مشکلی قابل حل با عنوان « ناعدالتی در توزیع بار»

مشکلی قابل حل با عنوان « ناعدالتی در توزیع بار»

به گزارش باروان به نقل از ایسنا؛ رانندگان از توزیع بار و ناعدالتی در این خصوص احساس نارضایتی می‌کنند، در حالی که معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان از دست‌چین شدن بار توسط رانندگان خبر داد.

اهمیت سیستم‌های حمل و نقل و جابه‌جایی کالا همراه با توسعه جوامع بیشتر می‌شود و در حال حاضر حمل و نقل جاده‌ای سهم عمده‌ای از انتقال کالا را بر عهده دارد تا هم مواد اولیه را به دست صنعت‌گران برساند و هم محصولات تولیدی را به مصرف‌کنندگان تحویل دهد اما در این بین رانندگان خواستار توزیع عادلانه بار هستند، به طوری‌ که رئیس انجمن رانندگان کالا و مسافر زنجان می‌گوید: توزیع عادلانه بار باید بر اساس توافق شرکت‌های حمل و نقل و انجمن رانندگان و با محوریت اداره راهداری و حمل و نقل انجام گیرد که متاسفانه این اقدام رضایت‌بخش نیست.

سعید مصطفوی ادامه می‌دهد: نرخ کرایه‌ها نیز بر اساس تن کیلومتر ابلاغ شده ولی به طور صحیح اجرا نمی‌شود و پیمایش مبنا قرار نمی‌گیرد و این موارد بر سختی کار رانندگان افزوده است.

معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان نیز می‌گوید: در حدود ۸ نقطه از کشور اعلام بار در سیستم نوبت‌دهی انجام می‌شود که در آن سامانه‌های حمل و نقل کالا به سراغ شرکت حمل و نقل می‌آیند و بار را به سیستم نوبت‌دهی اعلام می‌کنند و رانندگان بر اساس حق تقدم، بار را به مقصد حمل می‌کنند.

علی مدقالچی، راه‌اندازی سیستم نوبت را اقدامی در راستای اجرای عدالت در بین رانندگان عنوان کرده و می‌افزاید: اما متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود که رانندگان بار را دست‌چین می‌کنند و به انتقال بار به مقاصد دورتر رضایت نمی‌دهند، بنابراین سبب ایجاد اختلال در امر نوبت‌دهی می‌شود.

وی با بیان اینکه در برخی دیگر از موارد شرکت‌ها اعلام بار نمی‌کنند، ادامه می‌دهد: در این حالت شرکت‌های متخلف شناسایی و در کمیسیون ماده ۱۲ با آن‌ها برخورد می‌شود و امسال ۱۳۸ شرکت به این کمیسیون معرفی شدند و جریمه‌هایی از ۱۰۰ هزار تومان تا تعطیلی شرکت برای آن ها در نظر گرفته می‌شود.

وی تصریح می‌کند: در هر سیستمی ممکن است اشکال یا خلاء‌هایی وجود داشته باشد و در این بین رانندگان یا شرکت‌ها نیز تخلف کنند اما در مناطقی که سیستم نوبت‌دهی و اعلام بار هست، توزیع بار به شکل عادلانه انجام می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه بارهای نوع تجاری در سیستم نوبت‌دهی اعلام می‌شوند، یادآور می‌شود: از دیگر سو برخی بارها همچون مواد معدنی در سیستم اعلام بار نوبت‌دهی نمی‌شود که مواردی از قبیل نوع خاصیت بار، حجم زیاد و قیمت کمتر در این موضوع دخیل است.

وی جابه‌جایی روان، ارزان و مناسب را از شاخص‌های سیستم حمل و نقل دانسته و می‌گوید: باید بین مثلث راننده، صاحب کالا و شرکت‌ها توازن برقرار کنیم و اصل ویژه در سیستم حمل و نقل رضایت صاحبان کالا است که در این صورت رانندگان هم راضی می‌شوند.

پی نوشت :

بازارگاه الکترونیکی ( باروان)، حلقه ی گمشده ی تحول در حمل و نقل کالای کشور می باشد. این بازارگاه با ارائه طرح هایی همچون طرح تن بر کیلومتر، نوبت دهی الکترونیکی و فراهم آوری بستر آنلاین نظارتی برای سازمان های نظارتی به خصوص در حوزه ی نوبت دهی الکترونیکی و راه اندازی سالن های اعلام بار سراسری و … گام های مهمی در شفاف سازی آینده ی حمل و نقل کشور و حل مشکلات رانندگان و کامیونداران برداشته است.

مشکلات رانندگان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
5/5
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *