دارندگان کامیون‌های فرسوده برای واردات کارکرده‌ها نیازی به کارت بازرگانی نخواهند داشت، اما خودرو آن‌ها باید از سه شرط «در حال فعالیت در ناوگان»، «دارای کارت هوشمند» و «دارای معاینه فنی» برخوردار باشند. باروان شرکت هوشمند حمل بار به مشروح این خبر می‌پردازد.

روز گذشته جلسه‌ کمیته پایش با ریاست وزیر راه و شهرسازی و با حضور معاونینی از وزارت کشور، وزارت صمت، دادگستری، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده، سازمان تامین اجتماعی، ستاد هدفمندی یارانه‌ها، بانک مرکزی، تشکل‌های صنفی و سازمان راهداری برگزار شد. این جلسه در شرایطی برگزار شد که هنوز مشکل عدم همکاری برخی تجاری‌سازان داخلی برای ارائه خدمات پس از فروش به این خودرو رفع نشده است.

همچنین در این نشست که به‌منظور حل مشکلات طرح نوسازی ناوگان فرسوده کشور از طریق واردات کامیون‌های کارکرده برگزار شد، مقرر شد که مالکان خودروهای فرسوده نیز بدون نیاز به کارت بازرگانی امکان مشارکت در این طرح و واردات کامیون‌های کارکرده را داشته باشند و شرایط جدیدی برای اسقاط خودروهای فرسوده عنوان شد تا شرایط اسقاط به نفع مالکان واقعی خودروهای فرسوده رقم بخورد.

مالکان خودروهای فرسوده بدون کارت بازرگانی کامیون اروپایی بیاورند

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور گفت: ‌«وزیر راه و شهرسازی به‌منظور رفع مشکلات نوسازی ناوگان از طریق واردات کامیون‌های کارکرده دو قانون جدید را به این طرح اضافه کرد.»

احمد کریمی همچنین افزود: «براساس این موضوعات از این به بعد دارندگان ناوگان فرسوده امکان مشارکت مستقل در این طرح را خواهند داشت.» وی عنوان کرد: «بر این اساس دارندگان خودروهای فرسوده برای واردات کارکرده‌ها نیازی به کارت بازرگانی نخواهند داشت.»

کریمی تصریح کرد: «درخصوص اسقاط ناوگان فرسوده هم سه شرط در نظر گرفته شد تا خودروهای قدیمی که در ناوگان فعال نیستند، نتوانند در این طرح اسقاط شوند و به دست دلالان بیفتند.»

به گفته وی، در این جلسه مقرر شد تا خودروهای اسقاطی از سه شرط «در حال فعالیت در ناوگان»، «دارای کارت هوشمند» و «دارای معاینه فنی» برخوردار باشند.

وی همچنین گفت: «پیش از این، متقاضیان مشارکت در این طرح می‌توانستند هر محصولی را صرف‌نظر از این که خودرو در ناوگان فعال است یا نه، اسقاط کنند و این شرط راه را برای دلالان باز می‌کرد.»

 

همکاری واردکنندگان با بانک‌ها و لیزینگ‌ها برای ارائه تسهیلات

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور همچنین درخصوص تسهیلات این طرح بیان کرد: «پیش از این برای طرح نوسازی ناوگان فرسوده از طریق واردات خودروهای کارکرده اروپایی، هیچ تسهیلاتی در نظر گرفته نشده بود.»

وی افزود: «در این جلسه مقرر شد واردکنندگان و شرکت‌های خودروسازی که در این طرح همکاری دارند، این تسهیلات را از طریق بانک‌ها و لیزینگ‌ها فراهم کنند تا متقاضیان بتوانند هزینه‌های داخلی مربوط به مشارکت در این طرح را از این طریق تامین کنند.»

کریمی عنوان کرد: «به‌جز هزینه‌های خارج از کشور که باید با ارز صادراتی انجام شود، باید شرایطی فراهم شود تا خریداران بتوانند سایر هزینه‌ها ازجمله خدمات پس‌ازفروش، ارزش افزوده و گمرک را با استفاده از تسهیلات تامین کنند.»

وی تصریح کرد: «به این منظور واردکنندگان عمده باید تسهیلاتی را در نظر بگیرند تا خرید خودروهای کارکرده اروپایی برای متقاضیان تسهیل شود.»

 

مقاومت خودروسازان برای همکاری در طرح نوسازی از طریق واردات

وی همچنین با اشاره به مشکل عدم همکاری خودروسازان برای ارائه خدمات پس از فروش بیان کرد: «همان‌طور که انتظار می‌رفت مشکل با برخی از خودروسازان که اراده‌ای برای همکاری ندارند به قوت خود باقی است. حتی با توجه به این که 3 درصد برای خودروسازان مشخص شد، این شرکت‌ها حاضر به همکاری و ارائه خدمات پس از فروش نشدند.»

احمد کریمی ادامه داد: «دلیل اصلی این اقدام آن است که خودروسازان تمایل دارند بازار اصلی این خودروها را در اختیار داشته باشند و ناوگان بی‌کیفیت چینی را مانند سال‌های قبل با قیمت‌های بالا در اختیار متقاضیان قرار دهند.»

وی عنوان کرد: «با توجه به این که معتقدیم خدمات پس از فروش حتی برای خودروهای ساخت داخل هم وجود ندارد، در این جلسه پیشنهاد دادیم خدمات پس از فروش را از انحصار این شرکت‌ها خارج کنیم و واردکنندگان این خودروها به‌صورت جمعی برنامه مشخصی را برای این خدمات ارائه دهند.»

فرصت مشارکت خودروسازان در نوسازی 60 هزار دستگاه کامیون فرسوده

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور همچنین اظهار کرد: «مخالفت خودروسازان داخلی در شرایطی مطرح می‌شود که قرار است از نوسازی 65هزار دستگاهی در مرحله نخست، تنها 5هزار دستگاه سهم واردات می‌شود. خودروسازانی که مدعی تولید هستند، اما حتی مونتاژ را هم انجام نمی‌دهند و خودروهای CBU را به بازار داخلی می‌آورند، فرصت دارند برای تولید و نوسازی 60هزار دستگاه از این خودروها مشارکت کنند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «تنها دلیل مقاومت خودروسازان سودی است که از عدم ارائه نرخ‌های واقعی خودروها نصیب آن‌ها می‌شود. زمانی که ارز روی 28هزار تومان بود، خودروهای چینی 1.2میلیارد تومان عرضه می‌شدند، درحالی‌که با کاهش نرخ ارز قیمت این خودروها به 2 یا حتی 3 میلیارد تومان هم رسیده است.»

کریمی در پایان خاطرنشان کرد: «اگر خودروسازان قرار باشد نرخ واقعی و آنالیز درستی از هزینه‌های تمام‌شده خود ارائه دهند، قیمت خودروها نصف قیمت‌های فعلی تمام می‌شود. در این صورت خریدار این خودرو هم انتظار بهره‌وری برای 3میلیارد تومان ندارد. تمام این شرایط باعث می‌شود مصرف‌کننده نهایی کالا و خدمات در کشور، به دلیل بی‌برنامگی‌های صنعت خودرو، متحمل زیان شود.»

منبع: اخبار خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *