند.
به گزارش باروان به نقل از تیننیوز، در این پیام تعیین کرایه پایه برای کل کشور بر مبنای تن بر کیلومتر به تفکیک بارگیری، یکی از خواستههای رانندگان و مالکان کامیون بیان شده و در توضیح آن آمده است: در بسیاری از نقاط کشور بهخصوص مسیرهای برگشت به سمت بنادر کرایه به حدی پایین است که حتی یک چهارم هزینهها را تامین نمیکند.
در این پیام تاکید شده است: ضروری است تا نرخ پایه حمل در قالب تنکیلومتر سراسر کشور مشخص شود و این کار هر ساله با توجه به میزان مصرف و قیمت نهادههای اولیه حملونقل از جمله سوخت، لاستیک، حقوق راننده، بیمهها، استهلاک سرمایه، سود منطقی سرمایهگذاری ، عمر مفید و…تکرار شود یعنی بهجای افزایش درصدی سالانه نرخ حمل تعیین نرخ پایه حمل هر ساله به صورت مهندسی و محاسباتی شده تن برکیلومتر باشد.
در ادامه این پیام آمده است: قیمت اولیه کامیون با توجه به مالیات بر ارزشافزوده و عوارض گمرکی بسیار گرانتر از اتحادیه اروپا بوده و بر این اساس تخصیص ارز دولتی، حذف عوارض گمرکی و کاهش قیمت کامیون مورد نیاز است.
رانندگان و مالکان کامیون همچنین با توجه به بالا بودن قیمت قطعات یدکی و لاستیک بهدلیل دلال بازی وارد کننده و ارز بازار آزاد و عوارض گمرکی، در این زمینه نیز تخصیص ارز دولتی و حذف عوارض گمرکی و کاهش قیمت قطعات یدکی را درخواست کردهاند.
در این پیام همچنین آمده است: حقوق و دستمزد راننده با توجه به محیط کاری و حق ماموریت، بدی آب و هوا، مناطق مرزی و نا امن و… بسیار ناچیز است و رانندگان زیر خط فقر زندگی میکنند، افزایش حقوق و دستمزد راننده در افزایش کرایه کامیون لحاظ شود.
ارتقای سطح امنیت در جادههای کشور به خصوص استان تهران و استانهای مجاور و نظارت انفورماتیکی و بانکی بر کارمزد دریافتی شرکتهای حمل و کاهش کارمزد شرکتهای حمل به ۶ درصد دهه هشتاد، نیز از دیگر خواستههای رانندگان و مالکان کامیون است که خواستار تحقق آن شدهاند.
رانندگان و کامیونداران در ادامه پیام خود تاکید کردهاند که نوسازی ناوگان باری کشور باید توجیه اقتصادی داشته باشد و کرایه حمل جوابگوی حقوق راننده، بیمهها، بازگشت سرمایه، افت سرمایه و استهلاک سرمایه باشد.
نوسازی تشکلهای صنفی رانندگان و کامیونداران به نحوی که کسانی که مایل به شرکت در انتخابات هیئت مدیره و بازرسان انجمن هستند دارای تحصیلات دانشگاهی باشند و در صورت انتخاب حداکثر دو دوره متوالی متصدی تشکل صنفی کارگری یا کارفرمایی باشند نیز از دیگر خواستههایی است که در این پیام به آن اشاره شده است.