در شرایطی که جهش نرخ ارز، تحریم‌ها، محدودیت واردات CBU و ناتوانی خودروسازان در تولید به‌عنوان فاکتورهای اصلی در بالا رفتن قیمت در بازار تجاری‌ها عنوان می‌شود، اما نمی‌توان از نقش پررنگ دلالان در دستیابی به این شرایط چشم‌پوشی کرد. 

به گزارش باروان به نقل از اخبار خودرو، با آن‌که طی سال‌های اخیر تدابیر بسیاری برای نوسازی خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین موجود در بازار در نظر گرفته شده، اما عدم موفقیت این طرح‌ها منجر به ادامه فعالیت خودروهای سنگین فرسوده در جاده‌ها شده، این در حالی است که محدودیت‌های وارداتی داخلی و بین‌المللی، عرضه خودرو چه از طریق واردات و چه از طریق تولید داخل را به حداقل رسانده و باعث شده است کفه ترازو به سمت تقاضا سنگینی کند. از این رو، طی یک سال اخیر شاهد بوده‌ایم خودروهای تجاری به‌شدت با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. 
در شرایطی که جهش نرخ ارز، تحریم‌ها، محدودیت واردات CBU و ناتوانی خودروسازان در تولید به‌عنوان فاکتورهای اصلی در بالا رفتن قیمت در بازار تجاری‌ها عنوان می‌شود، اما نمی‌توان از نقش پررنگ دلالان در دستیابی به این شرایط چشم‌پوشی کرد. 
با این‌حال گرچه به نظر می‌رسید سال جاری، روند افزایشی قیمت این گروه خودرویی ادامه یابد، اما انتظار خریداران و متقاضیان برای واردات مدل‌های کارکرده، رکود را به این بازار برگردانده و کاهش قیمت را در این بخش به همراه داشته است. 

 کیفی‌ترین تجاری کشور؛ صدرنشین افزایش قیمت شد

کشنده FH500 یکی از پرطرفدارترین خودروهای سنگین در بازار داخلی و صدرنشین گزارش ارزیابی کیفی، در این گزارش نیز به عـــــــنوان یکی از شاخص‌های بررسی قیمت در بازار خودروهای تجـــاری در نظر گرفته شده است. این خودرو پیش از شروع طرح نوسازی در بهمن ماه 96 با قیمتی حدود 480میلیون تومان در کارخانه سایپادیزل به فروش می‌رسید و در بازار خودروهای تجاری نیز قیمتی حدود 500میلیون تا 520میلیون تومان را به خود اختصاص داده بود. 
با ورود به سال 99 و زمزمه تحریم‌ها علیه ایران، این خودرو هم‌ در فهرست افزایش قیمت قرار گرفت و رفته‌رفته شاهد بودیم خرید آن برای عده‌ای از متقاضیان ناممکن شد و عرضه آن نیز به شدت کاهش پیدا کرد. 
در ماه مشابه سال 97، قیمت این خودرو به حدود یک‌میلیارد تومان رسید، اما افزایش قیمت این خودرو به همین جا ختم نشد و در بهمن 98 شاهد آن بودیم که FH500 حدود 2میلیارد و 400 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شد و تا پایان سال گذشته قیمت آن به مرز 3میلیارد تومان نیز رسید.

سایه افزایش قیمت بر بازار تجاری‌ها

باید این موضوع را در نظر داشت که افزایش قیمت خودروهای تجاری در سه‌سال اخیر تنها شامل FH500 نبوده است و تمام خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین چه اروپایی و چه چینی با افزایش بی‌رویه قیمت روبه‌رو بوده‌اند. در بهمن‌ماه 97، مدل‌های چینی که سال پیش از آن با قیمتی حدود 200میلیون تا 250تومان عرضه می‌شدند، رشد 100درصدی پیدا کردند. 
در همین راستا فوتون با قیمت 500 میلیون تومان و کاوه تک‌محور با قیمت 450 میلیون تومان در بازار خودروهای تجاری خرید و فروش می‌شد. قیمت مدل‌های چینی نیز مانند اروپایی‌ها تا بهمن‌ماه سال گذشته به‌شدت افزایش یافت و با قیمت‌هایی حدود یک‌میلیارد و 500 میلیون تومان عرضه می‌شد.

  رشد منفی قیمت‌ها به امید واردات 

گرچه انتظار می‌رفت از ابتدای سال جاری روند صعودی قیمت‌ خودروهای تجاری حفظ شود، اما هم‌زمان با زمزمه اجرای طرح نوسازی و واردات خودروهای سنگین کارکرده اروپایی، رکود بر این بازار حاکم شد و تقاضای این گروه خودرویی به‌شدت کاهش یافت. 
متقاضیان این خودروها به امید آن که بتوانند از مزیت قیمت پایین مدل‌های کارکرده اروپایی، ژاپنی و کره‌ای بهره ببرند، دست از خرید و فروش برداشته‌اند و به گفته فعالان این بازار، از ابتدای سال جاری تاکنون هیچ خرید و فروشی در این بازار انجام نشده است. 

امیدواری مشتریان در خرید خودرو

همین افت تقاضا و امیدواری مشتریان خودروهای تجاری به واردات، باعث شد تا قیمت خودروها با کاهش همراه شود. طی دو ماه نخست سال جاری، بازار این خودروها با کاهش 10درصدی قیمت مواجه شد. 
در همین راستا، تمام مدل‌ها با قیمت‌های کمتری نسبت‌به سال 98 عرضه می‌شوند، اما همچنان تقاضا در این بخش به صفر رسیده است و متقاضیان این بازار حاضر به خرید خودرو از بازار داخلی نیستند، بلکه امیدوارند تا واردات خودروهای اروپایی با سه‌سال کارکرد افزایش یابد و این خودروها با تفاوت قیمتی بالایی نسبت به مدل‌های موجود در بازار عرضه شوند. 
این درحالی است که کارشناسان این بخش بر این باورند که هزینه‌های گمرک و نرخ بالای ارز، صرفه اقتصادی مدل‌های وارداتی را از بین خواهد برد و دوباره افزایش قیمت به این بخش بازمی‌گردد.

 

قیمت کامیون

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *