سیستم مدیریت حمل و نقل (قسمت دوم)

در ادامه مبحث سیستم مدیریت حمل و نقل  باید به این نکته پرداخت که سیستم ها بر مبنای یه زیر سیستم و یا به اصطلاح عامیانه تر بستر مناسب اجرای اوامر مدیریتی نیاز دارد، یک راه حل سیستمی مبتنی بر فناوری اطلاعات ERP  است که منابع سازمان را توسط یک سیستم به هم پیوسته به سرعت و دقت و  با کیفیت بالا در کنترل مدیران سطوح مختلف سازمان قرار می دهد تا بطور مناسب فرآیند برنامه ریزی و عملیات سازمان را مدیریت نماید.
ERP عبارت است از نرم‌ افزار برنامه‌ریزی منابع سازمانی (Enterprise Resource Planning) که سعی دارد تا عملکرد همه واحدهای یک حوزه کاری را در یک سیستم کامپیوتری یکپارچه نموده و نیازهای مختلف خاص هر واحد را پاسخ گوید.
ERP را می توان به عنوان نرم افزار یکپارچه ی تعریف نمود که داری اجزاء و یا ماژولهایی برای برنامه ریزی، تولید، فروش، بازاریابی، توزیع، حسابداری، مدیریت منابع انسانی، مدیریت پروژه، مدیریت خدمات و نگهداری و تعمیرات، مدیریت حمل و نقل و بازرگانی الکترونیک است. معماری و ساختارERP بگونه ای است که یکپارچگی اطلاعات سطح سازمان را فراهم نموده و جریانی روان از اطلاعات بین بخشهای مختلف سازمان فراهم می آورد.

سیستم‌های ERP سیستم‌های اطلاعاتی قابل تغییر و تنظیمی هستند که اطلاعات و فرآیندهای مبتنی بر اطلاعات در سازمان را در درون واحدهای سازمانی و بین آنها یکپارچه می‌نماید. آنچه که در مفهوم سیستم‌های برنامه‌ریزی سازمان (ERP) کاملاً مشهود است ویژگی‌های قابل برنامه‌ریزی منابع، یکپارچگی ذاتی در هر دو سطح پایگاه داده و نرم‌افزار و از همه مهمتر استاندارد سازی و استفاده از  بهترین روش‌ها (Best Practice)  می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های با اهمیت در رویکرد به اینگونه سیستم‌ها، می‌توان از فرآیندگرایی و جامعیت نام برد.
در کلیه متون تخصصی در باب سیستمهای مدیریت حمل و نقل از ERP می توان به یکی از اجزای لاینفک این نوع مدیریت نام برد، اگر مدیریت سیستم حمل و نقل را سوار کاری با هوش فوق العاده بنامیم  مرکب اسب چارپای آن را می توان ERPنامید.

در سال‌های اخیر با افزودن امکانات مدیریت زنجیره تامین (Supply Chain Management) SCM، مدیریت روابط مشتری (Customer Relationship Management) CRM، مدیریت فرآیند (Workflow)، هوش تجاری (Business Intelligence) BI و نهایتاً تجارت الکترونیک (E-commerce) به ERP مفهوم کامل‌تری را ابداع نموده‌اند.

نویسنده: صابر فاضل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *