حمل و نقل در زمان باستان

حمل کالا یکی از فعالیت های روزانه انسان از زمان قدیم تاکنون بوده است که در هر زمان شکل متفاوت و جدیدی نسبت به نیاز و تکنولوژی آن دوره به خود گرفته است. می توان اولین نشانه های حمل و نقل را بر روی دیوارنگاری های زمان باستان مشاهده کرد که از روش های مختلفی برای حمل و نقل استفاده می کردند.

تاریخچه حمل و نقل جاده ای

نخستین حمل ونقل 

انسان در ابتدا برای حمل بار و انتقال آن به مکانی دیگر از نیروی بدنی خود یا انسانی دیگر استفاده می کرده و بار را حمل و جابجا می کرده است.
بعد از رونق گرفتن کشاورزی انسان نیاز بیشتری به وسیله ای که توانایی حمل بار بیشتری داشته باشد را احساس کرد. از این رو شروع به اهلی کردن حیوانات کرد و توانست بار بیشتری را جابجا کند. الاغ اولین حیوانی بود که بشر برای حمل بار از آن استفاده کرد.

حمل و نقل جاده ای

اختراح چرخ

بعد از اختراع چرخ در 4500 سال قبل از میلاد، سومری ها ارابه را اختراع کردند و توانستند وسایل بیشتری را جابه جا کنند. اختراع چرخ، پیشرفت چشم گیری در صنعت حمل و نقل به وجود آورد.

حمل و نقل جاده ای

موتور بخار

درسال 1769 برای اولین بار موتوری که با نیروی بخار حرکت می کند ساخته شد. که دارای سه چرخ و یک دیگ بخار بود که نیروی لازم را برای حرکت تأمین می کرد.

تاریخچه حمل و نقل جاده ای

ورود قطار به عرصه حمل ونقل

با پیشرفت صنعت در جهان، حمل و نقل به شیوه های مدرن تر در حال شکل گرفتن بود که قطار پا به عرصه حمل و نقل گذاشت و بعد از آن حمل و نقل شکلی جدی تر به خود گرفت.

صنعت حمل و نقل

حمل و نقل در قرن بیست ویکم

با وارد شدن به قرن بیستم حمل و نقل پیشرفت چشم گیری داشت و جهان شا هد کشتی های صنعتی بزرگ، انواع کامیون، هواپیما و دیگر ادوات حمل و نقل بود.

حمل و نقل

حمل و نقل در عصر جدید

در جهان امروز تحول در حوزه حمل و نقل جاده ای با نوآوری در ساخت کامیون های جدید، خودروهای سنگین خودران، خودروهای الکتریکی و … در حال پیشرفت و توسعه است.

تاریخجه حمل و نقل

آینده حمل و نقل

با فراگیر شدن فناوری های اطلاعات و ارتباطات و تأثیر شگرفی که این تکنولوژی در ابعاد مختلف زندگی بشر و تسریع و تسهیل فرایندها دارد روز به روز شاهد تغییرات و پیشرفت های بزرگتری هستیم. از جمله آخرین دستاوردهای فناورانه در حوزه حمل و نقل کالا «بازارگاه های الکترونیکی» است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *