نماد سایت باروان

پیش ‌بینی کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت خودروهای سنگین در بازار

پیش ‌بینی کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت خودروهای سنگین در بازار

تاثیر ورود و عرضه کامیون ‌های دست دوم با سه‌ سال کارکرد چه خواهد بود؟

پیش ‌بینی کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت خودروهای سنگین در بازار ادامه واردات در سال جاری ضمن تامین نیاز بازار سبب از رده خارج شدن بخش بزرگی از ناوگان فرسوده داخلی خواهد شد. درحال‌ حاضر قیمت برخی خودروهای سنگین به بیش از ۳میلیارد تومان رسیده است که با افزایش عرضه و واردات این خودروها، قیمت ‌ها در بازار کاهشی خواهد شد

نوسازی ناوگان حمل ‌و نقل باری کشور یکی از مسائلی است که طی سال‌های اخیر از سوی بسیاری از مسئولان و البته مشتریان و شرکت‌های واردکننده دنبال شده است. به دلیل افزایش قیمت دلار و تحریم واردات سی‌کی‌دی خودروهای تجاری و متعاقب آن عقب‌افتادن طرح نوسازی این ناوگان بسیاری خواهان واردات تجاری‌های دست دوم بودند که به لحاظ قیمتی بسیار مناسب‌ برای مشتری تمام می‌شود.

در این خصوص، پس از ماه‌ها چانه‌زنی و اما و اگرهای فراوان مبنی بر حمایت از تولید داخلی ظاهرا قرار است در ابتدای ماه آینده ثبت‌نام برای متقاضیان این خودروها انجام شود. درحال‌حاضر قیمت صفر این خودروها بسیار دور از دسترس مشتریان است و آن‌طور که برخی کارشناسان و البته مسئولان عنوان می‌کنند، چاره‌ای جز واردات این خودروها وجود ندارد. درحالی‌که همچنان بسیاری در انجام این طرح و واردات خودروهای دست دوم با سه سال کارکرد تردید دارند، اما در همین زمینه معاون حمل‌ونقل راهداری استان سیستان و بلوچستان از آغاز طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده از خردادماه سال جاری و از طریق واردات خودروهای سنگین دست دوم تا سه سال ساخت خبر داده است.

به گزارش باروان به نقل از  «اخبار خودرو»، تیمور باقری با اعلام این خبر می‌گوید: «سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در راستای نوسازی ناوگان باری کشور و استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی مندرج در قوانین احکام دائمی توسعه، در نظر دارد از سوم خرداد سال‌جاری از متقاضیان ورود خودروهای سنگین ۳ سال ساخت، از طریق بخش نوسازی و توسعه ناوگان ثبت‌نام به عمل آورد.»

موافقان و مخالفان طرح واردات خودروهای سنگین 

این طرح از ابتدا با مخالفت بسیاری مواجه بوده و البته حمایت بسیاری را نیز در پی ‌داشته است. مخالفان واردات خودروهای سنگین را باعث رکود عمیق‌تر کارخانه‌های تولید داخل می‌دانند و معتقدند سرنوشت برخی شرکت‌ها در سال‌های اخیر در انتظار این خودروسازی‌ها است. این در حالی است که موافقان این طرح معتقدند درحال‌حاضر به دلیل تحریم‌ها خودروسازی‌های داخلی توان پاسخگویی به حجم بزرگ بازار را ندارند. موافقان همچنین معتقدند در شرایط فعلی خودروسازان می‌توانند حداقل با بر عهده گرفتن خدمات پس از فروش این خودروها، این بخش از فعالیت خود را سرپا نگه دارند و نسبت به توسعه آن اقدام کنند.

خودروسازان هم می‌توانند واردکننده باشند

هرچند در این طرح تولیدی انجام نمی‌شود اما آن‌طور که معاون حمل‌ونقل راهداری استان سیستان‌وبلوچستان اظهار کرده است، خودروسازان هم می‌توانند نسبت به واردات این خودرو اقدام کنند.

وی می‌گوید: «ذی‌نفعان این طرح شامل شرکت‌های تولیدکننده داخلی خودروهای سنگین، شرکت‌های حمل‌ونقل توانمند دارای مجوز از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت‌های واردکننده کامیون‌های سنگین دارای مجوز از وزارت صنعت و همچنین مالکان حقیقی و حقوقی کامیون‌های فرسوده واجد شرایط می‌شود. به این ترتیب شرکت‌های خودروساز می‌توانند به افزایش درآمد خود از این طریق که مورد حمایت دولتی‌ها هم است امیدوار باشند. ضمن این‌که بحث خدمات پس از فروش نیز در این طرح می‌تواند درآمدزایی مناسبی برای خودروسازان به همراه داشته باشد.»

تاثیر واردات خودروهای دست دوم بر قیمت‌ های داخلی

قیمت خودروهای سنگین طی یکی‌دو سال اخیر چند برابر شده و قیمت‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است. به این ترتیب، تعویض خودروهای قدیمی و آلاینده با خودروهای جدید و به‌روز دور از دسترس شده است. به اعتقاد کارشناسان و فعالان بازار خودروهای سنگین، واردات خودروهای دست دوم سه‌سال ساخت قطعا می‌تواند بر بازار این خودروها تاثیر مثبتی بگذارد.

پیش‌بینی می‌شود با شروع واردات و عرضه این خودروها به بازار، قیمت محصولات سنگین بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش را تجربه کند. ادامه واردات در سال جاری ضمن تامین نیاز بازار سبب از رده خارج شدن بخش بزرگی از ناوگان فرسوده داخلی خواهد شد. درحال‌حاضر قیمت برخی از خودروهای سنگین به بیش از ۳میلیارد تومان رسیده است که با افزایش عرضه و واردات این خودروها، قیمت‌ها در بازار کاهشی خواهد شد.

کاهش میزان مصرف سوخت و هزینه نگهداری خودرو

بالا بودن سن ناوگان سنگین باربری یعنی بالا بودن مصرف سوخت در این خودروها. سالانه ارقام بسیار بزرگی صرف سوخت این خودروها می‌شود. با ورود خودروهای جدید و تعویض خودروهایی با قدمت بیش از ۳۰ سال با خودروهای ۳ سال ساخت می‌توان به کاهش مصرف سوخت در حد بسیار قابل توجهی دست یافت. همچنین بحث هزینه نگهداری خودروهای قدیمی موردی است که مشتریان را به دردسر می‌اندازد. با تعویض این خودروها هزینه نگهداری خودروها به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. ضمن این‌که از رده خارج کردن خودروهای قدیمی سبب افزایش ایمنی و کاهش آلودگی هوا خواهد شد.

 

 

خروج از نسخه موبایل