به گزارش باروان به نقل از تین نیوز، یکی از مشکلات بزرگ صنعت حمل و نقل جاده ای بار کشور تردد وسایل نقلیه جهت یافتن بار است. این موضوع باعث اتلاف وقت، اتلاف سوخت و از همه مهم تر افزایش هزینه حمل و نقل می شود. اما امروزه یافتن بار تحت تاثیر پیشرفت های فناوری تغییر شکل داده و بصورت الکترونیکی درآمده است. رانندگان در گذشته و همچنین تا حدودی هم اکنون برای دریافت بار در صف های طولانی نوبت دهی منتظر می مانند. اما بازارگاه الکترونیکی یک راه حل اینترنتی است که انجام معامله را برای خرید و فروش کالا یا محصولی خاص به یکدیگر متصل می نماید.

روزبه افشاری کارشناس حمل و نقل جاده ای گفت:  سالن‌های اعلان بار فیزیکی موجود پاسخی به نیاز سنتی و گذشته بوده است. در فضایی که اینترنت وجود دارد و همه  راننده ها گوشی های همراه هوشمند دارند و صاحب بار علاقه دارد بارش را بصورت سیستمی ثبت کند و در فضایی که در آینده بارنامه الکترونیکی می شود، عقلانی نیست که راننده حضوری و از طریق سالن اعلان بار فیزیکی، بار خود را انتخاب کند. 

وی افزود:  باید بپذیریم حرکت به سمت فضای الکترونیکی در راستا توسعه و مدرنیزه شدن حمل و نقل است.

این کارشناس در خصوص انتقاد رانندگان به بازارگاه های الکترونیکی گفت: احساس منفی که رانندگان به بازارگاه های اینترنتی دارند به دلیل این است که کارکرد فضای مجازی برایشان بطور کامل روشن نشده است و برایشان ابهام وجود دارد. آن دسته از رانندگانی که دست به قلم هستند و می نویسند، نکته ای که به آن اشاره می کنند کاهش قیمت های کرایه توسط فضای مجازی بوده است. کارکرد برخی بازارگاه ها به گونه ای بوده است که تشخیص دهند که کامیون کم  یا زیاد است و بر مبنای آن بتوانند تشخیص بدهد که قیمت را کم کنند یا زیاد.

وی افزود: اما باید بپذریم دست کم در کشورهای پیشرفته همین سامانه های الکترونیکی چقدر برنامه ریزی می‌کنند تا درامد رانندگان افزایش پیدا کند و این کارکردی است که همچنان برای رانندگان مشهود نشده است.

افشاری با بیان اینکه استارتاپ هایی که این بازارگاه ها را تشکیل داده اند نیز ضعف ها و اشتباهاتی داشته اند  گفت:  این استارتاپ ها در فضایی رقابتی فعال شده اند. ممکن است بعضی از استارتاپ ها اشتباهی کردند که راننده ناراضی شده اند ولی نباید این اشتباهات را به پای همه بنویسیم و بگوییم که  بازارگاه های الکترونیکی تصمیمی اشتباه بوده است. اشکالات و حتی تخلفاتی بوده و وظیفه دولت این است که بر روی این استارتاپ ها نظارت و رسیدگی داشته باشد.

وی افزود: باید قبول کنیم که آینده بدین‌گونه است که دیگر راننده در خانه خود و یا در داخل کامیون خود، بار را رزرو می کند و در ساعت مشخص و در مکان مشخص بارگیری را انجام می دهد. اما الان باید در جایی نوبت بگیرد و کلی نیز در صف معطل بماند که این ها همه حاصل نبود فضای مدرن است. 

افشاری در خصوص علت تشکیل سالن های اعلان بار و نوبت دهی گفت: اساسا شکل گیری این سالن ها به منظور رفع مشکل ازدحام کامیونها در یک نقطه از کشور بوده است. یعنی در جایی بار بوده است و همه رانندگان به آنجا می رفتند. در نتیجه ازدحام رخ می داده است. راه حل گذشته به این موضوع، نوبت دهی بوده است که ازدحام را حل کنند ولی در فضای مدرن ازدحام رخ نمی دهد زیرا صاحب کالا یا شرکت حمل و نقل اعلام می کند که به چند عدد کامیون نیاز دارد. در نتیجه راننده می داند که در ساعتی مشخص و درمکانی مشخص بارگیری دارد. بنابراین سالن اعلان بار و سیستم نوبت دهی راه حلی برای رفع مشکل ازدحام و نبود سیستم های اشتراک اطلاعات بار بوده است که نتیجه عدم استفاده از اینترنت و فضای مجازی است. 

افشاری در خصوص بحث خودمالکی گفت: یک اتفاقی که هم در ایران و هم در کشور های دیگر اتفاق افتاده است بحث خود مالکی است. در کشور هایی که شدت خود مالکی بیشتر است حرکت به سمت استفاده از بازارگاه های اینترنتی افزایش پیدا کرده است. یک راننده خود مالک باید با یک هزینه کمتر بار خود را پیدا کند.

افشاری با بیان اینکه بحث فرهنگی موجب کندی توسعه بازارگاه های اینترنتی شده است گفت: مشکل اساسی و اصلی در استفاده از بازارگاه های اینترنتی بحث فرهنگی است . بعضی ها در مقابل مدرنیزه شدن و استفاده از فناوری تا حدودی مقاومت می کنند. البته این امری است که در همه جای دنیا بوده است. کند بودن پذیرش این تغییر و تحول بزرگترین مانع است. با همکاری رسانه ها و فعالیت مطلوب خود استارتاپ ها به مرور اعتماد رانندگان به این سیستم ها جلب می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *