به گزارش باروان به نقل از ایران، «به تمام مسئولان نامه نوشتیم و در جلسات مختلف مشکلات را مطرح کردیم اما هیچ نتیجه‌ای نداشت و همواره چالش‌ها بزرگتر شد. حال اعتراض خود را به جاده‌ها آوردیم تا شاید مسئولان بدانند که کارد به استخوانمان رسیده است.ما هیچ چیز، جز حق قانونی خود نمی‌خواهیم. حقی که سال‌ها فراموش شده است و هر بار که یادآوری کردیم فردی برای رسیدگی آن اعلام آمادگی نکرد.»
این سخنان یکی از کامیونداران کشور است که چهار روزی است با هم‌صنفی‌هایش در جاده ایستاده است. دست و صورتش آفتاب سوخته است و دوری از خانواده برایش شب و روز  نگذاشته است اما می‌گوید تنها امید ما حل مشکلات است. ما دیگر طاقت وعده شنیدن نداریم و می‌خواهیم مشکلات کامیونداران ریشه‌ای حل شود. همه معترضین خواسته‌های یکسان دارند و می‌گویند افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه، گره‌ای از مشکلات عدیده ما باز نخواهد کرد چرا که مبنایی برای افزایش ۲۰ درصد وجود ندارد. این عدد قرار است به چه عددی اضافه شود؟ نرخ‌هایی که شرکت‌های حمل و نقل ارائه می‌کنند، دلبخواهی است.
تجمع کامیونداران و تریلی‌ها از چهار روز گذشته به‌دلیل افزایش قیمت لوازم یدکی، پایین بودن نرخ کرایه، حق بیمه رانندگان، در نظر نگرفتن سختی کار و سنوات بیمه، وضعیت حمل و نقل و رسیدگی به مطالبات صنفی آغاز شده است.کامیونداران علاوه بر مطالبات عمومی رانندگان، رسیدگی به مشکلاتی مانند کاهش مبلغ حق بیمه رانندگان، عدالت در توزیع بار در بنادر و مجمتع‌های بزرگ تولیدی را از خواسته‌های خود ذکر کردند.کامیونداران عنوان کردند که کرایه حمل و نقل در سه سال اخیر با‌وجود تورم و گرانی لوازم خودرو هیچ تغییری نکرده است.
در حال حاضر کامیونداران استان مرکزی، تبریز، مشهد(تربت جام، تربت حیدریه، نیشابور و بجستان)، اصفهان، بیرجند، آبادان، شیراز و…. در حال اعتراض صنفی‌اند و منتظر حمایت دولت هستند.

به هیچ‌کدام از نامه‌نگاری‌ها جواب داده نشد

غلامرضا خادمی‌زاده رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان بخش مسافری کشور که در جریان تمام این اتفاقات است در گفت‌و‌گو با «ایران» سخنان خود را اینگونه شروع می‌کند که اسم اعتصاب را نیاورید؛ کاری که کامیونداران انجام می‌دهند تنها اعتراض به وضعیتی است که با نامه‌نگاری‌های متعدد و درخواست‌ها به جای نرسیده است. آنها برای آنکه بتوانند حداقل زندگی را داشته باشند امروز در جاده‌ها و در بدترین شرایط ایستاده‌اند و منتظر تصمیم دولت هستند.
وی گفت: مشکلات این صنف طی نامه‌ای به ریاست جمهوری، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، مجلس، وزارت اطلاعات، سازمان صدا و سیما و حتی برخی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس چون کمیسیون عمران عنوان شد ولی هیچ مجموعه‌ای حاضر نشد راهکار یا دستوری برای برون رفت از فضای ایجاد شده برای کامیونداران ارائه دهد. خادمی‌زاده اظهار داشت:سه هفته پیش با ریاست مجلس جلسه‌ای داشتیم که البته خودشان حضور پیدا نکردند و رئیس دفترشان آمد و خواسته‌های ما را شنید. بعد از آن تمام تشکل‌های صنفی حمل و نقل به دفتر وزیر راه و شهرسازی رفتند و جلسه با وزیر راه هم بدون نتیجه پایان یافت. از آنجا که کامیونداران دیگر توانایی ادامه کار نداشتند تصمیم به اعتراض گرفتند.

۸۵ درصد نرخ کرایه باید به رانندگان کامیون تعلق بگیرد

وی با بیان اینکه اقساط کامیون‌ها به تعویق افتاده است و رانندگان کامیون به مکانیکی‌ها، لوازم یدکی‌ها و حتی تأمین‌کنندگان لاستیک بدهکار هستند، گفت: کامیونداران با چه پولی باید امرار معاش کنند. مهم‌ترین دلیلی که باعث شده آنها صدمه ببینند این است که صاحب کالا با شرکت حمل و نقل برای جابه‌جایی کالا توافق می‌کنند.عددی که راننده و صاحب کامیون از آن هیچ اطلاعی ندارد. آنها می‌گویند به راننده ۵۰ درصد هزینه توافق شده را پرداخت می‌کنند اما وقتی عدد مورد توافق معلوم نیست از کجا باید بدانیم ۵۰ درصد از چه عددی است. از طرفی در تمام کشورها شرکت‌های حمل و نقل ۸۵ درصد پول را به راننده و صاحب کامیون می‌دهند.

رقم ۲۰درصد را به چه مبنایی می‌توان اضافه کرد؟

خادمی‌زاده تأکید کرد:شرکت‌ها با گرفتن امضای طلایی صاحب یک شرکت حمل و نقلی می‌شوند، اما کامیون داران سرمایه‌گذاری کردند و با آورده خود بار جابه‌جا می‌کنند. بدین جهت تمام هزینه‌های کامیون بر عهده صاحب آن است. شرکت‌های حمل و نقل چرا باید ۵۰ درصد از کرایه حمل را دریافت کنند؟
وی با بیان اینکه افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه حمل و نقل که وزارت راه وشهرسازی تصویب کرده چاره‌ساز نیست‌، گفت‌:  کرایه کامیونداران مبنا ندارد. بارها از سازمان راهداری خواسته بودیم که تعرفه جابه‌جایی کالا را تنظیم کند تا بر اساس آن کرایه‌ها شفاف شود.ولی با‌وجود خواسته مکرر ما این اتفاق رخ نداد. حال افزایش ۲۰ درصدی قرار است به چه نرخی اضافه شود.وقتی مبنایی وجود ندارد هر گونه افزایش نرخ کرایه بازدهی برای کامیونداران ندارد.

کامیونداران چه خواسته‌های دارند؟

رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان بخش مسافری کشور گفت: برخی از مجموعه‌ها خواسته یا ناخواسته کاری کردند که کامیونداران در بدترین شرایط قرار گیرند.حال کامیونداران چند خواسته دارند که مهم‌ترین آنها اجرای صحیح و دقیق قوانین، جلوگیری از اجرای سلیقه‌ای قانون، نظارت بر اجرای قانون، تعیین میزان کرایه بر اساس تن- کیلومتر، نظارت بر عملکرد شرکت‌ها و جلوگیری از تخلف آنها، برخورد قانونی با شرکت‌های متخلف، شفاف بودن میزان کرایه، حذف دلالان، ساماندهی شرکت‌ها، بهبود وضعیت بیمه‌ای و بازنشستگی رانندگان، تأمین امنیت جانی و مالی در جاده‌ها، تأمین امنیت شغلی رانندگان و ارائه یارانه به سرمایه‌گذاران بار است.

افزایش کرایه رانندگان کامیون از امروز

در عین حال داریوش امانی معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره اعتراض کامیونداران به نرخ کرایه به ایلنا گفته است: متوسط افزایش قیمت کرایه کامیوندارها ۱۵ درصد است که در برخی از شهرها و نقاط و پایانه‌ها به ۱۰ درصد و در برخی از مناطق به ۲۰ درصد می‌رسد. قیمت‌های جدید از امروز قابل اجرا است.
وی با بیان اینکه دولت با شرکت‌های حمل و نقلی که بیشتر از نرخ مصوب حق کمیسیون دریافت کنند، برخورد قانونی می‌کند، افزود: اگر بیشتر از نرخ‌های مصوب حق کمیسیون گرفته شود و راننده‌ای شکایت کند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به این موضوع ورود می‌کند و با شرکت‌های خاطی برخورد قانونی انجام می‌شود. حق کمیسیون را کانون رانندگان کامیون و شرکت‌های حمل و نقلی تعیین می‌کنند که در حال حاضر حق کمیسیون در خارج از پایانه‌های اختصاصی ۱۰ درصد، داخل پایانه‌ها ۸ درصد و در حمل بار سیمان ۶ درصد است. معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: یکی دو روز یارانه حق بیمه رانندگان کامیون قطع شد که با مذاکره با سازمان تأمین اجتماعی این موضوع را برطرف کردیم. وی افزود: یکی دیگر از مشکلات کامیوندار بازنشستگی با حداقل دستمزد است که حتی رانندگان اعلام کردند حاضرند مازاد آن را خودشان بپردازند که این موضوع هم در دست پیگیری قرار دارد و احتمالاً یک ماه آینده به نتیجه می‌رسد.

مشکلی در تأمین سوخت وجود ندارد

توقف فعالیت تعدادی کامیوندار که حامل تانکرهای سوخت‌رسانی هستند، هم باعث شده است که وضعیت سوخت‌رسانی به برخی از مناطق با چالش مواجه شود آنها نیز مانند کامیونداران خواهان افزایش دستمزدهای خود هستند. البته آن‌گونه که مقام‌های دولتی اعلام کردند مشکلی در تأمین سوخت هیچ شهرستانی به وجود نیامده است اما برخی از گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد که بعضی از پمپ بنزین‌ها تنها بنزین سوپر دارند.
فاطمه کاهی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره آخرین وضعیت سوخت‌رسانی در شیراز بعد از اعتصاب کامیونداران گفت:طبق آخرین اخبار مشکلی در تأمین سوخت در شیراز وجود ندارد، انبارهای شرکت ملی پخش طبق روال کار خود را انجام می‌دهند و مشکلی در تأمین سوخت نیست.

منبع: روزنامه ایران

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *