وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نوسازی ناوگان حملونقل جادهای یک ضرورت است، از معطلی یکساله ۱۵۰۰ کامیون دست دوم در گمرک خبر داد. باروان شرکت هوشمند حمل بار به مشروح این خبر میپردازد.
اسلامی با بیان اینکه نوسازی ناوگان یکی از ضرورتها است، گفت: ما اکنون چند سال است که در حال مذاکره و پیگیری برای نوسازی ناوگان حملونقل جادهای هستیم و منابع خود را نیز به این مهم اختصاص دادهایم. ما برای نوسازی ۵۵ هزار کامیون بالای ۴۰ سال در کشور برنامه مدون داریم و با کارخانجات قرارداد مبادله کردهایم. اکنون کارخانجات باید توضیح دهند که چرا در اجرای قراردادها اهتمام ویژه نداشتند.
وی افزود: در مورد نوسازی ناوگان حملونقل جادهای، آن بخشی که به ما مربوط شود را پیگیری میکنیم، چراکه معدل عمر ناوگان حملونقل در بخش بار و مسافر باید کاهش پیدا کند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به متوسط سن ناوگان حملونقل باری و مسافری جادهای در کشور گفت: اکنون متوسط سن اتوبوس حدود ۱۱ سال است، اما معدل سن مینیبوسهای کشور ۲۴ سال است که نشان از فرسودگی بالای این ناوگان دارد. متوسط سن سواری روی مرز مجاز است و این مساله نشان میدهد که نوسازی ناوگان سواری خوب انجام شده است.
وی با بیان اینکه نوسازی ناوگان کامیون باید سرعت پیدا کند، ادامه داد: قانون به ما اجازه داده که کامیون دست دوم با کارکرد ۳ سال وارد کشور کنیم. امیدوار هستیم که دستگاههای مربوطه اجازه دهند ترخیص ۱۵۰۰ کامیونی که یکسال است در گمرک هستند، بیش از این به تاخیر نیافتد و مردم طبق اختیار قانونی که به قانونگذار اعطا کرده بتوانند این کامیونها را ترخیص و از آنها استفاده کنند. انشالله کارخانجات نیز در پیشبرد قراردادها اهتمام نشان داده و آنها را به جریان بیاندازند که مردم بتوانند کامیون مناسب و خوب ابتیاع کرده و استفاده کنند.
این عضو کابینه تدبیر و امید افزود: قراردادهای خرید کامیون نو هم با ایران خودرو دیزل و هم با ماموت منعقد شده است. بر اساس این قراردادها حدود ۸۰ درصد قیمت این کامیونها تسهیلات است و ۲۰ درصد بعلاوه یک کامیون فرسوده را باید متقاضی فراهم کند.
منبع: وزارت راه