«باروان » معتبرترین سامانه هوشمند حمل و نقل کالای کشور است و با تکیه بر تجربه و دانش روز مبتکر طرح های بنیادین و تحول آمیز در حوزه حمل و نقل کالا بستری مطلوب برای تحول حمل و نقل بار فراهم آورده است.

باروان ، سامانه هوشمند حمل بار

صنعت حمل و نقل کالا زیربنای توسعه اقتصادی هر کشوری است و تأثیر مهمی در فرایندهای تولید و توزیع و مصرف کالا دارد. اگر این رکن اساسی توسعه پایدار به کمک ابزار فناوری بهینه شده و بهره وری آن افزایش پیدا کند بی شک صنعت تولید و نیز اقتصاد کشور را دو سه گام به پیش خواهد برد. سامانه هوشمند باروان محصول دانش بنیان شرکت «ایده‌آوران ارتباطات فهام ایرانیان»، یک پلتفرم نرم افزاری هوشمند و تخصصی است که توانسته به این نیاز کشور پاسخ مناسب دهد و حجم قابل توجهی از حمل‌ونقل بار کشور را ساماندهی کرده و بهره وری خوبی برای این صنعت به همراه آورد.

صابر فاضل نجف‌آبادی، مدیرعامل و بنیانگذار شرکت دانش‌بنیان «ایده‌آوران ارتباطات فهام ایرانیان» از 18 سالگی در کارخانه‌ها و صنایع مختلف مشغول کار بود. او در مقطع کارشناسی در رشته برق تحصیل کرده و بعدها کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت اجرایی و تحصیلات در مقطع دکتری را در زمینه مدیریت کارآفرینی ادامه داده است.
فاضل نجف‌آبادی در سال 95 در کارخانه خودروسازی فعالیت می‌کرد که با حوزه خدمات آنلاین آشنا شد. به گفته خودش با باربری‌ها چالش زیادی داشت و این باعث شد به فکر راه‌اندازی یک اسنپ‌‌بار بیافتد. این تلنگری بود تا به مطالعه قوانین حوزه حمل‌ونقل بپردازد. آنجا بود که به این نتیجه رسید ایده‌ای که در ذهن دارد، قابل اجراست و می‌تواند تمام چالش‌های حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای کالا را با لحاظ قوانین بالادستی و با در نظر گرفتن همه جوانب این حوزه مدیریت کند.
رهبر فکری حمل‌ونقل هوشمند در ایران

اوایل سال 96 بود که ایده تأسیس شرکت جمع‌بندی شد و فاضل نجف‌آبادی بعد از مشورت با دوستان حوزه آی‌تی از این‌که چنین ایده‌ای در ایران قابل اجراست مطمئن شد. کارهای اولیه انجام و در شهریور 96 شرکت ثبت شد. در شروع کار از شرکت‌هایی مانند دیجیکالا، اسنپ و تپسی در زمینه ثبت برند و نوع کاری که می‌کنند، چارت سازمانی و مدل سرمایه‌گذاری
الگوبرداری کردند.
فاضل نجف‌آبادی در این باره می‌گوید: «بعد از یک سال مذاکره با سازمان راهداری و مشکلاتی که در این مدت بر سر راه داشتیم، سرانجام در آذر همان سال، سازمان راهداری شرکت ما را با نام «بازارگاه‌های الکترونیکی حمل‌ونقل جاده‌ای کشور» به رسمیت شناخت. در ابتدا نگاه مثبتی به کار شرکت نداشتند. اما از آن نقطه تا امروز، سازوکاری در سازمان راهداری به نام «شرکت‌های آی‌تی لجستیک» شکل گرفته که روی شرکت ما تعریف کردند و به واسطه آن، حدود 60 وب سرویس را مخصوص ما شکل دادند. از سنجش راننده گرفته تا عکس تردد خودرو از آخرین محور تا عوارض جاده‌ای، خلافی، ورود و خروج به بنادر و گمرکات و غیره همه در بستر ما
شکل می‌گیرد.»
این کارآفرین در حوزه حمل‌ونقل اشاره می‌کند که پس از حدود چهار سال تلاش و جنگیدن در این حوزه، در حال حاضر خودمان را به عنوان «رهبر فکری حمل‌ونقل هوشمند در ایران» معرفی می‌کنیم. این شرکت تحت برند «باروان» فعالیت می‌کند. باروان، سامانه اعلام و حمل بار است که در آن، صاحب کالا به راحتی اعلام بار کرده و بار خود را در فضای وب در معرض دید و انتخاب هزاران راننده کامیون از سراسر کشور قرار می‌دهد.

نخستین دستاورد تعیین نرخ بار در کشور

از اولین دستاوردهای باروان می‌توان به کرایه تن کیلومتر اشاره کرد. یکی از آشفتگی‌های حوزه حمل بار، محاسبه کرایه است که با حوزه مسافری بسیار متفاوت است. مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان عنوان می‌کند: «در حوزه حمل‌ونقل، حدود 60 فاکتور از جمله تناژ، نوع بار، صعب‌العبور بودن مسیر، رفت‌وآمد به مسیر و غیره را هم از کشورهای دیگر استفاده و بومی‌سازی کردیم. در نهایت همه این‌ها در قالب مقاله‌ای علمی منتشر شد و بعد از حدود 40 سال، در سال 97 مبنای محاسبه نرخ کرایه برحسب تن بر کیلومتر قانونی شد.»
فاضل نجف‌آبادی تصریح می‌کند: «بلافاصله سامانه الکترونیکی استعلام کرایه تن کیلومتر را هم طراحی و در قالب وبسایت باروان در اختیار عموم فعالان حمل و نقلی کشور قرار دادیم
تا به صورت آنلاین بتوانند کرایه بار خود را بر مبنای تن کیلومتر محاسبه و مشاهده کنند. این در حالی است که تا پیش از این، مبنای محاسبه نرخ حمل‌ونقل کالا، توافق بین صاحب کالا و راننده بود. اما اکنون، وبسایت ما مرجع قیمت‌گذاری کرایه بر حسب تن‌کیلومتر است که بزرگ‌ترین رسالت اجتماعی ما در حوزه حمل‌ونقل شد و رضایت راننده‌ها و سازمان راهداری را به دنبال داشت و در این بین فقط صاحبان کالا ناراضی بودند. اما از آنجایی که توانستیم بار رفت و برگشت را برای راننده‌ها ایجاد کنیم که از همان مقصدی که بار قبلی را رسانده، بتوانند بار دیگری را به مقصدی دیگر ببرند، این مبنای بارگردشی برای راننده علاوه بر این که درآمد راننده را افزایش داد، در کرایه‌ای که صاحبان کالا باید می‌پرداختند هم خود را نشان داد و این‌گونه توانستیم رضایت صاحبان کالا را جلب کنیم.»
در حال حاضر از 4500 شرکت حمل‌ونقلی کشور، بیش از 800 شرکت در سرتاسر کشور در بستر سامانه «باروان» مشغول فعالیت هستند.
به طوری که پیش از این برای مثال روزانه 20 تا 30 بارنامه ثبت می‌شد، اما اکنون با سامانه «باروان» به روزی 80 تا 100 بارنامه رسیده است. بنیانگذار این شرکت دانش‌بنیان با تأکید بر اینکه بیش از ۱۵۰۰ صاحب کالای حقیقی و حقوقی کلان، متوسط و کوچک با باروان همکاری می‌کنند و بیش از ۳۰ هزار راننده کامیون نیز عضو سامانه باروان هستند، می‌گوید:«ما گام‌هایمان را بلندتر برمی‌داریم تا بتوانیم کل سامانه بار کشور از جمله بین‌المللی، جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی را در اختیار بگیریم.»

باروان در یک نگاه

روزانه حدود 85 هزار محموله، در کشور بارنامه می‌شود و به طور تقریبی هر روز بین 1000 تا 1500 راه‌نامه بین‌المللی صادر می‌شود که سهم شرکت «ایده‌آوران ارتباطات فهام ایرانیان» روزانه 10 تا 20 راه‌نامه بین‌المللی است. اما هدف‌گذاری امسال شرکت روی بار بین‌المللی است و اینکه نگاه شرکت، نگاه بین‌المللی از طریق تمام زیرساخت‌های حمل‌ونقلی است. این در حالی است که 60 درصد بارهای اعلامی کشور روی بستر این شرکت اعلام می‌شود. در حال حاضر برای بارهای درون شهری، «باربرگ»؛ در بارهای برون شهری «بارنامه» و در بارهای بین‌المللی «راه‌نامه» استفاده می‌شود. گفتنی است 90 درصد حمل‌ونقل بار کشور به صورت جاده ای انجام می‌شود و این شاهرگ حمل‌ونقل، پرچالش‌ترین نوع حمل‌ونقل است. سامانه هوشمند حمل بار باروان با ایجاد سازوکاری دانش بنیان برای تحول و افزایش بهره وری این حوزه می تواند نوید بخش آینده ای درخشان برای حمل و نقل کالای کشور باشد. فاضل نجف‌آبادی اظهار می‌کند: «ما سومین مجوز را در زمینه حمل‌ونقل در کشور به دست آورده‌ایم و به جرأت می‌گویم که معتبرترین سامانه حمل‌ونقل هوشمند در کشور هستیم. ما بیشترین راننده اپلیکیشن‌دار را در اختیار داریم که 30هزار از بین 400هزار راننده را شامل می‌شود. بیشترین بار روزانه، بیشترین تعداد اعلام بار روزانه و بیشترین شرکت حمل‌ونقلی را در اختیار داریم که این اتفاقات در مجموعه «باروان» رخ داده است.»

اپلیکیشن حمل بار «باروان» مانند سامانه اسنپ به دو شکل باروان راننده و باروان صاحب بار در دسترس است و کاربران می‌توانند نرم‌افزار موردنظر خود را از درگاه‌های مختلف روی گوشی هوشمند خود نصب کنند. در این سامانه، ثبت‌نام‌ها با کدملی انجام می‌شود تا اصالت‌سنجی دقیقی در مورد راننده و صاحب بار صورت بگیرد.

لینک اصلی مصاحبه:
باروان، سامانه هوشمند حمل بار
منبع: روزنامه جام جم

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *