اگر بخواهید یک ردیاب خودرو به همراه نرم‌افزار آن را خریداری کنید باید فاکتورهای بسیاری را مورد توجه قرار دهید که اهمیت هر فاکتور از فردی به فرد دیگر متفاوت است، چرا که مدل انتخابی و ویژگی‌های آن با نیازهای کاربران ارتباط مستقیم دارد. پس پایه و اساس انتخاب صحیح ردیاب خودرویی، شناسایی دقیق نیاز است.

در این مقاله سه برند ردیاب خودرویی دلفین، Teltonika و Ruptela در ۲ مدل پایه و پیشرفته با هم مقایسه شده‌اند که کاربران می‌توانند با در نظر گرفتن نیاز خود و پارامترهای عنوان شده، سخت‌افزار متناسب با نیاز خود را انتخاب کنند.

معرفی اجمالی ۳ برند پرکاربرد ردیاب خودرویی در ایران

ردیاب دلفین

ردیاب خودرویی دلفین ساخت ایران، با نام تجاری Do-107 در ۳ مدل Basic، OBD و FMS به بازار عرضه می‌شود. شرکت دلفین تلاش کرده است با خلاصه کردن امکانات مورد نیاز کاربران در ۳ مدل فوق، امکان انتخاب آسان و بدون سردرگمی را برای مشتریان فراهم کند.

مدل پایه این برند تجاری با امکاناتی چون بلوتوث برای برقراری ارتباط بدون سیم به دستگاه‌ها و سنسورهای جانبی و همچنین بروزرسانی و ارتباط با دستگاه، امکان اتصال مستقیم و کابلی با ۴ سنسور و دستگاه به صورت همزمان، برقراری ارتباط با راننده و مکالمه دو طرفه و همچنین شنود داخل کابین خودرو، کنترل رفتار راننده و ثبت پارامترهای نشان دهنده رانندگان تهاجمی، ترسیم دایره‌ای، چند ظلعی و چهار ظلعی محدوده‌های جغرافیایی، SSL دو طرفه و حفظ امنیت اطلاعات و در نهایت ثبت کلیه پارامترهای مربوط به کارکرد خودرو، قابل نصب بر روی انواع ناوگان خودرویی است. این ردیاب خودرویی با ابعاد مناسب و آنتن داخلی امکان نصب آسان و سریع را برای کاربران فراهم کرده است.

ردیاب خودرو

 

استاندارد OBD II، معرفی محصول دلفین با امکان اتصال به OBD خودرو و شناسایی خطاها از راه دور را فراهم کرد. ویژگی قابل توجه این محصول، خواندن اطلاعات OBD انواع ناوگان خودرویی داخلی و خارجی است.

در نهایت Do-107 با امکان اتصال به شبکه CAN خودرو و دریافت اطلاعات این شبکه، ردیاب FMS را پایه‌ریزی کرد. ردیاب FMS دلفین، مدل پیشرفته این برند تجاری است. این ردیاب خودرویی امکان مدیریت مجموعه ناوگان خودرویی را فراهم کرده است. ردیاب‌های این دسته، به شبکه CAN خودرو وصل می‌شوند و کلیه اطلاعات مربوط به کارکرد خودرو را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. برای درک بهتر این مدل، مقالات مربوط به خودروهای متصل پیشنهاد می‌شود.

هر سه مدل دستگاه عنوان شده از نظر شکل و ظاهر شبیه به هم بوده و تعداد ورودی و خروجی‌های آن‌ها نیز مشابه است. همین امر باعث شده است که مشتریان به راحتی با توجه به نیاز خود ردیاب خودرویی خود را انتخاب کنند.

ردیاب Teltonika

برند Teltonika ساخت کشور لیتوانی بوده و محصولات آن سالهاست که در بازار ایران عرضه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازه وسیع محصولات ارائه شده توسط این شرکت باعث شده است که در این مقاله تنها دو مدل پر طرفدار آن یعنی FMB920 به عنوان مدل پایه این برند و همچنین FMB130 به عنوان مدل پیشرفته مورد بررسی قرار گیرد.

ردیاب خودرو

ردیاب پایه Teltonika با امکاناتی چون بلوتوث برای اتصال به دیگر ابزارهای جانبی، باتری داخلی و تشخیص حالت تصادف بر اساس داده‌های شتاب‌سنج، در دسترس کاربران قرار گرفته است. با توجه به ورودی‌های تعبیه شده بر روی این دستگاه، FMB920 قابلیت اتصال به سنسور دما و رطوبت، هندزفری برای ایجاد مکالمه و اسکنر بارکد را دارد.

علاوه بر این ردیاب خودرویی مدل پایه Teltonika این شرایط را دارد که با یک دانگل OBD II یعنی یک دستگاه جانبی اطلاعات شبکه CAN را دریافت کرده و برای سرور ارسال کند. ثبت عملکرد رانندگان، بهره‌وری از ماژول sleep، بروزرسانی با استفاده از Bluetooth، USB و SMS و ثبت برخی پارامترهای مربوط به کارکرد خودرو از دیگر ویژگی‌های این ردیاب خودرویی است.

ردیاب پیشرفته Teltonika علاوه بر ویژگی‌های ردیاب مدل پایه، امکان بروزرسانی و کانفیگ از راه دور را برای کاربران فراهم کرده است. همچنین ورودی negative این دستگاه اتصال به دستگاه‌های جانبی را سهولت بخشیده است. این دو ویژگی مدل پایه ردیاب Teltonika را به مدل پیشرفته تبدیل کرده است. هر چند شکل ظاهری این دستگاه، ابعاد آن و تعداد ورودی و خروجی‌های آن نیز متفاوت از مدل پایه این برند است.

ردیاب Ruptela

ردیاب‌های Ruptela نیز ساخت کشور لیتوانی و در ۷ مدل متفاوت به بازار عرضه می‌شوند. در این مقایسه ردیاب FM-Eco4 light S به عنوان مدل پایه و FM-Pro4 به عنوان ردیاب پیشرفته این برند مورد بررسی قرار گرفته است. دلیل انتخاب این دو مدل از بین ۷ مدل دیگر، فراوانی آن‌ها در ایران و دسترسی کاربران ایرانی است.

ردیاب خودرو

مدل پایه ردیاب Ruptela به دلیل تعدد در ورودی، ابعاد مناسب، آنتن‌های داخلی و همچنین امکان بروزرسانی از طریق SMS یکی از پر طرفدارترین ردیاب‌های خودرویی است.

شرکت Ruptela با اضافه کردن قابلیت خواندن اطلاعات شبکه CAN مدل FM-Pro4 یا مدل پیشرفته خود را به بازار معرفی کرد. این مدل کلیه ویژگی‌های ردیاب مدل پایه را داشته و علاوه بر خواندن اطلاعات ECU، شکل ظاهری و تعداد ورودی و خروجی‌های نیز متفاوت است.

چه پارامترهایی بین ۳ برند فوق تفاوت ایجاد می‌ کند

به جدول زیر دقت کنید :
شاخص Dolphin Teltonika Ruptela برترین
تعداد کل ورودی ها ۳ ۳ ۶ Ruptela
ابعاد ۲۵*۸۱*۱۰۱ ۱۲*۴۳*۷۹ ۲۸٫۸*۷۶٫۴*۹۵ Teltonika
تعداد رکوردها ۱۲۰٫۰۰۰ ۳۰٫۰۰۰ ۳۰٫۰۰۰ Dolphin
مصرف شارژ سیم کارت

با ۲۰۰ رکورد و ۴۳ IO فعال

در حالت غیر فشرده ۲۶۴ کیلوبایت

در حالت فشرده ۸۸ کیلوبایت

حالت فشرده سازی ندارد

در کل ۴۸۸ کیلوبایت

حالت فشرده سازی ندارد

در کل ۴۸۲ کیلوبایت

Dolphin
نسخه های کانفیگ Windows , Linux , MAC , Android Windows Windows Dolphin

با توجه به جدول فوق اگر کاربری شما نیازمند اتصال مستقیم تعداد زیادی سنسور و دستگاه جانبی به ردیاب خودرو است ردیاب روپتلا بهترین انتخاب خواهد بود. هر چند این ردیاب در تقابل مربوط به ابعاد، خوش دستی و کوچک بودن در مقابل ردیاب Teltonika میدان را خالی می‌کند.

در این جدول ۴ شاخص تعداد رکوردهای ثبت شده در حافظه دستگاه، میزان فشرده بودن اطلاعات و مصرف شارژ سیم کارت، مصرف انرژی و همچنین نسخه‌های نرم‌افزار کانفیگ مشاهده می‌شود که ردیاب دلفین در این ۴ پارامتر برتری خود را به نمایش گذاشته و ضعف خود در ۲ شاخص دیگر را پوشش داده است. ردیاب دلفین در هر ۲ مدل پایه و پیشرفته قابلیت ثبت ۱۲۰٫۰۰۰ رکورد را دارد که این رقم ۴ برابر تعداد رکوردها در همتایان خود در دو برند Ruptela , Teltonika است.

به دلیل فشرده بودن داده‌های ارسالی توسط دستگاه دلفین میزان شارژی که از سیم کارت در هر بار ارسال اطلاعات مصرف می‌شود بسیار کمتر از دیگر ردیاب‌های خودرویی است. در ادامه باید به این مورد نیز اشاره کرد که ردیاب دلفین با برتری در میزان مصرف انرژی نیز احتمال از دست رفتن داده‌ها را کاهش داده است. در نهایت امکان استفاده از نسخه‌های مختلف نرم‌افزار کانفیگ ردیاب دلفین در windows، Linux، mac و android از دیگر پارامترهایی است که ردیاب دلفین را شاخص کرده است.

آنچه ردیاب دلفین را از دیگر ردیاب‌های موجود جدا می‌کند ویژگی‌های ظاهری آن نیست

مزیت رقابتی دلفین ارزش‌هایی است که با عملکرد خود برای کاربران ایجاد می‌کند. یکی از فاکتورهای مهم در ارتباطات آنلاین و سیستم‌های ثبت اطلاعات، امنیت است. ردیاب دلفین با SSL دو طرفه این امنیت را به صورت حداکثری فراهم کرده است. در حالیکه تنها شرکت روپتلا به این مسئله توجه کرده است. با این وجود، امنیت را با SSL یک طرفه فراهم کرده است. از بین ۳ برند موجود، تنها ردیاب دلفین دارای الگوریتم ردیابی هوشمند است. انتخاب نقاط جغرافیایی برای ارسال به سمت سرور با الگوریتم curve-based صورت می‌گیرد. در این حالت نقاط بی ارزش به سمت سرور ارسال نمی‌شوند.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد ردیاب دلفین محاسبه برخی پارامترها از جمله مسافت، مدت زمان کارکرد موتور و کارکرد درجا است که از فشار سمت سرور کاسته و به عملکرد آن سرعت می‌بخشد. همان‌طور که در ابتدای متن و در قسمت ویژگی‌های ردیاب‌ها بیان کردیم اتصال به شبکه CAN و OBD از ویژگیهای ردیاب‌های پیشرفته این ۳ برند است. اما در ردیاب‌های Teltonika و Ruptela نیاز به یک دستگاه دانگل OBD II است که اطلاعات CAN به سمت سرور ارسال شود اما ردیاب دلفین تنها با یک رابط و اتصال مستقیم به شبکه CAN و OBD II این امکان را برای کاربران فراهم کرده است.

به این نکته توجه کنید که در صورت خرید ردیاب دلفین و عدم دسترسی به نرم‌افزار کانفیگ آن می‌توانید به کمک دیگر نرم‌افزارهای موجود نیز بروزرسانی و کانفیگ دستگاه را انجام دهید اما دیگر ردیاب‌های موجود در بازار چنین قابلیتی را برای کاربران فراهم نکرده‌اند. در واقع  ردیاب Do-107 در ۳ مدل Basic، OBD و FMS با پروتکل ارتباطی و بروزرسانی Firmware بهتر در دسترس کاربران قرار گرفته است.

نکته بسیار مهم برای کاربران داخل کشور، ایرانی بودن ردیاب خودرویی دلفین است. خرید آسان، جابجایی و حمل‌ و نقل با هزینه حداقل و تاثیرات پائین نوسانات ارز بر روی قیمت این سخت‌افزار یکی از مهمترین مزایای این محصول است

و در نهایت چرا ردیاب دلفین؟

شاخص مورد بررسی
تعداد رکوردهای بیشتر ارتباط با OBDII و دیاگ از راه دور
مصرف شارژ سیم کارت کمتر محاسبه پارامتر سمت سخت‌افزار
ارسال فشرده داده‌ها امکان کانفیگ دستگاه با نرم‌افزارهای دیگر
ارتباطات امن با SSL دو طرفه پروتکل ارتباطی
مصرف انرژی پائین بروزرسانی Firmware بهتر
برداشت اطلاعات با توجه به الگوریتم Curve-based نسخه‌های متعدد کانفیگ
ارتباط با شبکه CAN

 

منبع: سامانه ساز دلفین آپادانا

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *