نماد سایت باروان

مصاحبه روزنامه اصفهان زیبا با دکتر صابر فاضل؛ مدیر عامل باروان

مصاحبه روزنامه اصفهان زیبا با دکتر صابر فاضل؛ مدیر عامل باروان

حضور پررنگ استارتاپ ها در حوزه ی اقتصادی

آنچنان از استارتاپ ها در این روزها صحبت می‌شود که دیگر نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. در تمام محافل اقتصادی و کارآفــریــنـی صـحـبـت از استـارتـاپ و کسب‌وکارهای نوپا به میان می‌آید، به‌طوریکه حتی جوانانی که می‌خواهند به بازار کار وارد شوند، یکی از گزینه های ایجاد درآمد برای خودشان را ایجاد استارتاپ و پرداختن به ایده ای منحصربه‌فرد می‌دانند.در این میان هستند استارتاپ هایی که به دلیل ناشناخته ماندن، در حقشان اجحاف بسیاری شده و این موضوع در حالی است که با ایده خود توانسته اند مشکلات بسیاری را حل کنند.

«باروان» استارتاپ فعال در حوزه‌ی حمل‌و‌نقل

یکی از این استارتاپ‌ها و شرکت های دانش‌بنیان در حوزه حمل‌ونقل، «باروان» است که در دو سال اخیر توانسته بار بزرگی را به دوش بکشد تا رانندگان خودروهای باری و صاحبان بار برای حمل بار های بین‌شهری خود بتوانند به‌راحتی اقدام کنند و همچنین در اقتصاد شهری و رفع آلودگی هوا نقشی پررنگ داشته باشند. صابر فاضل، مدیرعامل این  استارتاپ، ایده شروع این کسب و کار را این‌گونه توصیف کرد : از دو سال گذشته به این فکر افتادیم که از فناوری ارتباطات در حوزه حمل‌ونقل بار بین‌شهری استفاده کنیم. به‌طور مشخص با سازوکاری با سامانه پایانه‌های حمل‌ونقل کشور در قالب بارنامه های قانونی که توسط شرکت‌های حمل‌ونقلی صادر می‌شود، سالن های اعلام بار، کامیون های سنگین و رانندگان در ارتباط هستیم.

آشفتگی های کار

او ادامه داد: از همان ابتدا فضای کاری ما برای فعالان این حوزه ناآشنا بود و حضور ما سوالات زیادی را برای همگان به همراه داشت. از اولین آشفتگی های این حوزه که از ابتدای کار توانستیم رصد کنیم، موضوع آشفتگی قیمت بود. چند دهه بود که سازوکار قیمت توافقی بین صاحب بار، شرکت حمل‌ونقلی و راننده رواج داشت و این آشفتگی باعث می‌شد که دلال های این حوزه پرقدرت‌تر بتوانند فعالیت کنند و راننده ها به‌صورت شفاف از کرایه های خود خبر نداشته باشند. دراین‌باره مقالات علمی‌را مطالعه کردیم و دریافتیم که در دنیا مفهومی‌وجود دارد که تمام هزینه های یک ناوگان برای یک کیلومتر توسط آن محاسبه می‌شود و این مفهوم از قدیم در بین رانندگان با عنوان تن بر کیلومتر جا افتاده است. پس از مطالعات لازم، مقالاتی را ارائه دادیم و این مقاله در ژورنال های داخلی و خارجی پذیرفته شد و طبق همین مطالعات توانستیم مفهوم تن بر کیلومتر را به‌طور روشن و شفاف برای محاسبه هزینه ها عملیاتی کنیم.

 

آنچه باروان برای حمل و نقل سنتی به ارمغان آورده است

فاضل به مزیت‌های این کار خود اشاره کرد و افزود: یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی که توانستیم انجام دهیم این بود که هر شخص فعال در حوزه حمل‌ونقل بتواند با استفاده از گوشی همراه خود  با توجه به مشخصات بار، خودرو، مسافت و…  اطلاعات لازم از هزینه را به‌صورت لحظه‌ای به دست بیاورد. از دیگر کارها، اقدام در جهت سالن‌های اعلام بار سراسری بود؛ رانندگان کشور به دلیل اینکه در سالن‌های اعلام بار نوبتشان مشخص است و زیر نظر مستقیم سازمان‌های دولتی و نظارتی اداره می‌شود، اعتماد بیشتری دارند، اما به‌واسطه محدودیت‌های فیزیکی و هزینه های بالای نگهداری این سالن‌ها، آرام‌آرام این سالن های فیزیکی رو به افول گذاشته‌اند، به همین خاطر امسال مفهوم سالن‌های مجازی و محلی اعلام بار را در دستور کار قراردادیم تا با کمترین هزینه و صرف وقت در سرتاسر کشور، رانندگان بتوانند بار های موجود در سراسر کشور را با تمام جزئیات ببینند و تماس حاصل کنند تا از بار موردنظر مطمئن شوند. علاوه بر این موارد، در این بستر فناوری می‌توانید برای تغییر مسیر یا راه برگشت از یک نقطه، جست‌وجو کنید تا بتوانید خودرو را در حداقل ترین حالت کم باری قرار دهید و به‌صورت بهینه کارکنید. در حال حاضر در حال دیجیتالی کردن دومین سالن نوبت دهی هستیم که در این حالت وقتی راننده با گوشی همراه خود وارد یک شعاع مشخص می‌شود، اجازه نوبت دهی به او داده می‌شود.

بارنامه‌الکترونیکی جایگزین بارنامه‌های کاغذی خدمتی بزرگ به صاحبان بار

مدیر شرکت باروان با بیان اینکه بستر بارنامه های الکترونیکی در این برنامه ایجادشده است، تصریح کرد: در این برنامه، صاحبان بار نیز به‌صورت لحظه ای می‌توانند از  وضعیت بار خود اطلاعات داشته باشند تا از این اطلاعات در زمینه‌های انبارداری و مسائل مالی خود استفاده کنند. او در زمینه کارهای جدید در این شرکت گفت: امسال از سخت افزار مورداستفاده در کامیون تحت عنوان «ردیاب دلفین» رونمایی کردیم که در این ردیاب تمام مشخصات مربوط به کامیون شامل سنجش میزان سوخت مورداستفاده تا وزن، ردیابی سانت به سانت، میزان تغییر جهت های ناگهانی کامیون، میزان ترمز هایی که کامیون در طول مسیر استفاده کرده است و … را به ما می‌دهد تا با این اطلاعات بتوانیم میزان هزینه های یک ماشین را در مسیر‌های مختلف به دست بیاوریم تا در مفهوم تن بر کیلومتر مورداستفاده قرار گیرند و از فضای حدس و گمان خارج شوند.

موانع و چالش های موجود در این راه

او از موانع و چالش های بر سر راه خود چنین گفت: قوانین بالادستی حمل‌ونقل جاده ای به‌شدت پررنگ و سخت‌گیرانه است. ما اگر هنری داشته باشیم باید بتوانیم این اکوسیستم را با همین شرایط بهبود بخشیم و بعد از آن اگر نیاز بود رو به تغییر قانون بیاوریم. او درباره مفهوم بازارگاه بیان کرد: فضای بازارگاه فضایی است که رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقلی را به رسمیت می‌شناسد و ما حلقه فناورانه ارتباطی بین عناصر فعال در این فضا هستیم. در این زمینه درآمد ما از کمیسیون نیست، بلکه از سالن‌های اعلام بار لحظه ای است.

 

شروع کار از اصفهان به‌عنوان پایتخت حمل و نقل بار جاده‌ای

فاضل درباره شروع کار خود گفت: اصفهان پایتخت حمل‌ونقل بار جاده است، چراکه سالیانه 48 میلیون تن بار از این شهر جابه جا می‌شود و پنج سال است که رتبه یک دارایی بار را دارد، 460 شرکت حمل‌ونقلی در این شهر است و رتبه یک را در این زمینه دارد. پس برای اینکه بتوانیم امتحان خود را در این فضا پس بدهیم، باید بتوانیم در اصفهان فعالیت کنیم و برای شروع این کار با موانع زیادی مانند تهدید های کلامی‌شرکت های باربری و تامین سرمایه اولیه مواجه بودیم. نکته قابل توجه این است که از روز اول همه این کانون ها روبه‌روی ما بودند و حالا با توجه به شناخت کافی این افراد از کار ما، تعامل را با رویارویی، جایگزین کردند.

خبرنگار : محمد شریفیان/ روزنامه اصفهان زیبا

 

 

خروج از نسخه موبایل