رییس هیأت مدیره انجمن رانندگان کامیون های یخچال دار تهران به تشریح رابطه نرخ ارز و قیمت خودروهای سنگین پرداخت. باروان به مشروح این خبر می‌پردازد

عبدالله خانعلی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو عنوان کرد: در کشور ما قیمت کالا و اجناس تحت تاثیر افزایش نرخ ارز بالا می رود اما هنگام کاهش نرخ ارز چنین رابطه ای وجود ندارد. به عنوان مثال در حال حاضر علیرغم کاهش قیمت دلار، شرکت های خودروسازی قیمت محصولات خود را 10 درصد افزایش دادند. لذا تاثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت محصولات جایی در سیاست های کلی کشور ندارد و به دلیل عدم رسمیت دلار در ایران نمی توان رابطه ای بین نرخ ارز و قیمت تولیدات داخل برقرار کرد.

خودروسازان داخلی مانعان ورود تجاری سازان خارجی به ایران

وی درباره احتمال احیای برجام و ورود تجاری سازان خارجی به کشور و تاثیر آن بر صنعت حمل و نقل اظهار داشت: به اعتقاد بنده خودروسازان داخلی اجازه ورود تجاری سازان خارجی به کشور نخواهند داد. ضمن اینکه تحریم ها هنوز لغو نشده و اتفاقی که هیچگاه محقق نمی شود بر وضعیت حمل و نقل و بازار خودروهای سنگین نیز اثر گذار نخواهد بود.

رییس هیأت مدیره انجمن رانندگان کامیون های یخچال دار تهران در خصوص تاثیر لغو تحریم ها بر تسهیل واردات خودروهای تجاری به کشور بیان کرد: واردات خودرو را باید از دو منظر سیاسی و حفظ منافع واردکنندگان بررسی کرد. عده ای هستند که با قدرت تصمیم گیری، قانون گذاری و سیاست گذاری خود از واردات خودرو نفع می برند و معادله بازار نه در دست مصرف کننده و بازار بلکه در دست همین افراد است.

سودجویان عاملان افزایش قطعات خودروهای تجاری

خانعلی درباره وضعیت تامین قطعات خودروهای تجاری اذعان داشت: قطعات به وفور در کشور یافت می شود و در صورت اتمام موجودی نیز سریعا از دبی وارد کشور می شود اما مشکل اینجاست که عده ای سودجو با دریافت سریع اطلاعات می دانند در کدام بخش نفوذ کنند و زمینه احتکار، دلالی و افزایش قیمت ها را فراهم می کنند.

وی افزود: اگر کامیون دار قصد خرید لاستیک و قطعات یدکی مورد نیاز خود با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب را داشته باشد به راحتی در بازار یافت می شود اما برای تامین آن با قیمت مصوب دچار مشکل می شود. اینکه تولید کنندگان لاستیک به دنبال مجوز برای صادرات بخشی از محصولات خود هستند بیانگر این است که لاستیک و یا هر نوع کالا دیگر در کشور موجود است اما عده ای با برخورداری از حاشیه امن اقتصادی و امنیتی مانور می دهند.

ریشه‌ی اصلی معضلات حمل‌ونقلی کجاست؟

رییس هیأت مدیره انجمن رانندگان کامیون های یخچال دار تهران با انتقاد از سو مدیریت در بخش حمل و نقل کشور تصریح کرد: مشکل ما کمبود ارز و کامیون نیست بلکه در وهله اول ساختار مدیریتی و سپس قوانین تولیدات داخلی کشور است که در چند سال آینده معضلات بسیاری برای حمل و نقل ایجاد خواهد کرد. 

منبع : خبرخودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *