مديركل ترانزيت و تجاري‌سازي حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي با اشاره به مدل‌هاي تخصيصي گازوئيل براي كاميون‌هاي تزانزيتي به تشريح وضعيت سوخت‌رساني پرداخت. باروان به مشروح این خبر می‌‌پردازد.

امين ترفع درباره نحوه تخصيص و قيمت سوخت به كاميون‌هاي ترانزيتي از خاك ايران اظهار داشت: ما دو مدل تخصيص سوخت به كاميون‌هاي ترانزيتي در كشور داريم. در مورد نخست شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي وظيفه توزيع سوخت در مرزها به كاميون‌هاي ترانزيتي را برعهده دارد و در هر يك از مرزهاي شرقي، غربي يا شمالي كشور با قيمت متفاوتي، سوخت را در اختيار كاميون‌ها قرار مي‌دهد. اين قيمت بستگي به نرخ گازوئيل در آن سوي مرزها دارد. مثلاً نرخ سوخت تحويلي به كاميون‌هاي ترانزيتي كه از پاكستان يا افغانستان وارد ايران مي‌شوند با كاميون‌هايي كه از مرزهاي آذربايجان، تركيه و عراق وارد كشور مي‌شوند، متفاوت است.

تفاوت نرخ سوخت در ایران و کشورهای همسایه

ترفع تأكيد كرد: نرخ سوخت در جايگاه‌هاي گازوئيل واقع در مرزهاي ما معمولاً از كشورهاي آن سوي مرز نسبتاً ارزان‌تر و رقابتي‌تر و از نرخ سوخت توزيع در داخل ايران گران‌تر است. وي خاطرنشان كرد: در جايگاه‌هاي سوخت داخل كشور نيز برخي از كاميون‌هاي ترانزيتي كه از خارج، وارد كشور مي‌شوند گازوئيل را با قيمت ۶۰۰تومان دريافت مي‌كنند. با اين حال بر اساس قانون تردد وسايل نقليه خارجي، سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي مي‌تواند بر اساس قيمتي كه سوخت در كشورهاي مقابل است، مابه‌التفاوت نرخ سوخت را از كاميونداران غيرايراني دريافت كند. مديركل ترانزيت وزارت راه گفت: به عنوان مثال وقتي ناوگان تركيه‌اي براي سفر به تركمنستان از خاك ايران عبور مي‌كند يا ناوگان گرجستاني براي سفر به تركيه از خاك ايران می‌گذرد، مابه‌التفاوت نرخ سوخت در خاك كشور خود با ايران را در مبادي ورودي به كشور به سازمان راهداري تحت عنوان «عوارض سوخت» پرداخت مي‌كنند، پس از آن مي‌توانند با نرخ سوخت ۶۰۰ تومان در جايگاه‌هاي سوخت داخل ايران، گازوئيل دريافت كنند.

علت پلمب شدن باک توسط مالکان کامیون‌ها

وي تصريح كرد: برخي مالكان ناوگان جاده‌اي هم براي اينكه عوارض سوخت در مبادي مرزي به سازمان راهداري ندهند، باك خود را پلمب كرده و پس از عبور از خاك ايران در خاك كشور بعدي اين پلمب را باز مي‌كنند. مثلاً با تركيه اين روال را داريم و مالكان كاميون‌ها مي‌توانند عوارض سوخت را ندهند، ولي در مقابل اجازه سوخت‌گيري در ايران را ندارند و با باك پلمب شده از خاك كشورمان تردد مي‌كنند.

منبع: مهر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *