1- بارنامه های با نوع ثبت موقت آیا مشکل ساز هستند؟

خیر، این بارنامه های صرفاً در سیستم شما قابل مشاهده هستند و سمت سازمان ارسال نشده و شماره بارنامه آن ها صفر هست در نتیجه در صورت نیاز می توان آنها را ویرایش یا حذف کنید.

2- آیا تنها می توان بارنامه های روز جاری را مشاهده کرد یا روزهای قبل هم در دسترس هستند؟

می توان با انتخاب تاریخ مورد نظر از قسمت بالای جدول “لیست بارنامه های اخیر” هر بازه ی زمانی را مشاهده کرد.

3-کپی بارنامه و ویرایش بارنامه چه تفاوتی با هم دارند؟

در کپی بارنامه شما از بارنامه موجود (بارنامه ثبت موقت- ثبت نهایی یا بارنامه مخدوش) یک کپی جدید ایجاد می کنید اما در ویرایش اطلاعات همان بارنامه(همان بارنامه انتخابی) تغییر و ویرایش خواهد شد.

نکته 1: بارنامه مخدوش را نمی توان ویرایش کرد و در صورت انتخاب و کلیک بر روی ویرایش، بارنامه کپی خواهد شد.

نکته 2: از تمامی بارنامه ها با هر وضعیتی می توان کپی گرفت.

4- تفاوت ابطال بارنامه و حذف بارنامه چیست؟

ابطال بارنامه برای باطل کردن بارنامه های با وضعیت ثبت نهایی می باشد که به هر دلیل باربری قصد باطل کردن آن را دارد.

حذف بارنامه برای پاک کردن بارنامه های با ثبت موقت هست

نکته : بارنامه های با ثبت نهایی و یا مخدوش قابلیت حذف ندارد. بارنامه هایی با وضعیتی غیر از ثبت نهایی قابلیت ابطال ندارد(بارنامه های مخدوش را در صورت دوباره باطل کردن همان پیغام را می دهد.)

5- در صفحه ثبت بارنامه با زدن دکمه های ثبت، دریافت کد رهگیری حواله و دریافت کد رهگیری چه اتفاقی هایی می افتد؟

در صورت زدن دکمه ثبت اولیه تنها اطلاعات در سیستم باربری ذخیره شده و بارنامه ای با وضعیت ثبت موقت ایجاد خواهد شد

با زدن دکمه “دریافت کد رهگیری حواله” اطلاعات سمت سازمان ارسال شده و شما یک “کد رهگیری حواله” دریافت می کنید اما شماره بارنامه هنوز اختصاص داده نشده است ( وضعیت همچنان ثبت موقت) با زدن دکمه دریافت کد رهگیری شما “کد رهگیری بارنامه ای” دریافت می کنید و بارنامه شما نهایی خواهد شد و “شماره بارنامه” اختصاص خواهد یافت سپس برای چاپ بارنامه می توانید بر روی دکمه چاپ بزنید.

6- اگر قبل از زدن روی دکمه چاپ و گرفتن چاپ برگه ی بارنامه به هر دلیل از صفحه ثبت بارنامه خارج شدیم چکار باید کرد؟

با مراجعه به صفحه مدیریت بارنامه و انتخاب بارنامه مورد نظر از لیست بارنامه ها و کلیک بر روی آیکون پرینت بارنامه و یا زدن دکمه f10 می توانید مستقیماً وارد قسمت چاپ بارنامه شوید.

7- در صفحه ثبت بارنامه با زدن دکمه چاپ وارد صفحه ای می شویم که دو جدول نمایش داده می شود آیا باید پرینت آن را گرفت؟

این صفحه حالت یک سند حسابداری دارد و شما می توانید بدون پرینت گرفتن آن با زدن دکمه چاپ برگه بارنامه به صفحه چاپ بارنامه رفته و با زدن دکمه Ctrl+P پرینت بارنامه را بگیرید.

8- آیا برای چاپ برگه بارنامه تنظیمات خاصی نیاز هست؟

بله، بعد از زدن دکمه Ctrl+P بر روی گزینه more setting گزینه  margine را بروی حالت none قرار می دهید و سپس پرینت بگیرید.

9- در صورتی که در صفحه ثبت بارنامه بعد از دریافت کد رهگیری بارنامه بر روی چاپ زدیم اما شماره بارنامه و کد رهگیری نداشت و بعد از مراجعه به صفحه مدیریت بارنامه نیز وضعیت بارنامه ثبت موقت بود باید چکار کنیم؟

با انتخاب بارنامه مورد نظر از لیست بارنامه ها و زدن دکمه بازیابی بارنامه یا کلید ctrl+shift در کادر نمایش داده شده شماره بارنامه مورد نظر را وارد می کنید و در سطر دوم سریال بارنامه مورد نظر را به صورت  xx/yy وارد می کنید (xx و yy شماره سریال بارنامه مورد نظر است مثلا 97/27 یا ب/97 و … )

10- در صفحه مدیریت بارنامه قسمت جست و جو آیا بر اساس تمام موارد می توان جست و جو کرد؟

بله، شما می توانید به صورت تکی یا ترکیبی تمام موارد را جست و جو کنید و در قسمت فیلتر بارنامه های ثبت شده و یا بارنامه های ناتمام را نشان دهید.

11- آیا بارنامه با ثبت نهایی را می توان ویرایش کرد؟

بله، بارنامه با ثبت نهایی را در مدت زمان معین و محدود، بدون تغییر موارد اساسی مانند راننده و ناوگان می توان ویرایش کرد (مثلا ویرایش وزن بار و امثالهم)

12- برای ثبت بارنامه جدید چگونه باید عمل کرد؟

بعد از زدن دکمه بارنامه جدید به صفحه ثبت بارنامه هدایت می شوید.

1-در قسمت راننده اول در کادر زرد رنگ شماره هوشمند راننده را تایپ می کنید و با زدن دکمه Tab یا کلیک خارج از کادر شماره راننده استعلام شده و موارد دیگر خودکار پر خواهد شد.

2- راننده دوم هم مانند راننده اول

3- ناوگان : در کادر زرد شماره هوشمند ناوگان را وارد میکنیم. پلاک، نوع بارگیر، VIN کد، اعتبار معاینه فنی خودکار پر خواهد شد. موارد کارخانه سازنده ، شماره بیمه ثالث، انقضا بیمه نامه اختیاری است و در صورتی که پر کنید در کپی های بعدی موجود خواهد بود.

4-فرستنده: با وارد کردن کد ملی، نام و نام خانوادگی پر خواهد شد. استان و شهرستان را انتخاب کنید. با وارد کردن کد پستی، آدرس بصورت خودکار پر خواهد شد. به دستور سازمان، باربری ها قابلیت نوشتن دستی ادرس را ندارند بجر در مورد کد پستی 11111-11111

5-گیرنده: همانند فرستنده است. شماره موبایل را وارد کنید.

6- کالا : در قسمت کالا وارد کردن کالای اصلی، بسته بندی، شرح کالا ، وزن و ارزش کالا اجباری می‌باشد.7-انبار: در حال حاضر در قسمت انبار: نوع انبار را باید “سایر انبارها” را انتخاب کنید. شماره سفارش اختیاری است. شماره سند را باید وارد کنید.8-قسمت بیمه به صورت خودکار پر خواهد شد.9-قسمت محاسبه کرایه : این قسمت به 2 روش محاسبه کرایه از پایه و محاسبه از کرایه کل قابل اجرا است. در صورتیکه کرایه را از کرایه کل محاسبه کنید باید تیک محاسبه از کرایه کل را بزنید. کادر کرایه کل ظاهر می شود؛ کرایه مورد نظر را وارد کرده و Tab بزنید، سیستم بقیه موارد را محاسبه می کند.در صورتیکه درصد کمیسیون را بخواهید از مقدار اولیه خود تغییر دهید به صورت دستی در input مورد نظر آنرا تغییر دهید و خارج از فیلد کلیک کنید. توضیحات را می توانید به صورت دستی تغییر دهید.در صورت محاسبه از کرایه پایه : کرایه پایه را وارد کرده Tab می زنیم بقیه موارد را حساب می کند و در نهایت داخل فیلد کرایه کل کلیک می کنیم.

13- وارد قسمت ثبت بارنامه شدم اما کادر جدول مالی تشکیل نشده باید چکار کنم؟

تا زمانی که تنظیمات اولیه را به صورت کامل انجام ندهید این کادر مقابل دسترسی نیست باید از منو کناری به مدیریت اطلاعات پایه بروید.

14-تنظیمات اولیه شامل چه مواردی است؟

شامل 5 مورد: 1-پیش فرض های بارنامه 2- سری بارنامه 3- اطلاعات شرکت 4- قراردادهای بیمه 5- تعرفه ارزش محصول

15- در قسمت تنظیمات پیش فرض بارنامه چه مواردی اجباری است؟

در این قسمت مقدار حداقل کرایه پایه، مقدار حداکثر کرایه پایه، هزینه کد رهگیری، درصد محاسبه کمیسیون از کرایه پایه جهت دریافت از راننده، درصد محاسبه مالیات بر ارزش افزوده و توضیحات، سپس بر روی دکمه ثبت می زنیم.

16-قسمت سری بارنامه را چگونه باید پر کنیم؟

اطلاعات دسته بارنامه دریافتی از سازمان را باید در این قسمت وارد کنید. شماره اولین بارنامه و آخرین بارنامه را وارد کنید. سریال هم به صورت سریال X 97 بقیه موارد اجباری نیست

نکته: فیلد آخرین شماره بارنامه مصرفی را پر نکنید. این فیلد برای موارد خاص پیش بینی شده است.

در جدول پایین لیست دسته بارنامه هایی که تابحال استفاده کردید نمایش داده می شود. در صورتی که موردی را اشتباه وارد کردید می توانید آن را حذف کنید.

17- قسمت اطلاعات شرکت را چگونه کامل کنیم؟

کد سازمان، اسم و … را به ترتیب و با دقت کامل پر کنید. این موارد در چاپ بارنامه مورد استفاده قرار می گیرد و سپس ثبت را بزنید.

18- قسمت قراردادهای بیمه را چطور پر کنیم؟

شماره قرارداد بیمه و نام بیمه اجباری است و باید پر شود و سپس ثبت را بزنید.

19- قسمت تعرفه ارزش محصول چیست و چگونه پر می شود؟

در این قسمت بیمه هر بار بر اساس ارزش محموله مشخص شده و در ثبت بارنامه مورد استفاده قرار می‌گیرد مثلا محموله بر اساس ارزش 0 تا 2/000/000 ریال دارای 5/000 ریال بیمه می باشد تمام رنج های ارزش محصول و بیمه مرتبط را به صورت یکی یکی وارد کرده و ثبت بزنید تا جدول شما کامل گردد.

20- آیا در هر بار مراجعه به نرم افزار باید اطلاعات پایه را پر کنیم؟

خیر، شما با پر کردن یک بار این تنظیمات برای همیشه و تا زمان تغییرات در موارد پر شده نیاز به پر کردن مجدد آن نیست.

21- فیش های خود را در کدام قسمت باید پر کنیم؟

در قسمت مدیریت اطلاعات پایه ( از منوی کناری) و انتخاب Tab ثبت فیش، شماره- مبلغ – سریال- بانک و نوع فیش، تاریخ ثبت و تاریخ واریز را پر کرده و ثبت را بزنید، کمی صبر کنید تا کد رهگیری از سمت سازمان دریافت کنید.

22- چه گزارش هایی در این سامانه قابل دسترسی است؟

23- آیا پشتیبان گیری در این سیستم مورد نیاز است؟

بله، پشتیبان گیری در سیستم بارسان بسیار مهم و ضروری می باشد. در صورت امکان در هر روز کاری در آخر وقت اداری از اطلاعات خود پشتیبان تهیه کنید. برای اینکار در صفحه مدیریت بارنامه دکمه پشتیبان گیری را در انتهای صفحه بزنید.

یک پشتیبان گیری هم از اطلاعات پایه وجود دارد که با هر تغییر در اطلاعات پایه ذکر شده (سوال 14) باید با مراجعه به قسمت مدیریت اطلاعات پایه و Tab پشتیبان گیری دکمه پشتیبان گیری کلی را بزنید.

24- خطای “درصد استفاده از کد پستی ثبت نشده در سامانه جامع انبارها برای (مبدا/مقصد) بارگیری بیش از حد مجاز شرکت است” به چه دلیلی نمایش داده می شود؟

کد پستی هایی که در سامانه جامع انبارها ثبت نشده باشد به تعدادی محدود قابلیت دریافت بارنامه و کد رهگیری دارند که این میزان به صورت درصدی از میانگین بارنامه های ثبتی هر باربری در روز می باشد و از یک باربری به باربری دیگر این میزان می تواند متفاوت باشد. دلیل اصلی آن مبارزه با قاچاق کالا می باشد. این خطا از سمت سازمان می باشد و نمی توان از آن اجتناب کرد در صورت نداشتن کد پستی معتبر ثبت شده در سامانه جامع انبارها می توان از کدپستی 11111-11111 ( ده تا یک )  استفاده نمود و آدرس را به صورت دستی وارد نمود، قابل ذکر است که استفاده از کدپستی ده تا یک نیز دارای محدودیت استفاده در روز می باشد که این محدودیت برای هر باربری بر اساس میزان حجم ثبت بارنامه متفاوت است.

25- در ثبت بارنامه آیا باید شماره بارنامه را به صورت دستی وارد کرد؟

خیر، در سیستم بارسان شماره بارنامه به صورت اتوماتیک و هوشمند اختصاص داده می شود.

26- بیمه بار در صفحه بارنامه چگونه محاسبه می شود؟

قبل ازینکه در سیستم شروع به صدور بارنامه کنیم حتما باید از قسمت ” مدیریت اطلاعات پایه” Tab/ تعرفه ارزش محصول بازه ی ارزش محصول وبیمه مربوطه را وارد کنید و ذخیره کنید. بعد از انجام اینکار در مراجعات بعدی بصورت اتوماتیک با وارد کردن ارزش محموله بیمه آن بدست خواهد آمد.

27- اگر یک بارنامه را ثبت نهایی کنیم و به هر دلیلی از لیست بارنامه ها حذف شد آیا قابلیت بازیابی دارد؟

بله، شما می توانید یک بارنامه جدید را با همان اطلاعات بارنامه حذف شده ثبت موقت کنید (نباید بر روی دریافت کد رهگیری بزنید) سپس به قسمت مدیریت بارنامه ها رفته بارنامه ثبت موقت مورد نظر را انتخاب کرده و بر روی بازیابی بارنامه کلیک کنید، در کادر باز شده شماره و سریال بارنامه را بزنید و بازیابی را بزنید. در آینده نزدیک تنها با زدن شماره بارنامه می توانید بارنامه خود را بازیابی کنید.

28- پیام سازمان : ” شماره ناوگان نامعتبر می باشد” به چه دلیل است ؟

دلیل این پیام بخاطر انقضا معاینه فنی ناوگان مربوطه می باشد.

29- پیام “شماره راننده نامعتبر می باشد” به چه دلیل است ؟

دلیل این پیام بخاطر انقضا کارت سلامت راننده می باشد.

30- پیام ” خطا در اعتبارسنجی اطلاعات 500280 اطلاعات کدپستی محل تخلیه(گیرنده) حواله (معرفی نامه الکترونیکی) با کد پستی گیرنده بارنامه مغایر می باشد، بارنامه (…) 500300 اطلاعات کد یا شناسه ملی گیرنده(حواله) با کد یا شناسه ملی گیرنده بارنامه مغایر می باشد” به چه دلیل رخ می دهد؟

به 2 دلیل این خطا رخ می دهد

31- پیام “قبلا برای این ناوگان، معرفي نامه ای از طرف شما صادر شده است و اطلاعات ارسالی مغایر اطلاعات موجود می باشد” به چه دلیل است؟

دلیل این پیام بخاطر اینست که شما قبلا با اطلاعات دیگر(کدملی یا کدپستی و…) برای این ناوگان حواله ای صادر کردید. در این حالت دو راه حل دارید یا اینکه اطلاعات را به همان اطلاعات قبلی بازگردانید و بارنامه را با همان اطلاعات صادر کنید یا اینکه اطلاعات را به اطلاعات قبلی برگردانید و یکبار دیگر بر روی دریافت کد رهگیری حواله کلیک کنید و در کادر نمایش داده شده بر روی دکمه ابطال حواله کلیک کنید. توجه کنید در کادر باز شده باید شماره پیگیری حواله آمده باشد مثلا پیغامی به این صورت: قبلا برای این ناوگان، معرفي نامه ای از طرف شما صادر شده است . کد رهگيري :110000113980118281235

32- اگر با یک سری اطلاعات حواله ای برای یک ناوگان  صادر کرده باشیم و بخواهیم اطلاعات را تغییر دهیم باید چکار کنیم؟

ابتدا قبل از تغییر اطلاعات باید با کلیک دوباره بر روی دریافت کد رهگیری حواله و زدن دکمه ابطال حواله در کادر نمایش داده شده، کد پیگیری حواله را باطل کنید در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهید شد. بعد از ابطال حواله می توانید اطلاعات مورد نظر را تغییر داده و دوباره کد حواله دریافت کنید.

**#**

سوالات متداول بارسان، بارنامه الکترونیک

10 پاسخ

  1. درصورت هماهنگی برای بار بارنامه را از کجا باید دریافت نمود

  2. با سلام
    اگر در بارنامه به جای شناسه ملی شرکت کد اقتصادی شرکت ثبت شود، مشکدی به وجود میاید ؟

  3. با سلام
    اگر در بارنامه به جای شناسه ملی شرکت کد اقتصادی شرکت ثبت شود، مشکدی به وجود میاید ؟

    1. سلام؛ روز بخیر، برای حل مشکلتون با شماره پشتیبانی 02191071106 تماس بگیرید و یا شماره تماس خود را بگذارید تا با شما تماس بگیرند

    1. با عرض سلام خدمت شما، برای ویرایش پروفایلتان با شماره پشتیبانی 02191071106 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *