نماد سایت باروان

“ماک در ایران” مستند کارآفرینی

مستند ماک در ایران

«ماک در ایران» به کارگردانی امین آزاد که در بخش کارآفرینی سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، داستان زندگی اصغر قندچی پدر صنعت کامیون ایران است.

به گزارش باروان به نقل از آنا؛ از ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، امین آزاد کارگردان و گوینده گفتارمتن «ماک در ایران» که در بخش کارآفرینی سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت حضور دارد، به روایت زندگی اصغر قندچی پدر صنعت کامیون ایران می‌پردازد که ۷۰ سال پیش شروع به تولید کامیون در ایران کرد.

امین آزاد در توضیح شخصیت اصغر قندچی نوشته است: «او ماشین‌های آمریکایی را که برای ویژگی‌های آن کشور ساخته بودند، متناسب با جاده‌های ایران تغییر داد و تحسین تولید‌کننده‌های آمریکایی را برانگیخت. معروف است در شرایطی که پمپ‌های بنزین در جاده‌های کشور فاصله زیادی از هم داشتند برای حل مشکل سوخت کامیون‌های ماک، باکی با ظرفیت بیشتر روی این خودرو سوار کرد تا دیرتر نیاز به سوخت‌گیری پیدا کنند. او که استقلال کاری خود را از یک دکان ۹‌متری شروع کرده بود و سال‌ها بعد دو هزار کارگرِ همکار داشت، در حالی از کار کنار گذاشته شد که کارخانه ایران‌کاوه را تا ۲۵۰ هزار مترمربع توسعه داده بود. شاید بتوان او را پدر کامیون‌سازی ایران نامید و باید برای همین از او قدر‌دانی کرد. کامیون‌های ساخت او بار اصلی ساخت ‌وسازهای مسیر پیشرفت کشور را به دوش کشیدند و هنوز با ۷۰ سال سن جاده‌های ایران را زیر پا می‌گذارند.»

این مستند که در بخش مسابقه مستندهای کارآفرینی سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت، حضور دارد، در سال ۱۳۹۶ ساخته شده است و با ۱۲ مستند دیگر در این بخش به رقابت می پردازد.

امین آزاد مستند «ماک در ایران» را با همراهی الهام زهره‌وند به عنوان دستیار کارگردان، تصویربردار و صدابردار تولید کرده است.

این کارگردان مستند که در رشته مکانیک تحصیل کرده و به حرفه خبرنگاری هم مشغول است، فیلم های صنعتی و مستند بسیاری را مقابل دوربین برده که از جمله مستندهای وی می توان به «عشق ماشین»، «آتش زرتشت »، «مرسی»، «برای دخترم نگین»، «چرا رفتم ایتالیا» و «مجموعه مستند رینگ اسپرت» اشاره کرد.

سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۸ به دبیری «محمد حمیدی‌مقدم» در تهران برگزار خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل