نماد سایت باروان

نوسازی قطره‌چکانی ناوگان جاده‌ای

کامیون های وارداتی

در حالی که به گفته مقامات سازمان راهداری، از ۵۰۰ ‌هزار کامیون موجود در کشور بیش از ۲۰۰‌هزار دستگاه فرسوده است، اما قرار است تنها هزارو ۳۷۰ کامیون دست دوم اروپایی به زودی ترخیص شود.

به گزارش باروان به نقل از جوان انلاین، صدرالله بمانا، عضو کارگروه نوسازی ناوگان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره علت قطره چکانی بودن نوسازی ناوگان و میزان اثرگذاری آن در بازار خودرو‌های فرسوده سنگین گفت: اینکه با وضعیت تولید و واردات فعلی بتوانیم مشکل ناوگان فرسوده را حل کنیم، قطعاً نمی‌توانیم به نتیجه برسیم.
وی افزود: از سال‌۹۴ تا الان حدود ۵‌هزار دستگاه با واردات و ۶۰۰‌دستگاه از محل تولید داخل و در راستای اجرای طرح ریاست جمهوری نوسازی شده‌است، یعنی ظرف شش‌سال تنها ۵ هزارو ۶۰۰ دستگاه کامیون نوسازی شده‌است، این در حالی است که در شرایط حاضر و تنها بر اساس آمار سال‌۹۸، ۱۲۵‌هزار دستگاه کامیون در بخش برون شهری مشمول قانون فرسودگی و همان بالای ۲۲‌سال هستند.
مشاور رئیس سازمان راهداری در امور نوسازی ناوگان جاده‌ای ادامه داد: ۸۷۸‌دستگاه کامیون فرسوده بالای ۶۰‌سال داریم؛ همچنین ۵‌هزار و ۵۰۰‌دستگاه کامیون فرسوده داریم، بالای ۲۲‌سال هم با آمار سال گذشته، ۱۲۵‌هزار دستگاه است که اگر اسفند امسال به پایان برسد، قطعاً آمار مذکور به شدت افزایش خواهد یافت و به ۱۳۰‌هزار دستگاه خواهد رسید.
بمانا درباره علت عدم توفیق در نوسازی ناوگان جاده‌ای گفت: یکی از دلایل آن، پایین بودن تولید داخل کامیون است، در چند سال گذشته ساخت ۱۲‌هزار دستگاه کامیون با همه خودروسازان داخلی و ذیل ماده‌۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر (نوسازی ناوگان از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت) مذاکره داشته‌ایم؛ با ایران خودرو دیزل نیز قرارداد ساخت کامیون از محل منابع داخلی سازمان راهداری داریم، اما متأسفانه به دلیل برخی مشکلات، این قرارداد‌ها اجرایی نشد؛ چون اروپایی‌ها قطعه به خودروسازان داخلی ندادند.
عضو کارگروه نوسازی ناوگان جاده‌ای سازمان راهداری تأکید کرد: امسال قرارداد ساخت هزار دستگاه کامیون با ایران خودرو دیزل داشتیم که ۶۰ درصد هزینه آن از محل تسهیلات بانکی با نرخ سود ۹‌درصد پوشش داده می‌شود، اما باز هم متقاضی کم است و رانندگان استقبال نمی‌کنند، چون قیمت آن ۵/ ۲ میلیارد تومان است آن هم با قطعات چینی که سابقه خوبی به دلیل خرید کامیون‌های هوو نزد رانندگان ندارد؛ ضمن اینکه اقساط وام خرید این کامیون‌ها هم بالای ۴۰‌میلیون تومان در ماه است!
وی خاطرنشان کرد: قرار بود در طرح ریاست جمهوری، ۵۰‌درصد هزینه خرید کامیون، از سوی دولت یارانه داده شود؛ اما از آنجایی که نرخ ارز بالاست و تنها ۲۰‌درصد کامیون‌های تولید داخل، واقعاً داخلی‌سازی شده و ۸۰‌درصد آن وابسته به واردات قطعه است، بنابراین قدرت خرید دارندگان کامیون‌های فرسوده برای خرید این کامیون‌ها، کاهش یافته است. وام هم بدهیم، اقساط آن بالاست!
خروج از نسخه موبایل