شغل راننده کامیون، شغل سختی است. رانندگان باید به طور منظم کیلومترها و ساعت‌ها در جاده رانندگی کنند که می تواند خسته کننده باشد. رانندگان مجبور به راندن ماشین های بسیار بزرگ هستند، که بسیاری از آنها محموله های بسیار حساسی را جابجا می کنند. رانندگان کامیون چه نکاتی را باید مدنظر داشته باشند؟

برای حفظ ایمنی و سلامت، بایستی پنج قانون کلی را رعایت کنند:

فاصله مناسب

رانندگان حرفه ای کامیون می دانند که نباید خیلی نزدیک به پشت یک وسیله نقلیه دیگر حرکت کنند از آنجا که کامیون ها خیلی سنگین هستند، طول می کشد تا متوقف شوند، به این معنی که آن ها باید فاصله بیشتری بین ماشین خود و دیگران اختصاص دهند.

به علاوه، راندن بدون فاصله مناسب پشت یک ماشین به هیچ کس در هیچ کجا به زودتر رسیدن او کمک نمی کند و همین قانون برای بقیه رانندگان جاده نیز وجود دارد، که هرگز نباید خیلی نزدیک پشت سر یک کامیون رانندگی کنند.

اموزش رانندگی با تریلی

تمرکز حواس

امروزه رانندگان حواس پرتی های زیادی دارند و رانندگان کامیون هم از این قاعده خارج نیستند. بین زنگ موبایل، پیامک و دستگاه های جی پی اس، سخت است که حواسشان به جاده باشد.

رانندگان حرفه ای می دانند که می توانند با قطع کردن صدای زنگ موبایل و از دسترس خارج کردن آن تمرکز کنند. همچنین، رانندگان کامیون قبل از آنکه پای خود را روی پدال گاز بگذارند باید شناخت کافی از راهی که قرار است بروند داشته باشند. به این ترتیب، آن ها نباید بیش از حد به یک سیستم GPS متکی باشند.

رانندگی با کامیون

خواب کافی

خوشبختانه، قوانینی برای رانندگان کامیون وجود دارد که باید بین شیفت های رانندگی بخوابند. رانندگان خواب آلوده مانند رانندگان تحت تاثیر الکل یا مواد مخدر، عکس العمل ضعیفی دارند.

رانندگان کامیون

علامت دهی

هر ماشین یک نقطه کور دارد، اما چون کامیون ها خیلی بزرگ هستند، نقاط کور آن بزرگتر از سایر ماشین هاست. دیگر راننده ها در جاده موظف هستند که هنگام حرکت در کنار کامیون ها بسیار محتاط باشند. به منظور کمک به دیگران، راننده کامیون همیشه باید با علامت دهی راننده های دیگر را از آنچه می خواهد انجام دهد آگاه کند. حتی ترمز زود هنگام مفید است زیرا به رانندگان دیگر زمان لازم برای آماده شدن برای توقف می دهد.

رانندگی با کامیون

فضای امن

رانندگان کامیون می دانند که باید به خودروهای دیگر در جاده فضای کافی بدهند و رانندگان دیگر خودروها نیز باید همین کار را برای کامیونها انجام دهند. این موضوع بسیار مهم است، چون با این کار رانندگان از چهار نقطه کور بزرگ که  کامیونها دارند، بیرون می آیند. یک قاعده کلی وجود دارد که اگر شما نمی توانید راننده را در آینه خود مشاهده کنید، راننده کامیون هم نمی تواند شما و ماشین شما را ببیند. رانندگان کامیون می دانند که چگونه فاصله ای امن از پشت اتومبیل‌ها را حفظ کنند تا دیگر وسایل نقلیه را از نقاط کور دور نگه دارند. ماشین ها هم با دادن فضا به کامیون ها، از پشت، جلو و طرفین باید خود را آن نقاط کور خارج کنند.

رانندگی تریلی

ترجمه و تحریر: نگار نجفی پور، کارشناس تولید محتوا، علاقمند به صنعت حمل و نقل جاده‌ای

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *