برای پرداختن به موضوع مدیریت حمل و نقل ابتدا باید مفهوم، حالات و بخش های حمل و نقل که همانا چیستی، چگونگی و چرایی مقوله و موضوع حمل و نقل است را بخوبی شناخته تا در مورد تک تک آن مفاهیم و بخش ها بتوان اعمال تصمیم مدیریتی کرد. این ابتدایی ترین مفهوم در مدیریت حمل و نقل به شمار می رود. حمل و نقل یعنی جابجایی انسان ها، حیوانات و کالاها از یک مکان به مکان دیگر. حمل و نقل در حالتهای مختلف  اتفاق می افتد که عبارتند از هوا، زمین (راه آهن و جاده)، آب، کابل، خط لوله و فضا. این میدان را می توان به زیرساخت ها، وسایل نقلیه و عملیات تقسیم کرد. حمل و نقل مهم است، زیرا تجارت را بین مردم امکان پذیر می سازد که برای توسعه تمدن ها امری ضروری است.

زیرساخت های حمل و نقل شامل تاسیسات ثابت از جمله جاده ها، راه آهن، راه های هوایی، راه های آبی، کانال ها و خطوط لوله و پایانه های مانند فرودگاه ها، ایستگاه های راه آهن، ایستگاه های اتوبوس، انبارها، پایانه های حمل و نقل، انبار سوخت گیری (از جمله ایستگاه های سوخت رسانی و ایستگاه های سوخت) و بندر می باشد. پایانه ها ممکن است برای تبادل مسافر و محموله و برای تعمیر و نگهداری استفاده شود.

از جمله وسایل نقلیه مسافرت در این شبکه ها ممکن است شامل اتومبیل، دوچرخه، اتوبوس، قطار، کامیون، مردم، هلیکوپتر، کشتی، فضاپیما و هواپیما باشد. این را نیز باید دانست که در صنعت حمل و نقل، عملیات و مالکیت زیربنایی می تواند به صورت عمومی یا خصوصی باشد که البته  بسته به نوع کشور این مقوله مشخص می گردد که این نوع مالکیت نیز در مدیریت حمل و نقل نقش بسیار تعیین کننده ای را ایفاء می کند.

در نتیجه توضیحات فوق الذکر باید دانست که فارغ از میزان سرمایه گذاری این تمامی عناصر و بخشهای حمل و نقل که از بزرگترین چالش های مدیریت در این عرصه است، مدیریت در حوزه حمل و نقل در طریقه ی ارتباط بخشی و تنظیم روش کارکرد کلیه بخشهای حمل و نقل می باشد به همین دلیل است که به این حوزه ی وسیع اصطلاحا صنعت حمل و نقل گفته می شود. روش های مدیریت در این صنعت تعیین راهکار هایی برای این هدف از جمله تامین بودجه بندی های مالی،  راهکار های قانونی و سیاست گذاری ها می باشد.

بنابراین می توان از مطالب بالا نتیجه گرفت که حمل و نقل نقش مهمی در رشد اقتصادی و جهانی شدن ایفا می کند، لذا برنامه ریزی و مدیریت درست و کارآمد در حوزه ی حمل و نقل برای تنظیم جریان ترافیک و جلوگیری از گسترش شهرها ضروری است.

در ادامه از دیدگاه علم مدیریت، سیستم مدیریت حمل و نقل (TMS) (A transportation management system) یک زیر مجموعه ای از مدیریت زنجیره تأمین در زمینه حمل‌و نقل است و ممکن است بخشی از سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی باشدکه به TMSدر مقاله بعدی بیشتر می پردازیم.

 

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *