هر فعال اقتصادی نیازمند محاسبات قیمت تمام شده کالا و خدمات است.یک خوار بار فروش هیچ وقت پفک نمکی را ۱۰۰۰ تومان نمی‌فروشد وقتی ۱۲۰۰ تومان آن را می‌خرد. متأسفانه در صنف کامیوندار و حمل‌ونقل جاده‌ای محاسبه قیمت تمام شده پیچیده است و سطح سواد کامیونداران محدود.

نگاهی بر مجموع هزینه ها و درآمدهای یک خودروی سنگین

ولی حال با فرمول ساده زیر موضوع را توضیح می‌دهیم. فرض کنید یک خودروی سنگین چیزی حدود ۵۰ میلیون تومان لوازم مصرفی مانند لاستیک و رینگ و یاطاقان و … دارد. این لوازم مصرفی پس از جهش قیمت دلار از ۳۷۰۰ به ۷۰۰۰ تومان دچار جهش قیمت می‌شوند. یعنی کامیونداران باید این مجموعه لوازم مصرفی را به قیمت ۹۴ میلیون تومان خریداری کنند. این در حالی است که در سال گذشته نیز کامیونداری سود چندانی نداشته و چیزی حدود ۶۵ درصد دریافتی صرف هزینه می‌شده است.

حال با این جهش قیمت‌ها آن ۶۵ درصد چقدر خواهد شد؟

۷۰۰۰÷۳۷۰۰= ۱.۹۴

۹۴درصد افزایش هزینه

۶۵٪×۱.۹۴= ۱۲۶٪

تولید زیان انباشته در نتیجه محاسبات کامیونداری

با محاسبات فوق می‌توان نتیجه گرفت در قیمت‌های جدید هزینه کامیون ۲۶ درصد از درآمد آن پیشی خواهد گرفت‌. از نظر حسابداری این به معنی تولید زیان انباشته است. به بیان دیگر و عامیانه‌تر، هر کامیون به ازای هر ۱۰ میلیون تومان کارکرد باید ۱۲ میلیون ۶۰۰ هزار تومان هزینه کند. یعنی علاوه بر این‌که نمی‌تواند اقساطش را پرداخت کند باید ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هم قرض کند!

البته این را باید در بازه یکساله درنظر گرفت. لازم به‌ذکر است که یک‌سال کامیونداران به‌علت کامیون ممنوع ایام عید و عزا ۱۱ ماه دارد.

باری تجمع ماهانه زیان کامیونداران را به ورشکستگی خواهد کشاند. بدیهی است هرچه کارکرد بالاتر باشد ضرر و زیان بیشتر خواهد بود و هرچه کارکرد بالاتر و سرمایه کمتر باشد ورشکستگی زودتر اتفاق می‌افتد.

سرمایه در گردشِ کامیوندار روزنه امید این شغل

البته یک جای امیدواری وجود دارد. هر کامیوندار مبلغی ترکیبی از موجودی نقد + اعتبار نزد فروشندگان + کالاهای نقد شونده (طلای همسر و …) به‌عنوان سرمایه در گردش دارد. توقف کامیون وقتی خواهد بود که سرمایه در گردش صفر شود.

یعنی زمانی که کامیوندار پول نقد، اعتبار شخصی و طلای همسر خود را خرج کامیون کند دیگر نمی‌تواند کارکند.

بنابراین می‌توان امیدوار بود که کامیون خود را از دست نمی‌دهد ولی این کامیون در پایان سال مالی نه لاستیک دارد نه موتور و یک کالای بلامصرف است که دارای ارزش اسقاطی است

منبع: تین نیوز

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *