رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون داران گفت: یک میلیون و هشت هزار و ۴۲۳ راننده کامیون و ناوگان حمل کالا و اعضای خانواده آنان تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار گرفته‌اند.

به گزارش باروان به نقل از ایرنا، رضا تیموری بیان کرد: از مرداد ماه سال ۹۷ که در پی مطالبات رانندگان کامیون و ناوگان حمل بار بیمه تکمیلی برقرار شد، دو سال می‌گذرد که پارسال نیز بیمه تکمیلی درمان با شرکت آتیه سازان تمدید شد.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار ۴۰۶ هزار و ۳۹۲ راننده، ۳۷۶ هزار و ۴۳۷ همسر رانندگان، ۱۷۷ هزار و ۶۷۲ نفر از فرزندان رانندگان و ۴۷ هزار و ۹۲۲ نفر از کارکنان انجمن های صنفی رانندگان بیمه تکمیلی شده اند.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی کامیون داران خراسان رضوی گفت: این استان هم حدود ۳۰ هزار راننده کامیون دارد اما آماری از تعداد رانندگان و اعضا تحت تکفل آنان که بیمه تکمیلی نشده‌اند مشخص نیست و اطلاعاتی در این زمینه در اختیار ندارم.

تیموری افزود: طی این مدت شرکت بیمه طرف قرارداد خدمات خوبی ارائه نکرده است و نتوانسته بین رانندگان رضایتمندی ایجاد کند لذا  هفته گذشته طی جلسه ای با متولیان دولتی حمل و نقل این موضوع مطرح شد و به احتمال زیاد در موعد ۹ مرداد ماه ۹۹ قرار داد بیمه با این شرکت تمدید نشود.  

وی ادامه داد: حق بیمه سهم کامیون‌داران از بیمه تکمیلی، معادل نیم درصد از بارنامه است، اما همین موضوع یکی از اشکالات طرح بیمه تکمیلی رانندگان است و داشتن کارت هوشمند نیز شرط استفاده راننده از بیمه تکمیلی است.

رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون داران گفت: اگر راننده‌ای باری را از بندرعباس به مشهد بیاورد و یا راننده‌ای بارنامه ای تا ایستگاه “پلیس راه” ثبت کند، هر دو نیم درصد بارنامه را می پردازند که نشان می‌دهد داشتن کارت سوخت با هر مقدار فعالیت، روشی کاملا ناعادلانه برای پرداخت حق بیمه است که خواستار اصلاح این روند هستیم.

تیموری افزود: از طرفی تانکرهای حمل سوخت خراسان رضوی که زیر پوشش بیمه تکمیلی هستند اصلا سهم بیمه تکمیلی درمان خود را در قالب نیم درصد بارنامه پرداخت نمی‌کنند و البته متذکر می شوم آمار دقیقی از تعداد تانکرهای سوخت استان در اختیار ندارم.

وی به تجربه موفق بیمه رانندگان ناوگان حمل و نقل مسافر کشور اشاره و بیان کرد: سهم حق بیمه بیمه شدگان بخش مسافری هنگام صدور صورت وضعیت کسر می‌شود و البته خدمات بیمه تکمیلی در این حوزه مورد قبول واقع شده است. 

۴۹ هزار راننده در بخش حمل و نقل بار و مسافر جاده‌ای در قالب ۶۳۱ شرکت در خراسان رضوی فعالیت دارند. همچنین سالانه بیش از ۳۰ میلیون تن کالای دارای بارنامه، ۲۰ میلیون مسافر دارای صورت وضعیت و حدود چهار میلیون تن کالای ترانزیتی و صادراتی توسط ناوگان جاده‌ای خراسان رضوی جابه‌جا می‌شود.

۴۰۰ هزار دستگاه کامیون سالانه حدود ۴۰۰ میلیون تن کالا را در قالب ۳۰ میلیون سفر جاده ای در سطح ایران حمل می‌کنند و  بیش از نیم میلیون راننده کامیون که ۴۱ درصدشان بین ۳۰ تا ۳۹ سال سن دارند در مجموعه ناوگان بار جاده ای کشور فعالیت دارند. همچنین چهار هزار و ۱۷۶ شرکت و موسسه باربری زمینی در ایران فعالیت می کنند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *