از مهم ترین عواملی که در صنعت باربری مهم است، هزینه حمل بار است. عوامل موثر بر هزینه باربری موارد مختلفی هستند که شما می توانید با شناخت آن ها در هزینه ها خود صرف جویی کنید.

به طور دقیق برای بابری قیمت تعیین نشده است و تشخیص قیمت باربری کار ساده ای نیست. بابری ها نیز معمولا بر اساس حساب قبلی و تجربه ای که دارند قیمتی به منظور کرایه کامیون در نظر می گیرند. در ادامه عوامل موثر در قیمت باربری ذکر شده است که با مطالعه آن می توانید دید دقیق تری نسبت به هزینه باربری داشته باشید.

وزن محموله

یکی از عوامل موثر بر هزینه باربری تناژ بار می باشد که بر اساس تن حساب می شود. اولین عاملی ست که در تعیین نرح کرایه دخیل است و با افزایش آن به صورت خطی کرایه نیز افزایش پیدا می کند. هرچه وزن محموله بیشتر باشد برای صاحب کامیون استهلاک و سوخت بیشتری را به همراه دارد.

جنس و نوع بار

از عوامل دیگری که بر هزینه باربری تاثیر دارد نوع و یا جنس بار است. این عامل در ظاهر ممکن است در قیمت بابربری اثری نداشته باشد، اما این نوع و جنس بار است که تعیین می کند با چه وسیله ای با چه مشخصاتی حمل گردد. هر وسیله با توجه به مدلی که دارد، دارای مقدار سوخت متفاوت است.

طول و فاصله حمل بار

مسافتی که ماشین باربری از مبدا تا مقصد طی می کند نیز از عوامل دیگری ست که در هزینه باربری تاثیر دارد. مسافت و ساعت کاری راننده کامیون تاثیر مستقیمی بر قیمت باربری دارد. با این حال سازمان راهداری و حمل بار، پایانه ها را موظف کرده است که نرخ مصوب حمل بار را دریافت نمایند. نرخ تعیین شده تعرفه های حمل بار بین شهری توسط ماشین سواری، کامیونت و کامیون را مشخص می کند. به علاوه کرایه خاور بین شهری و ماشین های باربری دیگر را مشخص می کند. البته این نرخ تعیین شده در شرایط کنونی به گونه ای ست که ثبات نداشته است و همین امر رانندگان کامیون و کامیون داران را نسبت به خود بد بین کرده است.

نوع ماشین حمل بار

با توجه به اینکه نوع ماشین حمل بار با توجه به تناژ، وزن و نوع بار مشخص می گردد، می تواند از عوامل موثر بر هزینه باربری باشد. در این صورت با انتخاب و تعیین هر ماشین با تعرفه های متفاوتی رو به رو خواهید شد. هر کدام از این ماشین ها قیمت باربری مخصوصی دارند که با توجه به نوع باری که شما دارید تعیین می شود.

نوع بسته بندی بار

از عوامل موثر بر هزینه باربری می توان نوع بسته بندی بار را نیز نام برد. هر بار می تواند بسته بندی مخصوص داشته باشد و توسط افراد متخصص که اجرا می شود. به عنوان مثال بار چوبی در بین پالت قرار می گیرند و بارهایی مانند کاسه و سیمان در گونی پر می شوند. پر و خالی کردن بارها به عهده این افراد می باشد که به طور جداگانه اجرت خود را دارند.

مقدار سوخت وسیله

از دیگر عوامل موثر بر هزینه باربری، هزینه سوخت وسیله می باشد که به طور سالیانه با توجه به افزایش نرخ قیمت سوخت افزایش می یابد. این عامل به شرکت باربری مربوط نمی شود و از مسائل اقتصادی و سیاستی می باشد. به یاد داشته باشید کامیون و ماشین های حمل بار قدیمی تر با توجه به استهلاک بالایی که دارند نسبت به مدل های جدید خود، سوخت بیشتری را طلب می کنند. این مورد می تواند در افزایش قیمت باربری نیز دخیل باشد.

بیمه نامه حمل بار

نوع بیمه نامه از عوامل موثر بر هزینه باربری می باشد که با افزایش ارزش کالا نیز افزایش پیدا می کند و نوع بیمه نامه نیز تغییر می کند. برای تعیین نوع بیمه معمولا به نوع بار، وزن و حجم آن توجه می کنند. سیستم حفاظتی که کامیون دارد نیز بر نوع بیمه نامه تاثیر دارد. هزینه هایی که بیمه نامه دارد را در بارنامه اعمال می کنند.

تاثیر بارنامه

آخرین موردی که در هزینه باربری دخیل است، بارنامه کامیون است. بارنامه کامیون با توجه به نوع بار، ارزش، وزن و حجم کالا و همچنین نوع وسیله حمل بار تعیین می شود. بهتر است برای بارهای کم و کوچک از بیجک و یا حواله استفاده شود. همچنین برای بارهایی که ارزش بالاتری دارند حتما از بارنامه استفاده گردد. همچنین بیمه بار در بارنامه اعمال می شود که می تواند در قیمت باربری اثر داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *