راننده کامیون های بومی پاکستانی زمان بسیار زیادی را با کامیون های خود می گذرانند. در واقع آن ها به جای اینکه بیشتر وقت خود را به همسرشان اختصاص دهند، به کامیونشان اختصاص می دهند و آن را به چشم عروس خود می بینند.! در بسیاری از موارد، این توجه بیش از حد به کامیون ها، باعث طلاق گرفتن زوج های جوان در این کشور می شود.

کامیون های پاکستانی

کامیون های جینگیل بینگیل در اکثر بزرگراه های ملی پاکستان و در برخی مناطق کشور همسایه آن، یعنی افغانستان مشاهده می شوند و چشم انداز عجیبی را در این بزرگراه ها ایجاد می کنند. همه این کامیون ها، از سر تا پایشان با وسایل مختلف تزئین و رنگ آمیزی شده اند.

گامیون های پاکستانی

پنل ها و تابلوهای رنگ آمیزی شده ای که نقوش پرندگان آواز خوان، گل های رنگ و وارنگ، منظره ها و چشم اندازهای زیبا، روحانیون و افراد مقدس پاکستان و همچنین بازیگران مطرح پاکستانی و غربی بر روی آن ها حک شده است، در جای جای این کامیون های عجیب و غریب پاکستانی مشاهده می شوند. در بسیاری از موارد، سطح فلزی و زمخت این کامیون ها را با پولک هایی رنگی و زیبا می پوشانند. این رانندگان خوش ذوق پاکستانی، گل های مصنوعی و پلاستیکی، مهره های چوبی و فلزی رنگارنگ، آینه های کوچک و بزرگ، روبان های رنگی و حتی پارچه های مخلمی معروف پاکستان را بر روی کامیون های خود آویزان می کنند.

کامیون های پاکستانی

اما این فقط فضای خارجی و بدنه این کامیون های فرسوده و غول پیکر نیست که با این وسایل تزئین می شود. هنگامی که وارد فضای داخل کامیون هم شوید، احساس می کنید به اتاق یک بچه پا گذاشته اید. در فضای داخلی این ماشین ها، از چپ و راست و بالای سرتان ده ها روبان و وسایل تزئینی مختلف و رنگارنگ آویزان است. راننده کامیون های پاکستانی و کشتی طرح های مربوط به لنج ها و کشتی های قدیمی علاقه زیادی دارند. به همین دلیل اکثر آن ها، سعی می کنند تا فضای داخلی کامیونشان را به عرشه و کابین کشتی های قدیمی و سنتی شبیه کنند. پس اگر وارد یکی از این کامیون های عجیب و غریب پاکستانی شدید و احساس کردید که به عرشه یکی کشتی تزئین شده پای گذاشته اید، خیلی تعجب نکنید!

کامیون پاکستانی

در این کامیون ها، معمولا زنگوله های کوچکی هم در اطراف راننده وجود دارد که با حرکت کردن کامیون شروع به سر وصدا می کنند. شاید تصور کنید که وجود این زنگوله باعث اذیت شدن رانندگان شود، ولی در واقع این زنگ ها عملی هستند که از خوابیدن رانندگان در حین رانندگی جلوگیری می کنند. سربازان آمریکایی که در افغانستان مستقر بودند، به این کامیون ها لقب کامیون های پر سر و صدا و همچنین کامیون های جینگیل بینگیل داده اند!

کامیون پاکستانی

اما این فقط کامیون های پاکستانی نیستند که به این شکل تزئین می شوند. اکثر اتوبوس های مسافربری، تانکرهای حمل آب و سوخت، ون های مسافری و اجاره ای، موتورهای قدیمی و حتی ارابه های چوبی دست فروشان پاکستانی هم با وسایل رنگ و وارنگ و عجیب و غریبی تزئین می شوند. یک هنرمند و جهانگرد آمریکایی این کامیون ها را به یک موزه هنرهای معاصر در حال حرکت، یک گالری ملی بدون دیوار و یک نمایشگاه رنگارنگ در حرکت تشبیه کرده است.

کامیون پاکستانی

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *