نماد سایت باروان

سنگ بزرگ جلوی واردات کامیون های دست دوم

نوسازی کامیون های فرسوده

آن طور که علیرضا رزم حسینی  وزیر صنعت و معدن عنوان کرده، وزارت صمت بسته پیشنهادی خود را در مورد نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور به زودی تدوین می‌کند؛ در این بسته، وزارت صمت به‌عنوان عرضه‌کننده و وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متقاضی تعریف شده‌اند تا برخی از نیازهای کشور در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل از محل ساخت داخل تامین شود.

به گزارش باروان به نقل از خودروتک، اما در حالی یک طرف این بسته وزارت صمت، وزارت راه قرار دارد که این وزارتخانه چندی پیش اقدام به واردات کامیون‌های دست دوم خارجی کرد. این کامیون‌ها که گویا حداکثر سه سال ساخت هستند، در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل باری کشور وارد و انتقادات زیادی نیز از سوی خودروسازان به این اقدام وارد شد.

طبق آنچه از این بسته بر می‌آید، وزارت صمت بنا دارد نیاز ناوگان باری کشور (طبق آنچه مدنظر وزارت راه است) را از مسیر تولید داخل تامین کند تا وزارت راه و دیگران سراغ واردات به ویژه مدل‌های دست دوم نروند. این البته در حالی است که تجاری سازان با مشکلات زیادی در عرصه تولید مواجه هستند، از جمله تحریم و مشکلات مالی. این عوامل سبب شده تولید خودروهای تجاری در کشور طی دو سال و نیم گذشته افت سنگینی را تجربه کند. همین تحریم و مشکلات مالی بود که اجازه نداد ابرپروژه اسقاط دولت طبق برنامه پیش برود.

این پروژه عظیم در اواخر سال ۹۶ (دوران پسابرجام) تدوین و مراحل اجرایی آن از سوی رئیس‌جمهوری اعلام شد. بر این اساس قرار شد بیش از ۲۰۲ هزار دستگاه کامیون فرسوده سنگین تا پایان دولت دوازدهم در مرداد ۱۴۰۰، اسقاط و خودروهای نو جایگزین آنها شوند. در آن مقطع، خودروسازی کشور تحریم نبود و شرکای خارجی نیز حضور داشتند و دولت نیز می‌خواست با استفاده از فضای موجود، گام بلندی  در راستای اسقاط خودروهای فرسوده سنگین بردارد.

خروج از نسخه موبایل