میزان فعالیت اقتصادی در کشور افزایش یافته و حجم صادرات از مرزهای این شهرستان دو برابر شده است و تا زمانی که یک یا چند تیر پارک با گنجایش حداقل هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو در آستارا ساخته نشود از صف و ترافیک کامیون‌ها کاسته نخواهد شد.

به گزارش باروان به نقل از ایرنا، مدیرکل گمرک آستارا اعلام کرد: بیش از ۹۰ درصد کامیون ها حامل کالاهای صادراتی هستند و در فرایند ترخیص کالاهای صادراتی و وارداتی ۲۴ سازمان دخیل هستند؛  البته بعضی از دستگاه ها در برخی فرایندها نقشی ندارند اما در مجموع ۲۴ دستگاه اعمال نظر می کنند ولی چون در نهایت این کالاها از گمرک عبور داده می شوند، مشکل ترافیک کامیون ها در افکار عمومی به گمرک ربط داده می شود.

وی افزود: دستگاه ها در روند صادرات یا واردات باید به طور مستقل مجوزهای خود را صادر کنند و اگر خللی در کار یکی از آنها ایجاد شود، کل فرایند مختل می شود و از سوی دیگر پل قدیمی و فرسوده مرز آستارا حداکثر ظرفیت گذر ۵۰۰ دستگاه خودرو در روز را دارد و الان از حداکثر ظرفیت استفاده می کنیم؛ بنابراین گمرک در این خصوص کوتاهی نمی کند بلکه بالاترین ظرفیت خود را بکار گرفته است.

وی ادامه داد: به طور میانگین در هر سه دقیقه یک کامیون در مرز تردد می کند و با توجه به حجم نظارت ها و کنترل هایی که نهادها و دستگاه های مختلف در این حوزه انجام می دهند، این میزان تردد بی سابقه است و با توجه به اینکه کنترل ساده گذرنامه یک ماشین چند دقیقه طول می کشد،  امکان افزایش تردد بیش از این وجود ندارد.

رسولی گفت: از درب ورود تا خروج گمرک ۶ نهاد یا دستگاه نظیر شهرداری، پایانه مرزی، بانک، گذرنامه، هنگ مرزی و در نهایت گمرک نقش دارند اما اینکه فقط گمرک مورد هجمه قرار گیرد که چرا ترخیص کامیون ها تسریع نمی شود، انصاف نیست.

او ادامه داد: گاهی همه کنترل ها در هر ۶ نهاد به خوبی صورت می گیرد اما راننده مشکل گذرنامه دارد یا در پایانه در کنترل کالا مشکلی ایجاد می شود یا موضوعات امنیتی پیش می آید و یا بازرسی میزان سوخت کامیون ها توسط عوامل شرکت نفت سبب کندی تردد می شود؛  گذشته از این ها گاه ساعت سه بامداد گمرک جمهوری آذربایجان ورود از کشور ما را تا هفت صبح قطع می کند و در این مواقع کاری از ما ساخته نیست.

مدیرکل گمرک آستارا بیان کرد: به طور میانگین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دستگاه کامیون که تشریفات قانونی آنها از نظر گمرک تمام شده و منتظر تعیین تکلیف از سوی سایر سازمان ها هستند، همیشه در صف گذر قرار دارند و این نشان می دهد که گمرک از نظر کاری از سایر دستگاه ها پیشتاز است.

او گفت: در حالی که گمرک آستارا همان ظرفیت و امکانات خروج سال های قبل را دارد، میزان صادرات نسبت به سال های قبل دو برابر شده است بنابراین طبیعی است که صف کامیون ها ایجاد خواهد شد.

وی افزود: دلیل دیگر رو آوردن کامیون ها به مرز آستارا حذف قرارداد جابجایی کالاهاست که بین وزاری خارجه ایران و جمهوری آذربایجان در ۶ بهمن ماه نهایی شد و قبلا کالا در گمرک از یک وسیله آورنده به یک وسیله خارج کننده منتقل می شد؛ به عنوان مثال کالایی که به قزاقستان می رود باید در گمرک آستارا تخلیه و روی کامیون دیگر بارگیری می شد اما قرارداد حذف شد و اکنون کامیون های ایرانی بدون جابجایی کالا به طور مستقیم به هر شهری در جمهوری آذربایجان حرکت می کنند و این از عوامل افزایش تقاضا برای خروج از مرز آستاراست.

مدیرکل گمرک آستارا گفت: ظرف یک سال به تعداد تجهیزات کنترلی و باسکول ها اضافه خواهیم کرد اما گمرک،  خارج از محدوده و محوطه خود وظیفه ای از نظر ساخت و ساز محل توقف و امکانات رفاهی رانندگان کامیون ها ندارد و باید در این حوزه پایانه مرزی و سایر دستگاه ها وارد عمل شوند و تا چند تیرپارک ساخته نشود از صف کامیون ها کاسته نخواهد شد بلکه بیشتر هم می شود.

او اضافه کرد: امسال تا ۱۵ بهمن ماه ۷۵۳ هزار و ۱۱۹ تن کالای غیرنفتی به ارزش ۴۵۶ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۱۶۰ دلار از مرزهای زمینی، دریایی و ریلی این شهرستان به خارج از کشور صادر شده و این میزان صادرات در تاریخ تجارت مرزی آستارا بی‌سابقه است.

ترافیک و صف کامیون ها در ورودی شهر آستارا و خیابان های منتهی به گمرک از چند ماه قبل افزایش یافته و توقف برخی از این وسایل نقلیه بزرگ در محلات، موجب رنجش خاطر شهروندان شده و امام جمعه آستارا نیز در خطبه های نماز جمعه بر رفع این مشکل تاکید کرده است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده و با سه مرز زمینی، دریایی و ریلی از مبادی مهم واردات، صادرات و ترانزیت کالاهاست

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *