انجمن كاميونداران آمريكا در سال 2015 با تعدادي از بازارگاه هاي مطرح آن كشور تفاهم نامه همكاري امضا كرده تا از صنعت آنها پشتيباني كنند و منافع مشترك را دنبال كنند. اين اقدام نشان مي دهد كه انجمن كاميونداران آمريكا اولاً مستقل از دولت براي صنعت خود برنامه راهبردي دارند و دوم نشان مي دهد كه ايشان پذيرفته اند كه پشتيباني بازارگاه هاي الكترونيكي از كاميونداران چقدر اهميت دارد. باروان شرکت هوشمند حمل بار به مشروح این مقاله می‌پردازد.

به عنوان مثال در خصوص كرايه حمل جاده اي كه سال ها مبناي هزينه يابي مشخصي نداشت و اخيراً سبب توقف سودآوري اين صنف شده بود، انجمن كاميونداران مي توانند از استارتاپها و بازارگاهها بخواهند چارچوب قيمت گذاري قابل قبولي را ارائه نمايند و در صورت تأیيد از كليه رانندگان بخواهند به منظور حفظ مزيت اقتصادي فعاليت كاميونداري از قبول سفارش با قيمت پايين تر خودداري نمايند.

از سوي ديگر صاحبان کالا اخيراً هنگام معامله با شرکت های حمل و نقل به سامانه هاي پيشنهاد کرایه راه اندازي شده توسط بازارگاهها مراجعه می کنند. این امر نشان می دهد در آینده چه کسانی در قیمت گذاری کرایه تأثیر گذارند.

در واقع انجمن ها بر سر تعيين نرخ هاي اقتصادي كرايه و تعيين مبناي آن تصميم‏گير هستند و مي توانند به اعضاي خود اطلاع رساني نمايند اما نبايستي ابزارهاي اجرايي را ناديده بگيرند. هم چنين نبايستي نقش و تكليفي در خصوص كرايه حمل براي دولت قائل شد. انجمن ها بايستي كمك كنند نقش دولت در قيمت گذاري به تدريج از بين برود، اگر دنبال جذب سرمايه در كشور هستيم نبايد اصول اقتصاد باز را نقض كنيم.

آنچه وظيفه دولت در توسعه پايدار است سياست گذاري، مقررات گذاري، مقررات زدايي و ارزيابي عملكرد شاخص هاي توسعه است. ايفاي نقش قيمت گذاري توسط دولت سبب نارضایتي طرفين خواهد شد.

بازارگاه‌ها به کمک نرم افزار، درآمد کامیوندار را مدیریت می‌کنند

علاوه بر قيمت گذاري كرايه حمل مبتني بر هزينه در برخی کشورها که همچون ایران کامیونداران سهم قابل توجهي دارند، بازارگاهها با استفاده از نرم افزار، درآمد کامیوندار تحت پوشش را مدیریت می کنند، به عنوان مثال کامیوندار درآمد ساليانه مورد نظر خود را اعلام مي كند (مثلاً 100 میلیون تومان در سال، متناسب با ارزش کامیون)، سامانه طوری برنامه ریزی می کند که کامیوندار به تعداد کافی سفارش حمل داشته باشد، کمترین تردد خالی را داشته باشد تا در نهايت درآمد مورد نظرش برآورده شود.

اين روش باعث مي شود راننده در هر سفر حمل، دغدغه و نگرانی در خصوص مبلغ کرایه نداشته باشد و بداند که نهایتاً درآمد مورد انتظارش تأمین می شود. زيرا حمل و نقل نيز همچون ساير امور اقتصادي، مي تواند با سود همراه باشد يا در نقطه سر به سر و يا با ضرر باشد، آنچه اهميت دارد اين است كه سهم آنها مدیریت شود تا برآیند سفارشات سودآور باشد. چه كسي مي تواند اين امر را مديريت نمايد تا هم كاميونداران سود كنند و هم اقتصاد ديگر كسب و كارها آسيب نبيند؟

کسب‌و‌کارهای اینترنتی حمل‌و‌نقلی نیاز به حمایت انجمن‌های کامیونداران دارد

انجمن هاي كاميونداران ايران مي توانند علاوه بر قيمت گذاري و مديريت تخصيص بار در خصوص موضوعاتي مانند اصلاح شيوه صدور بارنامه، انواع بيمه و … از استارتاپ ها و كسب و كارهاي اينترنتي دعوت به همكاري و پشتيباني نمایند. مي توان براي حل مشكلات پيش رو از ظرفيت نخبگان کشور كه در قالب استارتاپ ها ظهور يافته اند استفاده بهتر نمود.

طرح تن-كيلومتر به نظر من بايستي فراتر رفته و به طرح سودآوري كاميونداران تغيير شكل يابد. هسته فكري و برنامه هاي پيشنهادي غني تري مي تواند ترسيم شود. شايد تأثير منفي شبكه هاي اجتماعي بر درآمد كاميونداران، ايشان را نسبت به فضاي مجازي بدبين كرده باشد اما ضرورت دارد اين نگاه اصلاح شود. عملكرد بازارگاهها بايستي ريشه هاي اين بدبيني‏ ها را نشانه رود.

روزبه افشاري، کارشناس برجسته حمل و نقل، 97/11/09

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *