نماد سایت باروان

آن مرد با ماک آمد (قسمت دوم)

اصغر قندچی

در بخش اول «آن مرد با ماک آمد…» دیدیم که چگونه تصمیم وزارت اقتصاد ایران در سال ۱۳۴۰ مبنی بر صادر نکردن مجوز مونتاژ خودرو، و سپس رد کردن درخواست نماینده‌ی مرسدس بنز برای دریافت پروانه‌ی مونتاژ از سوی رضا نیازمند (معاون وقت وزارت اقتصاد)، منجر به شکایت نماینده‌ی مرسدس به شاه می‌شود. پس از این شکایت، شاه به رضا نیازمند و وزارت اقتصاد شش ماه فرصت می‌دهد تا در داخل ایران خودرو بسازند. رضا نیازمند پس از جست‌وجوی بسیار، کارگاهی را در دروازه قزوین تهران می‌یابد که فردی به نام اصغر قندچی در آن قطعات زیادی از کامیون‌های ماک آمریکایی مانند اتاق و شاسی را با دست تولید می‌کند.

وزارت اقتصاد با کمک اصغر قندچی از خشم شاه خلاصی می‌یابد و پس از این ماجرا به او پروانه‌ی تولید کامیون می‌دهد. اصغر قندچی کارخانه‌ی تولید کامیون خود را تاسیس می‌کند و به دلیل علاقه‌ی زیادی که به ایران دارد نام آن را ایران کاوه می‌گذارد. پس از آغاز تولید کامیون با استفاده از موتورهای کمنز، آمریکایی‌ها برای همکاری با اصغر قندچی پیش‌قدم می‌شوند تا کامیون‌های ماک به طور کامل در ایران تولید شوند.

حال قرار است در بخش دوم «آن مرد با ماک آمد…» ادامه‌ی ماجرا را از زمان نزدیک شدن به پیروزی انقلاب اسلامی ببینیم. با سست شدن حکومت پهلوی، اصغر قندچی به آمریکا سفر می‌کند تا سفارشات خود را باطل کند. در همین دوران انقلاب اسلامی به پیروزی می‌رسد.

چرا اصغر قندچی به  عنوان یکی از چهره های مهم جنگ شناخته شد؟

او بر خلاف اصرار دیگران برای ماندن در آمریکا، خود را به سختی به ایران می‌رساند و به کارخانه می‌رود. اما در نهایت با نامهربانی برخی از کارگرانش روبرو و از کارخانه بیرون رانده می‌شود. با شروع جنگ تحمیلی، ایران به ماشین‌های سنگین برای حمل تانک نیاز پیدا می‌کند و همین موضوع اصغر قندچی را به یکی از چهره‌های مهم جبهه تبدیل می‌کند. اصغر قندچی  اگر دوست دارید ادامه‌ی این ماجرای جذاب را ببینید و شرح سختی‌هایی را که اصغر قندچی تحمل کرده از زبان خودش بشنوید.

شما را به دیدن قسمت دوم این مستند دعوت می‌کنیم.

 

منبع: دیجی مگ

 

 

خروج از نسخه موبایل