همانطور که گفتیم، فواصل تعویض روغن برای موتورهای دیزلی به میزان قابل توجهی متفاوت است. اگر از روغن استاندارد استفاده می‌کنید، اکثر موتورهای دیزلی باید تقریباً هر 3000 کیلومتر از روغن مصنوعی استفاده کرد، و هر 5،000 تا 6،000 کیلومتر روغن را تغییر دهید. اگر از روغن مصنوعی با بالاترین کیفیت برای موتورهای دیزلی استفاده کنید، گاهی اوقات می‌توان این فاصله را تا 10 هزار کیلومتر نیز افزایش داد.

اگر وسیله‌ی شما به سختی کار میکند، باید این فواصل را حدود هزار کیلومتر کاهش دهید. این بدان معناست که شما باید فواصل سرویس خود را تنظیم کرده و کمی منظم‌تر تغییرات روغن را انجام دهید. همیشه به یاد داشته باشید، چیزی به عنوان عوض کردن روغن زیاد وجود ندارد، اما خطرات زیادی در پی دارد که اغلب به اندازه کافی تعویض نمی‌شوند.

برای اتومبیل‌های گازسوز و کامیون‌ها، تصور معمول این است که روغن باید هر 3000 کیلومتر یا سه ماه تعویض شود. اما لزوما در مورد وسایل نقلیه با موتور دیزل صدق نمی‌کند. چند بار باید روغن موتور دیزلی عوض شود؟ یک ماشین یا کامیون دیزلی بسته به موارد زیر ممکن است بدون تعویض روغن بیشتر از یک ماشین بنزینی کار کند.

-جایی که رانندگی می‌کنید (مانند آب و هوا و زمین)
-کاری که با وسیله نقلیه خود انجام می‌دهید (مانند حمل بارهای سنگین یا کشیدن تریلر)
-چه مخلوط معمولی، چه مصنوعی و چه روغن مصنوعی کامل را انتخاب کنید.

در سرعت و دمای پایین، روغن موجود در موتور دیزلی نسبت به اتلاف اتومبیل با سرعت بالاتر و در هوای گرمتر، سریعتر از آلاینده‌ها جمع می‌شود.

شرایط عادی: 7،500 – 10،000 کیلومتر (1 سال)
یدک کشی متوسط ، 5000 – 7000 کیلومتر (6 ماه)
یدک کشیدن سنگین: 3000 – 5000 کیلومتر (3 ماه)

فرآیند تغییر روغن دیزل

•در هنگام تعویض روغن دیزل چه اتفاقی می‌افتد؟

این روند با تغییر استاندارد روغن تفاوت ندارد. آنچه متفاوت است نوع روغن و دفعات استفاده آن است.

•هزینه تغییر روغن دیزل

تعویض روغن دیزلی گاهی اوقات می‌تواند هزینه‌ای بیشتر از تعویض روغن استاندارد داشته باشد زیرا هزینه سوخت دیزل و روغن بیشتر از فرآورده‌های نفتی (گاز و روغن سنتی) است.

•چه وقت لازم است روغن خود را تغییر دهید؟

ما اغلب می‌شنویم که زمان بین دو تعویض روغن به موتور بستگی دارد، هم مسافت پیموده شده و هم قدیمی بودن آن، و از 10.000 تا 30000 کیلومتر است.

به بیان ساده، به عنوان یک قاعده کلی، تولید کنندگان توصیه می‌کنند که روغن موتور یک موتور بنزینی را هر 10000 تا 15000 کیلومتر یا هر سال حدود یک بار برای استفاده منظم (مکرر اما فشرده) یا هر 2 سال یکبار در صورت استفاده کمتر تعویض کنید.

از طرف دیگر، موتورهای دیزلی باید روغن خود را هر 7000 کیلومتر یا حدود 1 تا 2 بار در سال تغییر دهند. وسایل نقلیه جدیدتر نسبت به خودروهای قدیمی که مسافت پیموده شده زیادی دارند، کمتر به تعمیر و نگهداری نیاز دارند.

•تیره شدن رنگ روغن موتور بدان معناست که نیاز به تغییر دارد؟

سیاه بودن و یا تیره شدن روغن موتور به هیچ وجه نشانگر تعویض آن نیست. در حقیقت، وقتی روغن سیاه است، به این معنی است که ذرات ریز فلز ناشی از اصطکاک بین قطعات موتور را پراکنده کرده و آنها را معلق در روغن نگه می‌دارد تا به هم نخورند. این ذرات معلق همان چیزی است که باعث سیاه شدن روغن می‌شود.

سیاه بودن روغن تاثیری در توانایی روغن کاری و محافظت از موتور ندارد و به هر حال بیشترین ناخالصی‌ها توسط فیلتر روغن فیلتر می‌شوند. البته ظرفیت نگهداری ذرات محدود است و دیر یا زود روغن به نقطه اشباع می‌رسد و برای ادامه روغن کاری بهینه نیاز به تغییر یا تصفیه دارد.

تعویض روغن

•چه زمانی باید فیلتر روغن موتورهای دیزلی را تغییر دهید؟

تعویض فیلتر روغن در زمان تعویض روغن توصیه می‌شود. زیرا اول از همه برای اینکه روغن جدید به روغن قدیمی آلوده نشود و همچنین به این دلیل که فیلتر با گذشت زمان کارایی خود را از دست می‌دهد. با گذشت زمان، فیلترهای معمولی مسدود می‌شوند و آنچه را که قرار است انجام دهند متوقف می‌کنند و موتور شما را در معرض خطر قرار می‌دهند.

به همین دلیل است که شما باید روغن را عوض کرده و فیلتر را به طور همزمان تعویض کنید (بسته به مسافت پیموده شده یا نشانگر تعمیر و نگهداری، اگر وسیله نقلیه شما دارای آن باشد). یا می‌توانید یک فیلتر مادام العمر برای تمیز کردن خود نصب کنید، این بدان معناست که دیگر روغن و فیلتر معمول تغییر نمی‌کند، روغن به لطف فیلتر تمیز می‌ماند و روغنی که ارائه می‌دهد بدون وقفه کار میکند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *